Inslitution Analysis

No.

3 The Heritage Foundation e 513 C Street, N.E. ® Washington, D.C. 20002 e (202) 546-4400

August 1977

CAPITOL HILL NEWS SERVICE

(Executive Summary)

Capitol Hill News Service came into being in September 1973
with the help of a $40,000 grant from Ralph Nader's Public Citi-
zen, Inc. The Nader subsidy has continued down to the present,
although CHNS staff reporters say that it is scheduled to end
as of the close of 1977. CHNS is officially represented in the
press and radio-television galleries of the United States Senate
and House of Representatives and advertises its service as being
able to cover "Anything that happens in Congress that is rele-
vant to you and your readers."

The founder of Capitol Hill News Service was Peter Gruenstein,
a Washington, D.C., attorney whose prior journalistic experience
included writing a study for Ralph Nader on how the press covers
Congress. Gruenstein found that only about 27% of the daily
newspapers in the United States had their own or even shared
Washington correspondents, with the percentages for radio and
television being even lower. CHNS was designed in part to remedy
these presumed inadequacies and to provide regular coverage of
Congress to those districts not normally served by the major wire
services. Coverage today stands at 42 clients in 7 states:
Kentucky, Indiana, Kansas, West Virginia, Pennsylvania, Illinois,
and California. Of the 42 clients currently listed, 40 are news-
papers, one is a radio station, and one is a television outlet.
Those newspapers on the list for which circulation figures are
available have a combined circulation of better than 500,000
people.

Reporters for Capitol Hill News Service earn a flat $8,000
per year and have been selected from among applicants with prior
experience working for such publications as the Washington Post,
the Washington Star, the New York Times, the Christian Science
Monitor, the Nation, the Progressive, Broadcasting magazine, and
newspapers in such cities as Omaha, Nebraska; Wilmington, Delaware;
and San Francisco, California. Relatively low salaries help keep
the overall CHNS budget at a lower figure than otherwise might be




the case, the budget for 1977 being estimated at something in
excess of $100,000. The principal source of money to meet ex-
penses derives from subscriber's fees, which range from $50

per week for newspapers with circulations of up to 49,999 to
$150 per week for those with circulations in excess of 150,000.
Fees for radio and television stations are set in much the same
manner. The difference between actual revenue and budgetary
needs 1is met chiefly through the subsidy from Nader's Public
Citizen, as well as through grants from various foundations,
principally the Stern Family Fund, a noted grantor of tax-exempt
funds to radical causes, including the Peoples Bicentennial
Commission, the United States Servicemen's Fund, and the Insti-
tute for Policy Studies.

While it is clear that Capitol Hill News Service is not a
public policy organization as that term is generally construed,
it is equally clear that it is far from being divorced from
public policy or, more precisely, from those who are charged
with its formation and execution. The available evidence in-
dicates that the creation of CHNS in 1973 was one aspect of an
expanded program aimed specifically at affecting public policy
along lines acceptable to Ralph Nader and that CHNS was designed,
at least in part, to function as a Nader-line news service
dealing with members of Congress.



INTRODUCTION

Capitol Hill News Service (CHNS) bills itself, according
to its basic brochure, as "Your Own Washington Bureau at a
Fraction of the Cost." Rates vary from $50 per week for news-
papers with circulations of up to 49,999 to $150 per week for
those whose circulations exceed 150,000. Radio and television
rates are scaled similarly. Rates are kept relatively low
partly by paying reporters salaries which are markedly lower
than those paid by the bigger news services; Mick Rood, with
CHNS for about a year and a half and in charge of the office
until his recent departure, says that a reporter for Capitol
Hill News Service is paid $8,000 per annum, which is well
below the average in Washington. According to Rood, they are
willing to work for this wage because of a desire to gain the
sort of practical journalistic experience that one gets only
by working in the nation's capital.

The 1977 edition of the Congressional Directory reflects
that CHNS is among "Networks, Stations, and Services Represented"
in the radio and television galleries of the United States
Senate and House of Representatives and that it is also among
"Newspapers Represented in [the House and Senate] Press Galler-
ies." Such representation provides, according to the CHNS
brochure, "objective, comprehensive, high-quality coverage of
Congressmen, and other Washington stories, at the lowest
feasible cost to media who would otherwise be unable to af-
ford their own Washington bureau." The same source specifies
the following benefits purportedly derived by subscribing to
CHNS:

* You will routinely receive comprehensive coverage
of your state's congressional delegation, both
House and Senate. What are your Congressmen doing,
thinking, saying on issues of concern to your com-
munity? How do they run their congressional offices?
How do they operate in their committees? What hap-
pened to the $500,000 federal grant for a new sewage
system your Congressman said he would try to get?
In several files per week, you will get straight,
fair and interesting coverage of what is happening
in Congress -- and Washington -- that affects your
community.

* You will be among that select group of media having
its own Washington bureau.



* You will have the right to use your own Washington
bureau slug on stories.

* From time to time there may be a congressional story
you want covered. CHNS will cover it.

* You will have no long term commitment to CHNS. If
you become dissatisfied with the service, you may
cancel within thirty days.

* As a special service, you can get fast-breaking stories
by telecopier or phone. Other stories will be mailed
to you.

CHNS summarizes this package as providing to its sub-
scribers "Anything that happens in Congress that is relevant
to you and your readers" and claims further that "CHNS can
offer you local coverage of Washington for less than it costs
to cover City Hall."

CHNS AND RALPH NADER

This rather ambitious-sounding project was initiated in
September 1973 with the help of a $40,000 seed grant from
Ralph Nader's Public Citizen, Inc., and the Nader connection
has remained up to the present, although, as will be outlined
in a subsequent section of this study, it is presently con-
templated that Nader's subsidy for CHNS will be terminated as
of the end of 1977. This initial $40,000 Nader grant enabled
CHNS to operate for its first six months and to offer free ser-
vice for a brief trial period to potential subscribers. CHNS's
revenues are now derived chiefly from regular subscribers' fees,
with the difference between this amount and the CHNS budget
being made up by the continuing Nader subsidy and grants from
foundations, principally the Stern Family Fund, a well-known
provider of tax-exempt funds to assorted radical causes.

Founder of Capitol Hill News Service was a Washington,
D.C., attorney named Peter Gruenstein, who had served for two
years as aide to a member of the House of Representatives.
Gruenstein had also been affiliated with the Nader complex,
having written a study for Nader on how the press covers
Congress. It was reportedly Gruenstein's view that CHNS
would remedy some of what he saw as the inadequacies in this
coverage. Specifically, Gruenstein found that only 27% of
the daily newspapers in the United States had their own or a
shared Washington correspondent, with the percentages for
television and radio stations being even lower (4% and less
than 1%, respectively). Further, he felt that the big wire
services, Associated Press and United Press International,
rarely provided really close coverage of individual Congress-
men, a situation which allegedly led to legislators' filling



-3

the gap themselves with their own press releases and cannhed
broadcasts.

Still another tie to the Nader operation is found in the
fact that Capitol Hill News Service, as reported by one source,
grew out of the Nader Congress Project, a somewhat ill-~starred
venture that has been tellingly dissected in a recent book,
Ralph's Nadir: Or What Went Wrong with the Nader Congress
Project, written by Stephen Douglas Brown (Monroe, Michigan:
Book Haus, 1976).L1/

CHNS PERSONNEL

During the formative period, the Capitol Hill News Service
staff was led by Gruenstein, whose experience, in addition to
his work as an attorney, had included free-lance writing for
the Christian Science Monitor, the San Francisco Chronicle,
the Nation, and the Progressive. He placed advertisements in
journalism-oriented publications and received responses from
some two hundred people, among them from 40 to 50 he regarded
as hirable. They included applicants with experience working
for such publications as the New York Times, the Washington
Post, Newsday, and Newsweek. Gruenstein finally hired four:

* David Holmberg, a Capitol Hill reporter for the
Washington Star who had also worked at one time
for the defunct Washington Daily News;

* Lauralyn Bellamy, recently of the staff of Broadcasting
magazine;

* Chris Matthews, free-lance reporter for the Philadelphia
Daily News, Washington Post, and Washington Star; and

* (Clay Steinman, former Editor-in-Chief of the Duke
University daily newspaper, an Associated Press
"stringer," and a reporter for the Vancouver, Washington,
Columbian.

CHNS has lately been staffed by a different group of re-
porters led by Mick Rood, formerly a reporter for the Omaha Sun
and the Topeka Capital Journal; Rood has only recently left
CHNS to work for Congressional Quarterly after being with CHNS
for about a year and a half. In addition to Rood, who has not
as yet been replaced, the roster of CHNS reporters in recent
months has included:

* Joseph Nocera, a former free-lance writer in Boston,
Massachusetts, who has been with Capitol Hill News
Service for approximately three years and who covers
Pennsylvania;

1/ Brown learned of the inner workings of the Congress Project at first
hand, working as a member of a Nader team which studied the commerce
committees of the House and Senate.



* David Hoffman, who formerly worked for a newspaper
in Wilmington, Delaware, and who presently covers
California matters for CHNS;

* Geoff O'Gara, formerly a reporter for a small news-
paper in the San Francisco, California, area who now
covers West Virginia and Kentucky for CHNS;

* Mike Isikoff, who covers Illinois and who formerly
worked for the Alton Telegraph (presently a CHNS
client newspaper) and for Northwestern University's
Washington, D.C.-based Medill News Service; and

* Jean Christensen, who covers Kansas and who brings to
CHNS her background of experience with both the
Kansas City Star and the New York Times.

According to Rood, there is also a three-man board of
directors which does not really function in any active manner
in setting policy. The most recent roster of board members
includes Rood, Nocera, and Alan Berlow, although, like Rood,
Berlow has now left CHNS to work for Congressional Quarterly.
As has been the case with others who have worked for Capitol
Hill News Service over the years, Berlow's background includes
writing for Ralph Nader; according to Jean Christensen, how-
ever, none of the others currently working for CHNS has been
connected with Nader in any way. (Asked whether the present
Nader subsidy was in fact being terminated at the end of 1977,
she replied that such was the case, adding: "We don't have
much to do with him.")

EXTENT OF CHNS COVERAGE

In the earlier period of its operation, Capitol Hill News
Service aimed at coverage of every congressional district in
Indiana, Montana, Nebraska, and West Virginia, along with the
districts of 12 members of Congress from Pennsylvania and a
few other individual members. The most recent list of CHNS
clients indicates coverage of Kentucky, Indiana, Kansas, West
Virginia, Pennsylvania, Illinois, and California; Montana and
Nebraska are not listed, although, as is noted in a subsequent
section of this study, a resumption of coverage for Montana
appears likely. The idea has been to provide coverage for
those districts which are not regular recipients of Washington
coverage provided by the larger, more established news services.

STORIES COVERED BY CHNS

The issues covered by CHNS reporters have been, as one
might expect, varied; and stories developed by CHNS reporters



B

have often generated considerable controversy. Also, coverage
has not been limited to purely local stories; stories of na-
tional scope have also been developed and sent out to sub-
scribers. A few representative examples of CHNS coverage

follow:

*

One story provided a listing of 43 members of Congress
who ran one year without opposition while allegedly
receiving, despite this fact, some $592,000 in contri-
butions, much of it money from lobbying groups un-
related to the members' home districts. It was alleged
that the members kept most of this money.

Another item reported that apparently illegal printing
of campaign literature, including Gerald Ford bumper
stickers, was carried out by a government-subsidized
printing shop.

One of Gruenstein's efforts reported on the extensive
use of the House recording studios by Congressmen
seeking reelection, the emphasis being on alleged use
of these facilities, which are provided at unusually
low rates to members, to give incumbent members an
unfair advantage in preparing what amount to campaign
commercials.

Other stories have dealt with the large number of free
or inexpensive services available to sitting members
of Congress, many of them not generally known to the
public at large.

A story which earned CHNS a fair amount of national
publicity resulted from a report by Lauralyn Bellamy
on a telephone poll conducted by CHNS among Senate
legislative aides. There were responses from 75 of
the 100 offices, with aides naming Henry Jackson of
Washington as the "most effective" Senator, Jacob
Javits of New York as "brightest," and Philip Hart of
Michigan as the one with the "most integrity."
Senators Mike Gravel of Alaska, William Scott of
Virginia, and Vance Hartke of Indiana, on the other
hand, were rated "least effective." Hardly sur-
prisingly, reaction was strong, some Senators being
understandably pleased and others being outraged.
Despite doubts by some that the polling method had
been less than impressive, the item was picked up by
United Press International, thereby gaining national
distribution.

An example of a story with more local interest occurred
when CHNS reported that a reporter for the Scranton

Tribune worked for $5,000 a year as a "public relations
assistant" to Joseph McDade, a member of the House from



Jack Howey
Peru Tribune
Peru, Indiana

Jack Armstrong
Elwood Call Leader
Elwood, Indiana

Decatur Daily Democrat
Decatur, Indiana

Stuart Awbrey
The Hutchinson News
Hutchinson, Kansas

Hays Daily News
Hays, Kansas

Olathe Daily News
Olathe, Kansas

Roger Hartsook
KVOE Radio
Emporia, Kansas

Chanute Tribune
Chanute, Kansas

The Salina Journal
Salina, Kansas

Robert W. Beane
The Industrial News
Iaeger, West Virginia

Patricia Block
The Wetzel Republican

New Martinsville, West Virginia

Bronson McClung
The Richwood News Leader
Richwood, West Virginia

Phil Fourney
The News
Ravenswood, West Virginia

Linda Benson
Preston County Journal
Kingwood, West Virginia

Charles Cline
Independent Herald
Princeville, West Virginia

Roy Heffelfinger
Allentown Call Chronicle
Allentown, Pennsylvania

9,356

5,350

5,478

47,318

10,986

8,705

6,202

1,400

1,658

4,810

3,89

5,200

101,287



Alfred G. Roberts
North Penn Reporter
Landsdale, Pennsylvania

Bob Parfit
Times News
Lehighton, Pennsylvania

Clifford Amerman
The Wayne Independent
Honesdale, Pennsylvania

Lee Oakman
The Fulton Democrat
McConnelsburg, Pennsylvania

WDAU-TV
Tom Powell
Scranton, Pennsylvania

Jack Mitchell
Beaver County Times
Beaver, Pennsylvania

John Northrup
The Observer Reporter
Washington, Pennsylvania

E.K. Frear
The Gazette
Bedford, Pennsylvania

Paul Teske
News-Dispatch
Jeanette, Pennsylvania

New Castle News
New Castle, Pennsylvania

George Sphier
New Citizen
Vandergrift, Pennsylvania

H.A. Barnhart
Blair Press

Roaring Spring, Pennsylvania

Pittsburgh New Sun
Pittsburgh, Pennsylvania

D.G. Schumacher
Alton Telegraph
Alton, Illinois

17,246

16,106

10,542

3,580

40,502

32,164

6,545

10,889

22,432

3,299

2,014

37,910



=] 0=

Lindsay Schaub Newspapers
Decatur, Illinois

Jack Winning
Contra Costa Times
Walnut Creek, California

Bod Edkin
Redding Record Searchlight
Redding, California

It is noted that there are no area of coverage figures
listed for either the radio station or the television station
and that there are circulation figures listed for only 34 of
the 40 newspapers. The total circulation for these 34 papers
is 507,430. Of these newspapers, 33 have circulations below
49,999; none has a circulation of between 50,000 and 99,999;
one has a circulation of between 100,000 and 149,999; and none
enjoys a circulation in excess of 150,000.

CHNS FINANCES

The foregoing breakdown is of interest because it relates
directly to the formula according to which Capitol Hill News
Service assesses the fees it charges subscribers to its services.
These subscribers fees are the principal source from which CHNS
finances are derived, according to Mick Rood of the CHNS staff.
The schedule of fees as it appears in the basic CHNS brochure
is a very simple one. For newspapers, the fees are as follows:

Circulation Price Per Week
Up to 49,999 $50.00
50,000 to 99,999 75.00
100,000 to 149,999 100.00
over 150,000 150.00

A radio station with an "Area of Coverage" under 25,000 is
charged $50.00 per week; one with coverage of from 25,000 to
100,000 is assessed $75.00 per week. (These fees apply only
to "written files;" rates for "audio and visual services" are
not given.) Television rates are similar: $50.00 per week and
$100.00 per week for "written files" sent to stations with
coverage of under 100,000 and over 100,000, respectively.

Since nco area of coverage figures are provided for either
the radio or the television station, it is safer to assume the
minimum fee of $50.00 per week in each case for purpcses of
speculation. Assuming also that each subscriber pays for CHNS
services for the full 52 weeks a year, one arrives at the fol-
lowing figures in computing the revenue to be earned from sub-
scribers fees during 1977:



~11-

Newspapers $91,000.00
Radio Station 2,600.00
Television Station 2,600.00

Total $96,200.00

Rood provided an offhand estimate that these fees account
for 80% to 90% of the Capitol Hill News Service's income, the
difference being supplied by Ralph Nader's Public Citizen, Inc.,
and by grants from other foundations, chief among them being
the Stern Family Fund. The 1977 grant from Public Citizen,
according to Rood, is $12,500, a figure which, when added to
the $96,200 from subscribers fees, would give CHNS a minimum
income for 1977 of $108,700. No precise figure for the 1977
CHNS budget is available, but Rood himself estimated it to be
in excess of $100,000. He also said that Nader's subsidy is
being terminated as of the end of 1977. He specified that
while many on the CHNS staff are not unsympathetic to Nader
and his goals, several of their clients tend to balk at what
they see as affiliation with the Nader complex. Rood claims,
however, that Nader has actually been "less interfering than
your average publisher" would have been insofar as trying to
insert his personal views and/or prejudices into CHNS coverage
is concerned.

CHNS AND STERN FAMILY FUND

Again according to Rood, the Stern Family Fund has been
the principal source of foundation grants for Capitol Hill
News Service. This datum is an interesting one when one
realizes that the Stern Family Fund has been among the more
prominent grantors of tax-exempt funds to organizations of
a demonstrably radical -- and even revolutionary -- coloration.
Included in the list of beneficiaries of Stern largesse in
recent years, for example, have been such organizations as
the Peoples Bicentennial Commission, the United States Ser-
vicemen's Fund, and the Institute for Policy Studies. Of
the PBC, the Senate Internal Security Subcommittee wrote as
follows in its May 1976 report on The Attempt to Steal the
Bicentennial:

The "Peoples Bicentennial Commission"...poses
as a "nationwide citizens organization dedicated to
restoring the democratic principles that shaped the
birth of this republic." In actual fact, it is a
propaganda and organizing tool of a small group of
new-left political extremists whose pantheon of
political heroes include such Marxist luminaries
as Fidel Castro, Mao Tse-tung, Che Guevara, and
Regis Debray, and who seek to pervert the meaning
of the American Revolution and to exploit the



-12~

Bicentennial celebration in order to further their
own revolutionary goals.

The USSF was described by the House Committee on Internal
Security in 1971 as an organization founded in 1968 by leaders
of the New Mobilization Committee to End the War in Vietnam

"as a financial and organizational support group for military-
oriented new left activities." The New Mobilization Committee
was itself described by the HCIS in 1970 as being under
"communist domination."

The Institute for Policy Studies is discussed in detail
in the second paper in this series (Institution Analysis,
No. 2, May 1977), which cites an IPS publication as having
acknowledged "an initial major grant from the Stern Family
Fund" as having been of particular help in establishing the
IPS operation in 1963. The same study also cites a January 23,
1977, article in the Washington Post as having referred to
the Stern Family Fund as being among the "major supporters"
of the Institute during the 1960s. In its annual report for
1971, the House Committee on Internal Security described the
IPS as a "far-left radical 'think tank' in Washington, D.C.;"
and the May 1977 Heritage Foundation study documents the pat-
tern of pro-Communist activity characteristic of the principal
leaders and associates of IPS since its inception.

CONCLUSION

A few conslusions may be drawn on the basis of the fore-
going review of available material. First, it is obvious that
Capitol Hill News Service does not fall within the ambit of
what is generally understood to be a public policy organlza—
tion -- although this is certainly not the same as saying that
it is necessarily unrelated to public policy or, in this
case, to those who are charged with its formation. The
creation of CHNS in September 1973, in fact, would seem to
have represented one aspect of an expanded program aimed
specifically at affecting public policy along lines acceptable
to Ralph Nader.

In this connection, it is worth noting that just prior to
the opening of CHNS, a Scrlpps ~-Howard writer prepared a lengthy
article which appeared in, among other outlets, the August 6,
1973, edition of the Rocky Mountain News. Written by Robert
Dietsch, this article discussed projected plans on Nader's
part to shift the focus of his activities from the usual ex-
poses to "congressional lobbying" and other similar matters.
Such a shift in emphasis by Nader is not without interest when
considered in conjunction with the grant of $40,000 from Nader's
Public Citizen, Inc., which enabled Capitol Hill News Service
to come into existence and even to offer free service to poten-
tial subscribers during an initial period. The continuing




=8

subsidy from Public Citizen, as well as the Nader-connected
backgrounds of several CHNS reporters over the years, only
tends to reinforce the impression that CHNS was created at
least partially to serve as a Nader-line news service dealing
with members of Congress.

Further, although a detailed analysis of CHNS news copy would
clearly be far beyond the scope of such a brief review as this,
available published material on Capitol Hill News Service in-
dicates that there have been significant instances of distorted
coverage of some members of Congress, the incident recounted by
De Toledano being particularly revealing but by no means unigue.
Taken in conjunction with the fact that a major selling point
with CHNS is its ability to cover members of Congress from dis-
tricts not generally well covered by the major wire services,
one must at least wonder whether Capitol Hill News Service is
serving the best interests of better than half a million of
our citizens by providing them, through their local news out-
lets, with truly objective reporting on those elected by them
to vote on the great public questions of the day. To many
people, both in and out of Congress, this question will be a
disturbing one as they realize the obvious role played by
Nader money and Nader-affiliated people in setting up and
operating Capitol Hill News Service since 1973.

(August, 1977) The foregoing analysis is one in a series prepared by the
Research Staff of The Heritage Foundation. This publication is intended
as a background analysis of an important organization which affect public
policy. Any comments should be addressed to the Director of Research at
The Heritage Foundation, 513 C Street, NE, Washington, DC 20002.



il et

N I e

1 = = 1 " r " I
I m =1 i ' n»
| | 1 s
- E
- [T |
' fa "
I " F o ' I -
| I N
: r
.|
| -
=1 FE R L -y
= ' & - .



