


@e
“Heritage “Foundation

The Heritage Foundation is a Washington-based, non-partisan public policy research
institution which publishes a wide variety of research in various formats for the benefit
of policymakers and the interested public, including Policy Review. The Chairman of
the Board of Trustees is the Hon. Frank Shakespeare and the President is Edwin J.
Feulner, Jr.

The Foundation is classified as a Section 501(c)(3) organization under the Internal
Revenue Code of 1954. It is further classified as a “non-private” (i.e., “public”) Founda-
tion under Section 170(b)(1)(A)(vi) and under Section S09(A)(2) of the Code. Individuals
corporations, companies, associations, and foundations are eligible to support the work
of the Foundation through tax-deductible gifts. Background material will be provided to
substantiate tax-deductibility.

[ ]
Poliey
Edwin J. Feulner, Jr. o ¢
Publisher R(‘Vlew

John O’Sullivan Ediwrial Board

Editor
: . Kingsley Amis
David 1. Meiselman George F. Gilder

Chairman, Editorial Board Stephen Haseler
Harold M. Hochman
Herman Kahn
Ernest W. Lefever
Shirley Robin Letwin
Henry G. Manne
Antonio Martino
Alian H. Meltzer

Sylvia Danovitch
Managing Editor

Robert Blake

Philip F. Lawler

Associate Editors Robert Moss

Stephanie L. Smith William Schneider, Jr.*
Administrative Assistant Gordon Tullock

Laura N. Manos Ernest van den Haag
Editorial Assistant *On leave for government service.

The authors published in Policy Review have complete editorial freedom and so the
views expressed are those of the authors themselves and do not necessarily reflect the
views of the editorial board or of The Heritage Foundation, or of any institutions with
which they may be associated.

Policy Review is published quarterly by The Heritage Foundation, 513 C St., N.E.,
Washington, D.C. 20002. Send address change to Business Manager, Policy Review.
Subscription rates are $15 for one year, $28 for two years. Add $5 a year for foreign air-
speeded delivery. Back issues are available for $2.

Policy Review is copyrighted © 1982 by The Heritage Foundation. Requests for per-
mission to reprint more than short quotations from articles should be addressed to the
Managing Editor.

Policy Review is available on microfilm from University Microfilms International,
300 N. Zeeb Rd., Ann Arbor, MI 48106. The International Standard Serial Number for
Policy Review is ISSN: 0146-594S. National distributor for newsstands and bookstores:
B. DeBoer, 113 E. Centre Street—Rear, Nutley, New Jersey 07110 (201) 667-9300.



WINTER 1983 Policy ReView 23

11
67
79
89
107
127
143

176

Contributors
Controversy

Misreporting Lebanon
JOSHUA MURAVCHIK

Over There

IAN BUTTERFIELD
The Insane Hinckley Verdict

JULES B. GERARD
Crime, Bureaucracy, and Equality

CHRISTIE DAVIES
Infant Formula, Science, and Politics

CAROL ADELMAN
National Commissions: Preaching in the Garb of Analysis
SIMON ROTTENBERG

Against Natural Rights
ERNEST VAN DEN HAAG

Reviews
STEPHEN J. MORRIS
W. SCOTT BURKE
BRIAN GRIFFITHS
THOMAS SOWELL

Policy Review articles are regularly abstracted or indexed in the leading social
science indexing services, including ABC-Pol Sci, Cumulative Index to Periodi-
cals, Current Contents/Social & Behavioral Sciences, Human Resources Ab-
stracts, International Political Science Abstracts, The Journal of Economic
Literature, Monthly Periodical Index, Public Affairs Information Service,
Public Policy Studies Documents, Sage Public Administration Abstracts, Sage
Urban Studies Abstracts, Social Sciences Citation Index, United Nations Cur-
rent Bibliographic Information, United States Political Science Documents and
Urban Affairs Abstracts.




Contributors

JOSHUA MURAVCHIK, who is a research associate of Georgetown
University’s Center for Strategic and International Studies, is complet-
ing a doctorate in government at Georgetown University. His articles
have appeared in Commentary, The New York Times Magazine, The
Washington Quarterly, and World Affairs.

TAN BUTTERFIELD, is a foreign policy analyst at The Heritage
Foundation, specializing in African affairs.

JULES B. GERARD is professor of law at the Washington University
School of Law in St. Louis.

CHRISTIE DAVIES is reader in sociology at the University of Read-
ing in England.

CAROL ADELMAN is a former foreign service officer.

SIMON ROTTENBERG is professor of economics at the University
of Massachusetts.

ERNEST VAN DEN HAAG is John M. Olin Professor of Jurispru-
dence and Public Policy at Fordham University and is 2 member of the
editorial board of Policy Review.

STEPHEN J. MORRIS has taught political science at Boston Uni-
versity and has been associated with the Russian Research Center at
Harvard.

W. SCOTT BURKE is deputy assistant secretary of state for human
rights.

BRIAN GRIFFITHS is the dean of the Business School at the City
University in London and is an Anglican lay preacher.

THOMAS SOWELL is a senior fellow at the Hoover Institution at
Stanford University.



Controversy

Is Homosexuality Normal?

Dear Sir:

Steven Goldberg’s “Is Homosexuality Normal?” (Policy Review, Summer
1982) is closely reasoned and enlightening on many details, but the main
thesis—homosexuality is not normal—depends on an odd definition of “nor-
mality,” or, more precisely, of disease (abnormality, pathology). Professor
Goldberg rightly rejects a statistical definition (after all redheads or cigar
smokers are statistically abnormal but not abnormal in Professor Goldberg’s
clinical sense) and disclaims a moral definition: “normality” as conformity to
accepted moral norms. Fair enough. Professor Goldberg wants to show that
homosexuality is clinically (or at least factually) abnormal or pathological; he
needs a nonstatistical, nonmoral definition. But what he provides won’t do.

Professor Goldberg claims that homosexuality must be abnormal since it is
caused by abnormal factors such as those described by psychoanalysts. But these
factors merely explain (if they do) how or why a person becomes homosexual. By
themselves they do not allow us to conclude that homosexuality is abnormal or
normal. If homosexuality were caused by overemphatic parental warnings
against the opposite sex, or, necrophilia by warnings against intercourse with
living beings, this aetiology would not show either to be abnormal. It would ex-
plain only how they came to be, which is quite irrelevant to their “normality.”
The same goes if homosexuality were caused by specific brainwaves, premature
birth, or falling on one’s head.

Professor Goldberg also insists that homosexuals cannot claim to be normal
by a definition of normality that makes necrophilia normal. Such a definition, he
suggests, would be “unreasonable,” “implausible,” or “unpersuasive.” Perhaps
such a definition would be bad public relations, (necrophilia has a bad press) as
Professor Goldberg implies, but that is scarcely a serious objection. Actually
necrophilia is usually regarded as abnormal for any or all of these reasons (a) it is
statistically rare, (b) it is morally repugnant. Professor Goldberg has debarred
himself from using either of these criteria of normality. Which leaves him with
(c) necrophilia is associated with accepted symptoms of accepted disease. I
think this is true. But it leaves homosexuals free to use a definition which makes
neither necrophilia per se nor homosexuality per se abnormal, although associ-
ated diseases are. And, homosexuals may claim that homosexuality, unlike nec-
rophilia, is not necessarily associated with accepted diseases. (For necrophilia
one may substitute any other behavior such as coprophilia). Thus I see no rea-
son why a plausible definition of normality must make necrophilia abnormal,
why it cannot define both homosexuality and necrophilia as normal—except for
pathologies which are closely associated with either, but, in the case of homo-
sexuality, have not been shown to be an invariable part of the picture.

Professor Goldberg finally obsetves that homosexuality is abnormal, because
to engage habitually in negatively sanctioned sumptuary behavior exhibits en-
dogenous compulsion. This seems likely. But it need not hold when there are no
negative sanctions. Thus homosexuality would be abnormal only in the pres-
ence of strong social disapproval—not as Professor Goldberg suggests, indepen-
dently of it. Further, if compulsiveness is abnormal (as Professor Goldberg and



4 Policy Review

I agree), it does not follow that that which one does compulsively is abnormal
—be it homosexual behavior or stamp collecting.

I am quite willing to concede that homosexuality, at least in our society, is
usually a symptom of personality disorder, that most homosexuals are compul-
sive and unhappy and, despite bravado, would prefer to be heterosexual if they
could. But this is beside Professor Goldberg’s point, which is that homosexuality
is not just usually, but necessarily and always pathological. Professor Goldberg’s
conclusion follows from his inadequate, indeed irrelevant definition of abnor-
mality as that which is done compulsively, or produced by abnormal causes.

A disease (abnormality, pathology; ‘“‘normality’” here is the absence of it) does
any of the following: 1) it shortens life over what it could be absent the disease,
2) it causes undesired pain or discomfort from within the body or personality,
3) it precludes functioning as one could, and would want to in the absence of
the disease, and prevents otherwise available gratification. If we accept this def-
inition (and I see no reasonable alternative except moral or statistical criteria,
which do not amount to a medico-empirical definition), then homosexuality is
abnormal if, and only if, those engaged in it do not function as they could and
want to. In short they themselves must be unhappy because of their homosexu-
ality. (It does not matter whether society or Steven Goldberg is unhappy about
them.) Now, I think the great majority of homosexuals are less happy than het-
erosexuals, and, probably, than they could be, if they were heterosexual-—re-
gardless of social sanctions. But Professor Goldberg wanted to show that they
necessarily are abnormal because of their homosexuality. He has not shown it.
For despite the unhappiness of the great majority, some homosexuals are quite
fulfilled and cannot be shown to function less well than they would, were they
heterosexual. Whatever causes it, therefore, homosexuality can be quite ‘“nor-
mal,” although I would no more advise anyone who can avoid it to become a ho-
mosexual than I would advise him to become a Soviet citizen. ;

About policy, I see no reason for invoking penal sanctions. But I do not think
either that “homosexuals suffer a social ostracism far greater than can conceiv-
ably be justified.” Where has Professor Goldberg been? Is this a realistic de-
scription of the contemporary United States?

Homosexuals should be accepted or rejected as heterosexuals should be—as
individuals. Sexual behavior by itself, even if it were “abnormal” (pathological)
is certainly not ground for comprehensive acceptance or rejection. Still, people
are entitled to like or dislike any practice and those practicing it. There is no
moral imperative to like or approve homosexuality, however normal in the clini-
cal sense. Cigar smoking may be normal but you don’t have to like it.

When sexual practices are perceived as undesirable and may influence the
community, or the young, the community is entitled to prevent the danger it per-
ceives if it feels strongly (a) about the undesirability of the practices, (b) about
its actual or potential influence, (c) if it is reasonably sure that the measures
taken to prevent the dangers perceived do not produce more danger than they
are likely to prevent. Thus I find nothing wrong with excluding proclaimed ho-
mosexuals from teaching posts in primary or secondary schools where, unavoid-
ably, they are models. But I can see no objection to homosexual garbagemen or
Congressmen. Their homosexuality is irrelevant to their tasks—unless there is
specific evidence to the contrary (including their own proclamation).

Ernest van den Haag
New York City



Controversy 5

Dear Sir:

I voted for Ronald Reagan and will happily do so again. Nevertheless, I re-
main convinced that American conservative ideologues of Mr. Goldberg's stripe
are true masochists. In their unquenchable hunger to demonstrate the infalli-
bility of their hatreds, they alienate broad sections of society which otherwise
tend to support them. What they despise with such tenacity is, in fact, their most
lovingly cultivated legacy: the left, their mirror image, which not only shares
but accelerates their persecution of the nonstandard norm. I do not construct
here a Hegelian dialectic; I simply assert that most individuals vote in their per-
ceived self-interest. Mr. Goldberg asserts homosexuals have no home at all, and
if the matter is left to him, he may very well be correct.

I must confess I have recently completed Alexander Solzhenitsyn’s trilogy,
The Gulag Archipelago, and perhaps that is why I am so struck by Mr. Gold-
berg’s essay. He is faultless in his progression of logical annihilation, much like
Stalin’s infamous Article 58: homosexuals seem to be pathological, therefore
they must be pathological, therefore they are pathological. Like Soviet theoreti-
cians, he ends up with a behavioral (i.e. environmental) argument in which there
can be no abnormality!

Orthodoxy is a fine ideal. When restricted to the divine, it bears no obstruc-
tion—as an act of faith. When orthodoxy is imposed on human society, we are
guilty until proved innocent. When the will of man is centered in the will of one,
we get Hitler, Stalin, Khomeini. Hopefully, we do not get Mr. Goldberg. His ar-
gument is simple, expedient, efficient, validated only by his own normative system
(one which appears on its own terms to be quite perverse). To whom does it apply?

Who knows what causes homosexuality, recorded since the dawn of man?
Does a homosexual choose/decide to be such from a menu of possibilities, or
does he/she accept a difficult reality, the better to merge (rather than deviate)
with society? Who demands special recognition, affirmative action, glorifica-
tion? Not the majority of homosexuals, but those who have been goaded by Mr.
Goldberg, et al. Who threatens the institution of the family? Not homosexuals,
the majority of whom suffer self-conscious solitude in the absence of family,
who build family surrogates in defense from loneliness. Who threatens the inno-
cent youth of this country? Perverts? Isolated cases, of all sexual dimensions.
Intelligent readers must recognize the homosexual scapegoat simply cannot sup-
port the massive social shift toward divorce, abortion, and absence of marriage
the United States has experienced since World War I1. If anything, homosexu-
als want to belong to society, to their communities, and to their families, admit-
tedly now without shame: we are the love that dare not speak its name, but now,
as God will let us, we love. Is this abnormal?

I cite two other conservative contributions to this painful topic. Midge Decter
wrote a carping piece in Commentary (‘“The Boys On The Beach,” September
1980), which emphasizes the grotesque aspects of homosexual life. She, like
Mr. Goldberg, erects a “reductio ad absurdum.” Although apt in her observa-
tions of a particular “tyranny of the majority,” in a particular place in time, she
is otherwise angling for sensational condemnation.

Michael Novak, in Christian contrast (and this is not to gainsay the humanity
of Jewish intellectuals), takes a larger view. In “Men Without Women: Medita-
tions On The Half-Life Of The Homosexual” (American Spectator, October,
1978), Mr. Novak provides a sensible (I will not say “sensitive”), humane (I will
not say ‘“‘compassionate’) treatment on the subject: to wit, we need not honor nor



6 Policy Review

promote; we need not condemn nor persecute that which we little understand,
but, perforce, must live with. What a pity Steven Goldberg missed it! Let us live
in human society, each as we can, each as we must. I submit that our compel-
ling national question from an individual perspective is not war and peace, not
the economy, but, rather: “How do I look in this light?” I also submit that this
question, with all its pathetic implications, transcends the homosexual.

James E. Perrizo

Detroit, Michigan

Dear Sir:

In his “Is Homosexuality Normal?”, Steven Goldberg refers to the now
notorious occasion on which a majority of the American Psychiatric Association,
as he puts it, rejected “‘an assessment of homosexual behaviour as abnormal.”
Apparently a later poll found that “two-thirds of those polled” —presumably
the same APA electorate—nevertheless “feel that homosexuality is a disorder.”
The seeming discrepancy between public stand and private convictions pro-
vokes a harsh comment: “They justify this in terms of humanitarianism. It used
to be called lying.”

No doubt those strong words can pass as fair comment about the APA, which
is, especially after its long and all too understandable failure to distance itself
from the KGB psychiatrists, not my favorite professional body. But someone
more ready than they to seize the fundamental conceptual points might well want
to develop what Professor Goldberg does no more than mention, *“a theoretical
distinction between two types of abnormality.” For the normal may be con-
trasted: not only with the “statistically usual”; but also with two other oppo-
sites, which need to be firmly distinguished one from the other. These are: on
the one hand, the diseased or defective; and, on the other, the sick or the ill.

What is normal in the first of these two quite different understandings is by
no means always and necessarily disputatious: a matter for supposedly arbitrary
ot capricious value judgement. We may very well agree that this or that is a
good or even a perfect specimen of such and such an organ or organism without
so much as asking whether perfect specimens of whatever it may be ought to be
prized, multiplied, or otherwise encouraged. But a person who is sick or ill
either is or is going to be in pain and/or in some other way incapacitated. Thus
when sickness or illness is diagnosed, this is a problem for society precisely and
only because it is a problem for the reasonably complaining patient. It is sick-
ness and illness, rather than any possible disease involving no human suffering
and no unwelcome incapacitation, that we want both our physical and our men-
tal doctors to cure.

If only they had developed and defended this basic distinction, the members
of the American Psychiatric Association could with a good conscience have con-
tinued to cherish the Goldberg conviction that there is indeed something abnor-
mal rather than healthy about the homosexual; while at last—and none too
soon—repudiating their most un-Hippocratic practice of attempting to “‘cure”
the complaints of “patients” who are not themselves complaining.

Antony Flew
Professor of Philosophy
University of Reading



Controversy 7

Dear Sir:

Professor Steven Goldberg concedes in “Is Homosexuality Normal?”” that “if
homosexuality [were] the result of an interplay of physiological and environ-
mental factors that can reasonably be seen as normal” it would be correct to say
that homosexuality was normal. That concession, however, reveals one of the
principal logical flaws that underlies his argument. For insofar as it is logically
impossible to prove that such “normal’”’ factors are not at play, it is ipso facto
impossible to claim that homosexuality is not normal. (Apologies for the inevi-
table double negations.) In a footnote, Professor Goldberg indicates that
“whether or not homosexual behavior so generated is moral is, of course, a philo-
sophical and sociological question that is irrelevant here.”” But is that not, really,
the most relevant aspect of deciding whether or not homosexuality is worthy of
“social affirmation”?

Indeed, the aetiology of behavior and worthiness of social affirmation are al-
together distinct. An action which can be fully explained physiologically can be
highly immoral (e.g., murder under the influence of a drug, or caused by cere-
bral irregularities), while social affirmation may well be deserved by a Tchai-
kovsky or a Plato.

But what is especially disturbing about Professor Goldberg’s discussion is its
rather sinister similarity to arguments found in official Soviet psychology, which
are used to suppress all kinds of dissent as abnormal because of social disap-
proval. The fact that such disapproval cannot be measured reliably in a total-
itarian society is not the issue; for suppose majorities really did ostracize the
Solzhenitsyns of this world (Plato, for one, had no illusions on that score). Surely
it is possible to disapprove of homosexuality—a right to which Professor Gold-
berg is perfectly entitled—on different grounds, without threatening idiosyn-
cratic behavior that might be not only moral but even highly desirable. And
surely one can oppose affirmative action for gays while recognizing the right of
individuals to engage in acts that are perfectly private.

Juliana Geran Pilon
The Heritage Foundation

Steven Goldberg replies:

Perhaps it’s a lack of clarity on my part. More likely, it’s that our expecta-
tions have become calcified by a decade of analyses which seem always to argue
that homosexuality is normal, per se. Whichever, I must admit that a number
of readers have assumed that I argue that homosexuality is necessarily abnor-
mal, and Professor van den Haag has based his criticism on this incorrect
assumption. This despite the fact that I wrote that:

1. Homosexuality that is completely determined by hereditary factors or nor-

mal environmental factors is normal.

2. Homosexuality that is caused by environmental factors that are merely dif-
ferent, but in no way pathology-inducing (as are the familial causes pos-
ited by the Freudians), should be considered normal.

3. When “homosexuality is the result of an interplay of physiological and en-
vironmental factors that can reasonably be seen as normal,” then that ho-
mosexuality is normal.

4. Homosexuality may well be the effect of a number of distinct causal se-
quences, some of which are normal; some, abnormal.

Thus, to the extent that Professor van den Haag argues that I see homosexu-



8 Policy Review

ality as necessarily abnormal (abnormal per se), he misreads my argument. This
is clear when he correctly states my reason for calling necrophilia abnormal, but
then states that I argue that it necessarily is.

As I tried to make clear in the essay, [ emphasized necrophilia in order to
demonstrate that any argument denying the validity of the concept of normality
on logical grounds must also deny the validity of terming any necrophilia abnor-
mal. Granted, anyone willing to deny the validity of terming any necrophilia ab-
normal can therefore ignore all that I write. But it is clear that none of those
whose work T address are willing to argue that “‘homosexuality is normal, just
like necrophilia.” Clearly the homosexual spokesman wishes us to see homosex-
uality as normal and yet necrophilia as abnormal. To do this, he must surrender
any attempt to deny the validity of the concept of normality per se.

Professor van den Haag and I agree on the abnormality of compulsiveness,
but I do not see compulsiveness as necessary for a determination of abnormal-
ity. I don’t know if there is uncompulsive necrophilia. But if there is, it is in all
likelihood abnormal. I don’t know if there is uncompulsive homosexuality, but
if there is, it may or may not be abnormal, depending on the case. (To argue
that either of these is necessarily compulsive is to be trapped in tautology.)

It follows that I disagree with Professor van den Haag that ‘“‘homosexuality
would be abnormal only in the presence of strong social disapproval.” Socially
approved homosexuality is normal in those whose homosexual behavior can be
explained in terms of the positive sanction. However, it is abnormal in those who
would so behave even if the behavior were disapproved (when the cause of the
behavior is abnormal by the criteria I discuss).

Likewise, Professor van den Haag’s claim that an individual must be unhappy
with his behavior if that behavior is to be considered abnormal renders his
definition incongruent with any definition of normality used by anyone. Cleatly
the necrophilia-loving coprophiliac’s behavior (while not necessarily abnormal)
is likely to be abnormal, however happy the individual might be. It is the obvi-
ous pathology of cause, and not our dislike of the behavior, that leads us to call
the behavior abnormal. We dislike bank-robbing, but we do not call it abnormal.

Perhaps I should add here that examination of points of disagreement often
make differences seem greater than they are. A yellow grapefruit and a pink
grapefruit seem diametrically opposed when you discuss color, nearly identical
if any other measure is used. Similarly, my position and that of Professor van
den Haag are, in most respects, very close. We share a distaste for views of nor-
mality that require a Platonic ideal, moral assumptions, claims of evolutionary
fitness, or a teleological view of nature. We agree (and so do most homosexuals
when speaking off the record) that most homosexuals suffer from pathology that
is a function of their development, not merely social sanction. We disagree on
whether homosexuals are more ostracized than can be justified, but this is a ques-
tion of what one sees as justified and is not amenable to empirical settlement.

What enrages Mr. Perrizo, however, is not my normative view (which is irrel-
evant to, and unstated in, my essay), but the fallaciousness of the argument I
criticize in the essay. When his letter is relevant, it simply restates the fallacious
argument.

The purpose of my essay was: (A) to articulate the meaning of the word “ab-
normal” as it is used in everyday life (even by homosexuals when they are not
discussing homosexuality) and by psychologists; (B) to specify the criterion for
abnormality that this meaning implies; and (C) to demonstrate that all current,



Controversy 9

self-contained causal theories of homosexuality would, by this criterion, find
most homosexuality abnormal. The point is that any assessment of the normal-
ity of a behavior must be founded on a causal explanation of the behavior and
its functions.

Mr. Perrizo does not wish to address this straightforward argument. He im-
plies instead that I qualitatively equate homosexuality with necrophilia/copro-
philia. Any objective reader of the essay finds that the stated and actual function
of the invocation of necrophilia/coprophilia has nothing to do with degree of
pathology. Necrophilia/coprophilia is invoked to make the logical point that the
homosexual must do one of two things: If he denies the validity of the concept of
normality, he must also deny the validity of terming even necrophilia/coprophilia
“abnormal.” Or if he wishes—as homosexual spokesmen invariably, and rea-
sonably, do—to demonstrate that homosexuality is normal, but that necrophilia/
coprophilia is abnormal he must present a distinction between homosexuality
and necrophilia/coprophilia that makes it plausible to argue that the former is
incorrectly labeled “abnormal” while the latter is correctly so labeled. This dis-
tinction cannot rest on the basis of an individual’s happiness with his behavior,
cross-societal frequency of the behavior, social condemnation, or the (possible)
fact that the behavior hurts only the individual. For all of these things are true
of necrophilia/coprophilia (which is why I invoked necrophilia/coprophilia).

What Mr. Perrizo must show, therefore, is that the term “abnormal” is in-
correctly applied to homosexuality (as it was to left-handed behavior in the
past). To do this he must demonstrate that current research is incorrect and
that the causes and functions of homosexuality are not those posited by current
research. By simply asserting away all such research, he fails to cast doubt on
the abnormality of the behavior (as determined by the causes and functions of
the behavior and an assessment of these in terms of the word “abnormal” as it is
used). In other words, he gives us no reason to doubt the evidence and to con-
sider that necrophilia/coprophilia is abnormal while homosexuality is normal
(something he must do if his argument is to have any suasive force).

Dr. Pilon bases her criticism of my logic on a fallacy. It does not follow from
my assertion that “homosexuality. . .(that results from causal factors that can
be seen as normal). ..should be seen as normal” that I must therefore show
that ““ ‘normal’ factors are not at play.” In other words, if orly normal causes
are at play, the behavior is normal. If the causation irncludes abnormal causes,
however, then the behavior is abnormal. Neither designation requires demon-
strating that “ ‘normal’ factors are not at play.”

More important, even if Dr. Pilon’s point were well-taken, it would hold only if
she were to make the same argument for necrophilia. (If she is willing to so deny
the abnormality of necrophilia, my response is given in the essay and above.)

Dr. Pilon makes a similar 180-degree error in her discussion of the political
implications of my definition of normality. I define normality as “altogether dis-
tinct” from “‘worthiness of social approval” precisely to avoid the possibility
that political purposes (whether those of Dr. Pilon or the leadership of the So-
viet Union) can be camouflaged by, or furthered by, a label of abnormality.
Solzhenitsyn’s behavior could not have been labeled “abnormal” by the crite-
rion I describe. When one behaves in a way that is punished, we ask why. The
answer may be that the behavior is normal (even heroic) or abnormal. The an-
swer is a function of the cause of the behavior, not the mere fact of punishment
or ostracism.



10 Policy Review

Fair Play

Dear Sir:

Michae] Levin’s review of Stephen Gould’s book in your Summer 1982 issue
was a dirty job. Professor Levin’s main technique is words like “posturing,”
“sarcastic,” and “unscientific New Journalistic idiom.” Usually it is hard to bring
such a writer neatly to book. But Professor Levin oversteps. He says that Profes-
sor Gould’s “honesty lapses” because he omitted words from an elliptical quote
taken from an advertisement. I would say it was Professor Levin’s honesty
which may have lapsed, however. In Professor Gould’s book, the full text of the
advertisement is printed on the page facing the quote with ellipses, which is
where Professor Levin himself surely saw it; a look at these pages makes clear
that deception would be most unlikely. So where does honesty seem to lie?

Julian Simon
University of Illinois
at Urbana-Champaign

Michael Levin replies:

I am only half-penitent. While the enterprising reader is free to read the dis-
played ad, Professor Gould does knowingly delete a quite important caveat to
enhance the impression of carelessness on the part of Terman and Yerkes. Other
examples of Professor Gould’s intention to mislead could be multiplied: his un-
attributed claim that hereditarians use IQ to rate the “worth” of individuals
(p. 251, e.g.), his pretense that no experimenter has ever controlled for environ-
mental influences on IQ (surely he knows of the extensive work done here), and,
most egregiously in someone who is constantly stressing the “cultural context”
of science, his failure to inform the reader that he is a Marxist who believes that
scientific objectivity is impossible and that science is a tool for class oppression
in the Marxian sense. Still, point taken. “Honesty” should perhaps have read
“sense of scrupulous fair play.”

Let me use this occasion to resolve a literary dispute that erupted in the pages
of Policy Review #21. Dara Wier’s “One Woman with the Lady Doctor” is not
about masturbation. It is obviously about how a virgin can prepare herself man-
ually for intercourse. Really, Mr. D’Souza, to suggest that this poem was in
questionable taste!



Misreporting Lebanon*

JOSHUA MURAVCHIK

Near the end of the siege of West Beirut, Secretary of State
Shultz said: ‘“The symbol of this war is a baby with its arms shot
off.”” Israel and its supporters came to agree. The baby in question
had appeared swathed in bandages in a UPI wirephoto captioned:

Nurse feeds a seven-month-old baby who lost both arms and

was severely burned late yesterday afternoon when an Israeli

jet accidentally hit a Christian residential area in East Beirut
during a raid on Palestinian positions to the west. The baby
was being cared for in a hospital hallway, which is considered
an area safer frora shelling than the room normally assigned.

(Washington Post, Aug. 2, 1982, p. Al16)

Israel protested that a PLO shell, not an Israeli bomb, had caused
the child’s injuries. A few weeks later Israel produced photos and
affidavits proving, even to UPI’s satisfaction, that the child had
not lost his arms and that his injuries were not very severe. The
story seemed to symbolize the exaggeration that Israel felt perme-
ated news reports about the casualties resulting from its attack on
the PLO in Lebanon.

The photo also raised more questions than that, questions
about balance and objectivity. If the baby was being held in a
hallway, it was because the hospital had reason to fear that it
would be hit by shelling from PLO-held West Beirut. But the
press carried precious little reporting about PLO fire. Israel surely
wielded the vast preponderance of force in Lebanon, but the
shooting was not all in one direction. News reports had abounded
with dramatic, gripping stories from West Beirut hospitals, but

*In order to evaluate the news coverage of the war and siege in Lebanon, Policy Review
commissioned me to do a study. I have studied all the news reports about Lebanon appear-
ing in the Washington Post, the New York Times, Time, Newsweek, and the three television
networks from the time of the shooting of Israeli Ambassador Shlemo Argov in London
until the evacuation of the PLO from West Beirut. (My study of the aforementioned print
media went through the last official PLO departure on September 1. Because of the lag-
time in receiving and viewing videotapes of the TV news, my study of them extends only
through August 26 when the PLO departure was half completed.) [ am indebted to James
Pilkington, Jacklyn Freeman, and the rest of the able staff of the Vanderbilt Television
News Archive and to Sylvia Gear of the Montgomery County Library for their kind-
nesses. Following, outlet-by-outlet, are my findings.—/ M.



12 Policy Review

the UPI photo offered a rare, almost unique scene from an EFast
Beirut hospital. It was ironic then that on this occasion, the news
media focused not on the victims of PLO fire, of whom there were
many, but on the one person taken to be a victim of Israeli
bombs.

The New York Times

The New York Times, notwithstanding some notable lapses, main-
tained higher standards of journalistic objectivity than did any of
the other news outlets covered in this study. In its editorials, the
Times opposed the Israeli action in Lebanon, which it called an “‘ex-
cessive venture,”’ arguing that Israel has “‘plunged deep into Leb-
anon, much deeper than [its] immediate security required.’” The
views of Times editorials were reinforced by those in its columns.
Guest columns divided two to one against Israeli policy, while all
of the Times” own columnists who commented on events in Leb-
anon criticized Israel with the strong exception of William Safire.
Anthony Lewis was far the most prolific of the T7mes columnists
on the subject of Lebanon and the most vociferous. He held that
Israel was driven by ‘‘delusions of empire’’ and was waging ‘‘a
war to exterminate Palestinian nationalism.”’ Taken as a whole,
then, the editorial pages of the Times were weighted heavily against
Israeli actions. This was not much different from the editorial con-
tent of the other major news outlets, but the Times distinguished
itself by how little it allowed its news coverage to be skewed by its
editorial opinions.

Much of the credit for that must go to the Times’ two key bu-
reau chiefs, David Shipler in Jerusalem and Thomas Friedman in
Beirut. The prose of each was consistently free from hyperbole and
tendentiousness, and the substance of their coverage exhibited a
similar striving for objectivity.

The nature of events in Lebanon was such as to generate news
stories that put Israel in a bad light. Israel—although not an ag-
gressor in the proper meaning of that word—was on the offensive,
was bringing to bear superior force of arms, and was exacting the
greatest number of casualties. On the other hand, there were in
Lebanon current ‘‘hand news’” and feature material that did have
the effect of putting Israel’s actions in a better light, and these sto-
ries seem to have been captured by David Shipler more often than
by any other reporter whose outlet is covered by this study.

Among these, two of Mr. Shipler’s reports were especially im-
portant. On July 14, he reported on his efforts to sort fact from



Misreporting Lebanon 13

fancy in the furious controversy over civilian casualty statistics. In
that report he stated plainly what many of his colleagues from other
news organizations knew but only acknowledged indirectly, if at
all: ““It is clear to anyone who has traveled in southern Lebanon,
as have many journalists and relief workers, that the original fig-
ures of 10,000 dead and 600,000 homeless, reported by correspon-
dents quoting Beirut representatives of the International Committee
of the Red Cross during the first week of the war, were extreme ex-
aggerations.”” (July 14, p. 1) On July 25, the Times carried Mr.
Shipler’s lengthy feature story titled ‘‘Lebanese Tell of Anguish
of Living Under the P.L..O.”’ which pulled together in a way other
news outlets failed to do, the story of the bullying, brutality, thiev-
ery, expropriation, and conscription to which the PLO had sub-
jected the Lebanese population during the past seven years in the
areas under PLO control. (p. 1)

There were numerous other stories by Mr. Shipler that were
missed by most or all of the other media—for example, on how the
transformation of the PLO’s military capabilities from that of a
guerrilla band to that of a conventional army entered into Israel’s
decision to move against the PLO; or the description of a school in
Tyre where the basement shelter was used by the PLO to store
arms while its playground served as an anti-aircraft gun position.
(June 7, p. 1; June 17, p. 20)

Mr. Shipler’s reporting, it should be added, was not ‘‘pro-
Israeli.”” In debunking the exaggerated casualty figures, he also
made short shrift of the figures that had been given out by the Is-
raclis, saying that these ‘‘exclude a lot’’ and that they ‘‘severely
understated the casualties.”” (July 14, p. 1) While reporting on the
joy of many Lebanese at having the PLO driven from their areas,
Mr. Shipler also reported on the misery and fear of many of the
Palestinian civilians who were left behind. (July 3, p. 1) His harsh
account of Israeli censorship was among the most devastating to
appear in the American press, made all the more so by his own
manifest reasonableness. (July 6, p. 1).

Mr. Shipler’s reports were supplemented by such other inter-
esting stories as James Markham’s about life under the PLO in
southern Lebanon, Henry Kamm’s about the support for Israel in
East Beirut, James Clarity’s about the Israeli offer of medical treat-
ment to injured Lebanese civilians, and James Feron’s interview
with an Israeli bomber pilot about civilian casualties and Israeli
targeting. The total effect of this reporting by Mr. Shipler and his
colleagues was to tell Israel’s side of the war. This did not erase the



14 Policy Review

vivid descriptions and pictures appearing in the 77mes as elsewhere
of the casualties and suffering that the Israeli action had exacted,
but it gave Times readers a more balanced picture of the events in
Lebanon than could have been gotten from any other outlet sur-
veyed in this study.

Friedman on Arafat

Just as Mr. Shipler in Jerusalem was able to convey the Israeli
side while still criticizing the Israelis, so the T#mes’ Thomas Fried-
man in Beirut was able to convey the PLO side while still criticizing
the PLO. Mr. Friedman’s writing clearly conveyed the impression
that he viewed the PLO in a sympathetic light. In the first days of
the war, Mr. Friedman wrote that “‘it is hard to believe that even
[a military knockout blow by the Israelis] would eliminate the PLO
and what it represents. For the organization is the armed expres-
sion of four million Palestinian refugees. It is organically linked to
them. ..As long as just a seed of the P.L..O. remains after this in-
vasion, it will sprout again in some form.”” (June 9, p. 18) This
evaluation not only mirrors the PLO’s own, it also borrows the
PLO’s count of Palestinian refugees, which is an exaggeration on
the order of 300 percent.

A month later Mr. Friedman wrote a portrait of Yasser Arafat
for the 7Times ““Weck in Review’’ section that had nary a critical
word. Mr. Arafat was shown as deeply loved by his people, as en-
Joying “‘the respect and allegiance of a wide range of Palestinians,”’
as ‘‘an observant Moslem’ who ‘‘neither smokes nor drinks’’
and who now “‘often ends up working around the clock,”” and
who “‘enjoys meeting with the press.”” Mr. Arafat also, according
to Mr. Friedman, kept on his finger tips the ‘‘maze of peace propos-
als’” of which even ‘‘many Lebanese have lost track.”” Americans
reading Mr. Friedman’s portrayal could not but yearn wistfully
for a day when our ill-starred country might be blessed with such
a leader.

But Mr. Friedman’s sympathy for the PLO did not deter him
from writing stories that contradicted the PLO line, or even that
showed the PLO’s share of culpability for the suffering of West
Beirut. For example, on July 4 Mr. Friedman wrote that Israeli
actions to tighten the Beirut siege ‘‘made it more difficult for Mr.
Arafat to drag out the negotiations,”” which “‘have been held up
by the Palestinians’ refusal to put a formal set of proposals on the
table....”” (p. 1) And in the last days of the siege Mr. Friedman
wrote:



Misreporting Lebanon 15

the P.L.O. only firmly resolved to leave West Beirut in the

last 12 days. ...

What changed? What compelled the P.L.O. leadership to
transform its [position]...? The answer is a complex of fac-
tors, all of which must be related to the tremendous intensifi-
cation in the Israeli bombardments of P.L.O.-controlled West
Beirut since Sunday, Aug. 1. Historians will judge whether
that violence was in proportion to the task at hand, or justi-
fied given the heavy loss of civilian life, but there can be little
doubt that it was the catalyst for Mr. Habib’s agreement. . .
(Aug. 11, p. 14)

Few readers of Mr. Friedman will doubt that his own judgment
about the questions he bequeathed to the ‘‘historians’” is that the
Israeli actions were neither ‘‘in proportion’’ nor ‘‘justified,”” a
judgment in which he would surely be joined by most of the rest of
the Beirut press corps. But whereas the others seemed unwilling,
in light of their opposition to Israeli actions, to attribute any posi-
tive effects to those actions, Mr. Friedman seemed to put more dis-
tance between his own opinions and his best reading of the facts.

While the New York Times coverage was better than that of
many others, it was not without its flaws, and not all 7imes reporters
matched the high standards set by Messrs. Shipler and Friedman.

Phantom Statistics

After a week of warfare, New York Times correspondent William
Farrell gave this account of the confused reports on casualty
figures: ‘‘Some say that as many as 10,000 civilians have perished
in Lebanon. Others say the figure is higher. But no one really
knows.”” (June 13, p. 15) The PLO was at the time trumpeting
the figure 10,000, and no one was reported elsewhere in the major
media as offering a higher figure, so the identity of Mr. Farrell’s
““others” is unclear. Israel’s supporters were claiming that the
figure 10,000 was many times too high and that was what the real
debate was about, not, as Mr. Farrell implied, about whether the
PLO’s figure was too low. Nor was that the end of Mx. Farrell’s
penchant for playing fast and loose with war statistics. On June 30,
Mr. Farrell wrote from Beirut that ‘the International Committee
of the Red Cross here estimates that there are 600,000 people in
Lebanon who qualify as refugees.’”’” This number, 600,000 home-
less, had gotten wide coverage and had indeed originated with the
ICRC, but it also had been repudiated by the ICRC on June 18,
twelve days before Mr. Farrell’s story. On June 25, five days be-



16 Policy Review

fore Mr. Farrell’s story, the Washington Post carried an interview
with Francisco Noseda, the ICRC representative in Lebanon who
had been responsible for the original figures. Mr. Noseda said
that not 600,000 but 200,000 was the approximate number of
homeless ‘‘at the time of the war,”’ that is before the cease-fire,
but that the number had dropped far below that since the fighting
ended. (p. 27)

While he was careless in his own use of figures, Mr. Farrell was
especially eager to catch the Israelis in the act of underestimating
casualty figures. On July 11 he reported that he had interviewed
the administrators of West Beirut hospitals in order to formulate a
casualty tally that would repudiate figures that ‘““an Israeli col-
onel”” was alleged to have cited to ‘‘reporters at the United Na-
tions’’ according to ‘‘a report widely circulated here [in Beirut].”’
Apparently the investigative zeal that drove Mr. Farrell from hos-
pital to hospital in pursuit of casualty counts failed him when it
came to the seemingly elementary tasks of checking to see whether
the “‘widely circulated’” report was accurate. The Israeli colonel
was a medical officer who had served with Israeli forces in south-
ern Lebanon. The figures he cited in his UN press conference—
which must have been covered by the New York Times—were for
““the south of Lebanon, excluding West Beirut.”” Thus Mr. Far-
rell’s hospital count was of no relevance, a fact he should have
been able to learn through a call to his home office had his eager-
ness for a story repudiating Israel not gotten the better of him.

If Mr. Farrell was sloppy in handling current facts, he did little
better with historical ones. In explaining the background to the
current crisis, Mr. Farrell wrote that ‘“When Israel was created in
1948, many thousands of Palestinian Arabs fled.”” (June 18, p. 6)
That these two events—the creation of Israel and the flight of the
Palestinian Arabs—were connected to each other by a third event
—the launching by the Arabs of a war of annihilation against the
fledgling Israeli state—was apparently a triviality with which Mr.
Farrell wished not to tax his readers.

Another New York Times reporter who was sometimes sloppy
with facts was Marvine Howe. Writing about the problems of ref-
ugees she referred to some who had been made refugees ‘‘when
the Israelis invaded Damur, a Palestinian settlement south of Bei-
rut.”” (July 18, p. 10) Damur, of course, was a famous center of
Lebanese Christendom until it was largely destroyed and seized
by the PLO in the 1975-76 Lebanese civil war. Those of its resi-
dents who were not killed fled. To refer to Damur as Ms. Howe



Misreporting Lebanon 17

did is rather less defensible than it would be to refer to the West
Bank as ‘‘an Israeli territory lying mostly to the east of Jeru-
salem,”’ a reference that is hard to imagine ever appearing in the
Times.

Early in the war, Ms. Howe’s dispatches bore a Damascus
dateline, but eventually she went to Lebanon whence she wrote a
series of feature stories. On August 12 her story ‘‘Disillusionment
Sprouts in Christian East Beirut’’ told of Christian Lebanon’s
growing ‘‘disenchantment’’ with the Israelis. (p. 6) On Au-
gust 18 her story was ‘‘Lebanese in Occupied South Say Israelis
Give Free Rein to Lawless Militias.”” (p. 6) The next day she
wrote about attacks by Christian militias on Palestinian civilians
in Southern Lebanon (Aug. 19, p. 4) The day after that she re-
ported from northern Lebanon that ‘‘fears are growing here. ..
that once the Beirut crisis is over, the Israelis will begin a drive
against the Palestinians in the north....”” (Aug. 20, p. 1) A week
later she reported on charges of Israeli mistreatment of prisoners
and the alarm of the Quaker Legal Aid office that the rights of sus-
pected PLO prisoners were not adequately guaranteed. (Aug. 27,
p. 6) All of these may have been legitimate stories, but in any war
the number of interesting feature stories is virtually infinite, and
Ms. Howe’s reports gave the impression that she had travelled
Lebanon looking for stories with an anti-Israel twist.

Henry Tanner of the Times offered during the Lebanon events
an excellent example of the phenomenon of differential credulity.
In Mr. Tanner’s case he seemed to swallow like a babe what he
was told by the Syrian government while treating with rigorous
reporterly skepticism the utterances of the U.S. government. In a
June 13 dispatch from Damascus, Mr. Tanner stated simply as
fact that “‘the vital national interests of the Syrians, includ[e] con-
tinuation of the country’s military and political presence in Leb-
anon....”" (p. 12) Subsequent stories suggested that Mr. Tanner
was here repeating a view expressed to him by Syrian officials. He
might have also mentioned that Syria tends to regard Lebanon as
a whole as rightfully a part of Syria, and it refuses to this day to
grant Lebanon diplomatic recognition. American government of-
ficials must have wished that they had the charm of the Syrians
when Mr. Tanner wrote a week later that ‘‘a deep bitterness
against the United States was provoked by Jeane Kirkpatrick, the
United Nations delegate, when she called a security council reso-
lution ‘unbalanced,” apparently because it failed to equate the at-
tempted assassination of the Israeli Ambassador to London with



18 Policy Review

the death of hundreds of civilians in bombing attacks on Lebanon
before the June 6th invasion.”” The figure, ‘‘hundreds’’ of civilian
deaths, exceeded even the PLO’s, and his reference to the U.S.
veto was disingenuous. Ambassador Kirkpatrick was referring to
the entire pattern of PLO activities, not only the attack on Argov.

This was not the only instance in which the UN setting seemed
to have a bad effect on Times reporters. When he spoke at the UN
on June 18, Prime Minister Begin called the right of self-defense
“‘the noblest concept of the human mind.”’ This is a highly debat-
able formulation, but it was not sufficiently preposterous to suit
the Times’ Bernard Nossiter so he doctored Mr. Begin’s quote to
make it sound truly ridiculous and bloodthirsty. He reported,
falsely, that Begin had called ‘‘wars of self-defense’’ (emphasis
added) the noblest concept of mankind, a misattribution that was
repeated by the Tumes the next day.

Despite the sharp slant of its editorial pages and the lapses of
Mr. Farrell, Ms. Howe, Mr. Tanner, and others, the heart of the
Temes’ coverage lay in the work of Messrs. Shipler and Friedman,
and on the whole it was of a higher standard than that of other
news outlets.

The Washington Post

The editorials of the Washington Post were more stridently criti-
cal of Israeli policy than were those of the 7imes. The Post said that
““the Israelis have been unforgettably bloody’’ and that ‘‘the
widespread slaughter of civilians has undermined Israel’s claim to
moral superiority.”” (June 25) Nonetheless, the wide variety of
syndicated columns that fill the bulk of the Post’s editorial pages
served to give these a somewhat less one-sided cast about events
in Lebanon than had those of the New York Times. But while the
Times managed most of the time to restrict its editorial opinions to
its editorial pages, the Post read, throughout the war and siege in
Lebanon, like a newspaper on a crusade. Editorial opinion flowed
forth from a variety of sections and departments into a large stream
that was uniformly anti-Israel and often polemical.

As If to clue its readers as to which opinions were in style, the
Post’s “‘Style’” section in this period ran four front page features
on those campaigning against Israeli policy: The Arab-American
Anti-Discrimination Committee, former Senator James Abour-
ezk, Israeli left-winger Uri Avnery, and the Arab Women’s
Council. (June 28, p. C1; July 3, p. B1; July 17, p. C1, July 9,
p- D1) The latter, formed by the wives of Arab diplomats, re-



Misreporting Lebanon 19

tained the public relations firm, Gray and Co., which put together
a campaign of radio and newspaper ads featuring casualty and
homeless statistics that had already been repudiated and re-
tracted. The campaign was financed in part by Arab govern-
ments, as was made clear when Gray and Co. filed with the Justice
Department under the foreign agents registration act, a fact which
was not reported in the Post’s profile of the group. Considering
what the PLO had done to Lebanon, and that it was the govern-
ment of Jordan that had driven the PLO into Lebanon and the
government of Saudi Arabia that financed its activities there,
some Post readers may have found irony in the “‘Style’” section’s
large photograph of the wives of the Jordanian and Saudi ambas-
sadors under the headline ‘“The Crusade for Lebanon.”’ In the
same period, the ‘‘Style’’ section also ran a feature on a banquet
held by the American Lebanese League, a group identified with
those elements in Lebanon allied with Israel. (June 12)

In the ‘““Metro’” section, Post readers found columns by Richard
Cohen who seemed out to prove the same lesson that Anthony
Lewis was proving to readers of the New York Times: You don’t
have to be gentile to be hyperbolically polemical against Israel.
Mr. Cohen wrote that Israel ‘‘plays with language in the Soviet
manner.”’ (June 27, p. Bl) When this provoked some Jews to
write angry letters to Mr. Cohen, he complained that ‘‘with
American Jews. . .dissent becomes treason.”” (July 6, p. C1)

The Sunday Post’s widely read and respected ‘‘Outlook’ sec-
tion ‘‘tries to be open to a wide range of views,’’ says its manag-
ing editor, Noel Epstein. But during the three months of fighting
and siege in Lebanon, the variety of views carried in ‘‘Outlook™
were all anti-Israeli (except for the editorial and column pages,
which on Sundays are placed in the ‘‘Outlook’ section and which,
as already noted, reflect the diverse opinions of letter writers and
syndicated columnists). To call the ‘“‘Outlook’ essays merely
anti-Israeli is to fail to capture their full flavor. A long panegyric
to Yasser Arafat by novelist John LeCarré concluded with this ref-
erence to the Holocaust: “‘It is the most savage irony that Begin
and his generals cannot see how close they are to inflicting upon
another people the disgraceful criteria once inflicted upon them-
selves.”” (June 20, p. C5) It seems strange that Mr. LeCarré, who
is not ordinarily at a loss for vivid descriptives— ‘‘the invasion [of
Lebanon] was a monstrosity,”” he said—should have coined such
an inexpressive term for the murder of six million Jews as that
they had ‘‘suffered the mnfliction of ‘criteria.””’

The PLO eagerly pushed the analogy of Israelis to Nazis, a



20 Policy Review

propaganda formulation that it may have learned from its Soviet
tutors who have long employed it. But should the Washington Post
have opened its pages to such stuff? Actually, LeCarré’s essay was
written not for the Post, but for the Boston Globe. Apparently Post
editors found it so valuable that they reprinted it.

Nor was this the only occasion on which this theme could be
found in the “‘Outlook’” section. Three weeks later, Granville Aus-
tin, a former State Department official, wrote that ‘“‘Israel.. .is
imposing its own policy of lebensraum’ on the West Bank. (July 11,
p- C4) ““Lebensraum’’ was the slogan for Hitler’s design for empire
to his east, and it seems odd to have to recall that what Hitler did
to the Poles, Balts, Russians, and Jews who were in his way was
something considerably nastier than merely failing to satisfy their
national aspirations or offering them too little autonomy as Mr.
Begin is accused of doing to the Palestinians.

The Israel-Nazi analogy also found its way into another ‘‘Out-
look’” essay, written by William Claiborne, who was in the final
weeks of his term as the Post’s Jerusalem bureau chief when the
fighting in Lebanon began. Mr. Claiborne quoted an Israeli pro-
fessor who likened ““ ‘good Israelis’ [who| keep quiet about injus-
tices against the Palestinians’’ to ** ‘good Germans,’. . .[who] did
not stand up to the incipient stages of the persecution of the Jews.”’
(June 6, p. C4) Mr. Claiborne did not affirm this analogy in his
own voice, but he said that it “‘struck a responsive chord”” among
““liberal-minded Israelis,”” and since the essay quite plainly used
the journalistic device of reporting the views of ‘liberal-minded’’
Israelis to get across those of the author, the implication was that
Mr. Claiborne was at least sympathetic to the Israel-Nazi analogy.

Another ““Outlook’ essay, this one by Milton Viorst about
the ‘‘aggressive new culture’” in Israel that has superseded ‘‘Zion-
ism’s idealistic dreams,’” stopped short of analogizing the Israelis
to Nazis. It merely associated them with fascists. Mr. Viorst wrote
that Mr. Begin’s revisionist Zionist movement was described by
its friends as emulating Europe’s centrist democrats, while “‘its
critics compare its doctrines to the autocracy of Pilsudsky in Po-
land and Mussolini in Italy.”” Mr. Viorst’s conclusion was that
“‘both [views] in some measure are right.”” (Aug. 1, p. B1)

Given this treatment, Israelis may have felt that they got off
light when the Post’s assistant managing editor for foreign news,
Jim Hoagland, merely analogized Mr. Begin to Ayatollah Kho-
meini in his “‘Outlook’ essay of July 18. The Arab world, said
Hoagland, was now confronted with ‘‘the twin challenges of Is-



Misreporting Lebanon 21

lamic and Jewish fundamentalism unleashed by. . . Khomeini and
...Begin.”” (July 18, p. 1) But if the analogy to the Ayatollah Kho-
meini was less offensive than the analogy to Hitler or Mussolini, it
was still inaccurate and unfair. If Mr. Begin’s policies toward the
occupied territories are wrong, as Jim Hoagland believes, then
Mr. Begin can be faulted as a rigid or uncompromising nation-
alist, but what does that have to do with Khomeini? Has Mr.
Begin persecuted the practice of other religions in Israel as Kho-
meini has done in Iran? Do firing squads dispatch dissenters in
Tel Aviv prisons? Mr. Begin, in fact, is the leader of one of Israel’s
nonreligious political parties. If there is anything that would qual-
ify to be called by Mr. Hoagland’s neologism “‘Jewish fundamen-
talism,”” it would be the beliefs of those ultra-orthodox Jews who,
because they read the Talmud literally, refuse to recognize the
state of Israel.

A third Post correspondent who expressed his opinion in ‘‘Out-
look” was Jonathan C. Randal. He wrote that ‘“West Beirutis
consider the Israelis masters of terrorism’’ and made clear his en-
dorsement of this opinion by stating, ‘‘I count myself as a resident
of West Beirut.”” (July 18, p. B5) In the same essay, Mr. Randal
made the startling assertion that ‘‘since the 1967 Arab-Israeli
war, Israel ha[s] habituated the Arab world. . .to a rising level of
violence in this region.”” Given not only the Yom Kippur war
launched by Egypt and Syria, but also the Iran-Iraq war, Lybia’s
invasion of Chad and its many other regional adventures, the civil
wars in the Sudan, Lebanon and Syria, the Iranian revolution,
the Jordanian-Palestinian war, a variety of other civil wars, coups,
and revolutions, his assertion bespeaks an extraordinary propen-
sity to blame Israel for all ills.

A Test of Objectivity

Given the pivotal roles of Messrs. Randal, Claiborne, and
Hoagland in the Post’s news coverage of Lebanon, the strong and
mutually consistent opinions that the three revealed in their
“Outlook’ essays inevitably put to the test the Post’s reportorial
objectivity. It was a test the Post failed.

Speaking as a panelist on ABC’s ““Viewpoint’’ show (Oct. 20),
Jim Hoagland forcefully defended the Post’s handling of casualty
and destruction statistics during the fighting in Lebanon. He said:

The Washington Post consistently sought. . .to indicate that

there were a range of casualty figures, that they were impre-

cise, that it was impossible for reporters. . .to go out and to



22 Policy Review

verify the casualty totals, and we sought to make that point

again and again.

While Mr. Hoagland no doubt was stating the Post’s goal, its
record was not quite that clear. On the second day of Israeli bom-
bardment of PLO targets in Beirut after the shooting of Shlomo
Argov, both the Times and Post reported on page one the casualty
statistics announced by the PLO, but only the Post chose to put
the PLO’s figure in its headlines: ‘130 Said to Die in New Israeli
Raids on PLLO”’ (June 6, p. 1) The word ‘‘said’’ made clear that
the Post was not vouching for the PLO’s figures, but at a time
when the PLO was the most fertile source of battle statistics, Post
readers must have been wondering what to make of those figures.
By using them in the headline, the Post was signalling that the
PLO numbers deserved at least to be taken seriously. When asked
in an interview how seriously PLO numbers should be taken, Jim
Hoagland responded that they should be treated with the same
skepticism that reporters apply to the statements of every govern-
ment. But if all governments deserve to have their statements
treated with skepticism, not all governments are deserving of
equal skepticism. Some governments, for one thing, are willing to
have their statements scrutinized by a free press, while others try
to control news. The PLO, which proclaims itself a ‘‘revolution-
ary’” movement of ‘‘armed struggle’’ must feel more justified
than many governments in treating information as a weapon.
Throughout the siege of Beirut, for example, it was reported fre-
quently and treated almost as natural by the press that the public
position of the PLO was being contradicted by what it was saying
in private to Lebanese negotiators. In the past the PLO, when
reporting on its actions against Israel, routinely doctored the num-
ber of casualties among its own fighters, Israeli forces, and civil-
1ans on both sides; sometimes it even reported actions that had
never occurred.

The Post was obligated to carry the PLO’s claims, but there was
ample reason for those claims to be treated very gingerly, reasons
that were reconfirmed when PLO casualty figures for Lebanon
proved to be vastly in error.

Despite Hoagland’s assertion that the statements of all govern-
ments warrant journalistic skepticism, the Post had on the first day
of bombing lent its own imprimatur to statistics issued by arms of
the Lebanese government. These figures were carried by both the
Times and Post. The Times had put them in a subhead that read,



Misreporting Lebanon 23

““45 Are Reportedly Killed.”” (June 5, p. 1) The Post put the
figure in its headline, without a qualifier, “‘Israel Hits PLO Sites
in Beirut, Killing 45.”” (June 5, p. 1)

It might be said, in extenuation of this headline, that the Leba-
nese government is more honest than most, but the problem with
this and with a vast outpouring of subsequent information attrib-
uted to Lebanese state television, radio, and police sources was
that the areas of fighting and bombardment were by definition
PLO areas (with occasional exception), and in these areas the
Lebanese government had no authority, no official presence. The
effect of this was explained by the New York Times late in July:
“The P.L.Q. press agency. . .has now become a primary source
of information both for Western reporters and for the Lebanese
state radio and television.”” (July 26, p. A6) This was not re-
ported in the Post.

This was not the only occasion on which the Post’s skepticism
failed it. On June 16, David Ottaway reported for the second day
in a row the figures issued by Lebanese police—9,583 dead and
16,608 wounded. He added that ‘‘figures seem guesses at best,”’
but much of the rest of his article was given to a far from skeptical
recitation of various ‘‘statistics’’ that proved to be considerably
inflated. Mr. Ottaway wrote that ‘‘the magnitude of the crisis was
driven home today when the Lebanese government made an
urgent appeal to the United Nations for food rations and other re-
lief supplies for 600,000 persons.”” The figure 600,000 had been
used by the Red Cross and the PLO to estimate the number of
homeless or ‘‘displaced.”” The Red Cross was soon to repudiate
the figure, but Mr. Ottaway treated the Lebanese government’s
use of the figures as if this confirmed its validity. [t seems more
likely that the government itself merely borrowed the figures from
the Red Cross. Later in the article, he offered town-by-town
refugee counts ‘‘based on Red Cross, U.N., Palestinian and eye-
witness accounts’’ that corresponded with the 600,000 figure, but
that included, among other things, an estimate of refugees from
Sidon that was roughly double the size of that city’s population.

In the same article, Mr. Ottaway wrote:

.. .it is becoming increasingly clear that the Israeli invasion

has caused wide human suffering among Lebanese and Pal-

estinian civilians alike.
Fahti Arafat, the president of the Palestinian Red Cres-
cent. . .and brother of...Yasser Arafat, said in an interview



24 Policy Review

today that he believed the death toll was even higher than of-

ficial estimates, saying roughly 15,000 persons were killed

and another 10,000 wounded.
Far from treating Fahti Arafat’s numbers with skepticism, the
phrases with which Mr. Ottaway chose to precede them served to
lend them credence,

Nor was the absence of skepticism the only way that the Post
failed to live up to Hoagland’s standard. While the Post did *‘indi-
cate that there were a range of casualty figures’’ it did not always
indicate the full range. On June 19, Jonathan Randal reported
about Sidon, the scene of the greatest number of civilian casual-
ties in the battles of southern Lebanon, that ‘‘estimates for deaths
of Lebanese civilians alone vary between 1,000 according to [an
officer of the Gendarmerie] to as many as 2,000 according to the
Lebanese Red Cross.”” (June 19, p. A21) Six days later, David Ot-
taway reported much the same: ‘“The estimates of the death toll
in Sidon alone, provided by the Lebanese Red Cross, have ranged
from 1,000 to 2,000 with 3,000 to 4,000 wounded.”’ (June 25,
p. 27) Neither of these reports mentioned a report from Sidon
that had appeared in the New York Times two days before Mr.
Randal’s and eight days before Mr. Ottaway’s that said:

Mahmoud Khadra, a resident of Sidon who is director of

civil defense for Southern Lebanon [and therefore directly

involved in the search for bodies and survivors|, estimated
that 400 civilians were killed when Israeli forces smashed into

this ancient Mediterranean port south of Beirut. (June 17,

p. 21)

More Phantom Statistics

While on some occasions the Post omitted estimates on the lower
end of the range of estimates, on others it included estimates that
were inconceivably high. On June 18, Michael Berlin reported
from the UN that the International Committee of the Red Cross
estimated the number of civilians “‘affected’’ by the fighting as
100,000 to 300,000. The word ‘‘affected’’ was meant to encom-
pass both those who were homeless as well as those who were not
homeless, but in need of food or other relief. For those who had
been carefully following reports from Lebanon, this story was a
clear signal that the grim numbers game had gotten out of hand.
For it was the ICRC that had been the source for the already
widely repeated statistic that 600,000 were ‘‘homeless.”” The real
story here was a reduction of perhaps 75 percent to 90 percent in



Misreporting Lebanon 25

the ICRC estimate. Rather than explain any of this, the Post
merely reported the new ICRC figures and then added this: ““The
U.N. estimates the number at 600,000, while the Lebanese say
that 1.5 million need relief help.”” While the UN estimation may
well have been merely a repetition of the original ICRC number,
the origin of the 1.5 million attributed to the Lebanese is unclear,
but its absurdity should have been clear to the Post since it exceeds
the entire population of all areas in which there had been military
action.

The Post’s skepticism did not fully come into play until Israel
undertook to counteract the mounting casualty claims. On June 23,
Edward Cody reported the casualty figures released by the Israeli
government. He went on to provide a detailed refutation of the Is-
racli numbers, something the Post had not done in reporting any
other party’s war statistics. On fuly 17 the [sraecli government
released an updated sheet of war statistics. This was reported on
page one of the Post by David Ottaway, who wrote that the Israeli
figures were ‘‘misleading and apparently doctored to support the
government position.”” (July 18, p. 1) The bulk of Mr. Ottaway’s
thousand-plus word story was given to debunking the Israeli
figures. He said sardonically, ‘‘For reasons that remain unclear,
the [Israeli] Army decided the best way to counter the Lebanese
figures was to issue a set of its own as questionable on its face as
the P.L.O.’s.”” Yet in the previous six weeks the Post had often
reported PLO figures without once having told its readers that
they were ‘‘questionable on [their| face.”’

The imbalance in the Post’s handling of war statistics was re-
flective of the larger problem that affected its coverage of the
events in Lebanon: the Post seemed to exhibit an underlying sym-
pathy—although not uncritical—for the PLO and an underlying
antipathy toward Israel or at least toward the Israel of Menachem
Begin. This slant seemed to grow out of nothing more sinister
than the Post’s analysis. In an editorial at the end of the siege of
West Beirut, the Post called the issue of the fate of the Palestinians
““the root cause of the Arab-Israeli dispute.”” (Aug. 22, p. C6)
This view, which was echoed often in the Post, accords with an
Arab view of the Middle East conflict. In the Israeli view, by con-
trast, the root cause of the conflict is the Arab refusal to accept the
existence of Israel. The fate of the Palestinians has always been
solvable, in the Israeli view, within the context of Arab-lsraeli
peace. Given the view that the fate of the Palestinians rather than
the existence of Israel lies at the heart of the conflict, it is natural



26 Policy Review

to look upon the PLO, the preeminent voice of Palestinian nation-
alism, with at least a degree of sympathy and to look upon Mr.
Begin, that Isracli prime minister least yielding to the claims of
Palestinian nationalism, unsympathetically.

The Post’s sympathies found expression in many ways. On July 7,
the Post’s Edward Cody wrote a page one eulogy to Azmeh Seg-
haiyer, the Tyre region commander of Fatah. ‘‘I always thought
of him as an honorable military officer,”’ said Mr. Cody. But Az-
meh Seghaiyer had probably never initiated a military action,
even of a guerrilla nature, against Israeli forces. This honorable
officer’s offensives were always aimed at civilians such as in the
infamous coastal road massacre in which Fatah raiders comman-
deered a civilian bus and machine gunned civilians while racing
along a highway. Aware of this anomaly, Mr. Cody wrote that
‘‘you can admire a man even when he is part of deeds you cannot
admire—the coastal raid for example, or Israeli Defense Minister
Ariel Sharon’s bombardment of civilian neighborhoods in Beirut.”’
Whether Mr. Cody meant to imply that he counts himself an ad-
mirer of Mr. Sharon’s is not clear, but the failure of Israelis to
take a similarly detached view of the PLO, he concluded, was ‘‘sadly
narrow [for] a people renowned for intellectual tradition.’’

Three days later the Post reprinted a news analysis from the
Guardian which observed that Mr. Arafat’s ‘‘speech to the United
Nations in 1974...remains a masterpiece of statesmanship.’”’
(July 10, p. 20) That was the speech in which Mr. Arafat, display-
ing a handgun tucked in his belt, declared that ‘‘racism, whose
chief form is Zionism [will] ineluctably perish’’ and warned that
Israel faced only a choice between voluntarily dissolving itself or
violent destruction at the hands of Mr. Arafat and his cohorts.

The Post correspondent whose writing is most manifestly sym-
pathetic to the PLO is Jonathan Randal. He wrote on June 20
that traffic jams in downtown Beirut ‘‘are caused by the hundreds
of thousands of Lebanese and Palestinians who have deserted
their shanty towns, now pounded by Israeli guns, leaving the
Palestinian fighters to defend their homes.”” (June 20, p. A26)
This sentence is so at odds with the manifest facts that it raises
questions not merely about Mr. Randal’s objectivity but even
about his honesty. As he knew, neither were the Israelis attack-
ing, nor were the PLO defending, ‘‘homes.”” The Israelis were at-
tacking the PLO and were hitting intentionally only those homes
from which the PLLO was firing. During the siege of West Beirut it
was widely reported that many civilians refused to flee to safety



Misreporting Lebanon 27

precisely because they wished to defend their homes from being
taken over and used by the PLO as military positions.
On July 21, Mr. Randal wrote:
The PLO insists on the Palestinian people’s right to a na-
tional homeland, although over the years it has dropped its
original claim to [srael proper in favor of setting up an inde-
pendent state on any land relinquished by Israel—meaning
the West Bank and the Gaza Strip...(July 21, p. A17)
Although the PLO did in its 1974 Political Program express its
willingness to establish a government on the West Bank, a change
from its previous position, it expressly stated at the same time that
this did not mean it was dropping its claim to Israel proper. On
the contrary, it declared that it would ‘‘struggle against any pro-
posal for a Palestinian entity the price of which is recognition,
peace, secure frontiers, renunciation of national rights and the de-
prival of our people of their right to return and their right to self-
determination on the soil of their homeland.”” [WAFA (Beirut),
June 9, 1974, cited in Y. Harkabi, The Palestinian Covenant and Its
Meanming, 2nd ed., Valentine, Mitchell (Totowa, New Jersey:
1981) Appendix E, pp. 147-8.| This has not changed, as witness
the ‘““moderate’” Al Fatah’s declaration at its 1980 Congress:
“This struggle will not stop until the Zionist entity is liquidated
and Palestine is liberated.”” (4/-Liwa, Beirut, June 2, 1980)

The Case of the Congressional Delegation

During the Beirut siege, Representative Pete McCloskey and a
few other members of Congress emerged from a meeting with
Yasser Arafat and announced that Arafat had signed his accep-
tance of UN Resolutions 242 and 338. After a day or two of in-
tense publicity it became clear to all that Mr. Arafat’s statement
was at best ambiguous, sparking something of a backlash in world
opinion against what seemed a publicity stunt inappropriate to
the gravity of the moment. Mr. Randal rushed to exonerate Mr.
Arafat. “‘Just when the P.L.O. seemed to be making progress to-
wards its goal of achieving a diplomatic opening to Washington,”’
wrote Mr. Randal, ‘‘a well-meaning but over-eager U.S. Con-
gressional delegation appears to have dealt that goal a setback. . . .
The Palestinian leader never encouraged his American visitors to
think he was about to recognize Israel on the terms they
outlined.”” (July 27, p. 10) That the Representatives were over-
eager is surely true, but that Mr. Arafat was an innocent victim is
exceedingly doubtful. Mr. Arafat stood next to Mr. McCloskey



28 Policy Review

during the latter’s press conference, and at one point clarified the
text of the statement he had signed; if Mr. Arafat had wished to
correct Mr. McCloskey’s ‘‘misinterpretation,’”” he could have
done so on the spot and the story would have been stillborn.
Moreover, a few nights later, one of the networks reported on its
frustration at having been summoned to Beirut by the PLO to in-
terview Mr. Arafat about a ‘‘new’’ development in the PLO’s
policy only to have the interview cancelled when Mr. Arafat
learned of the availability of the Congressional interlocutors.

Mr. Randal was equally active in offering Post readers negative
images of Israel. After a week of fighting, he wrote:

The Israelis had worked hard and long to turn one segment

of the Lebanese population after another, against the Pales-

tinians. But far from abandoning the P.L.O., the guerrillas’
increasingly restive Lebanese and Syrian allies have rallied

round in opposition to the invader. . .

... Israel’s allies among the Christian Maronite community

have been embarrassed by the course of events. . . .

The Israelis are overextended, according to military spe-

cialists here. (June 12, pp. 20-21)

Mr. Randal’s attribution to unnamed ‘‘military specialists’” is
characteristic of his writing as is the effort to blame Israel for the
hostility of various Lebanese to the PLO. More important, these
four sentences are wrong on five material points: it was the PLO’s
behavior that alienated the Lebanese; the Syrians fought little if at
all for the PLO; the PLLO’s Lebanese allies asked it to leave; the
Maronites, while they didn’t always do what the Israelis would
have wished, clearly welcomed the Israeli action and used it to
their own advantage; and Israel, while it may have been ‘‘overex-
tended’’ politically was, in a military sense, hardly extended at all.

Confusing the Negotiations

On June 24, the Post ran a page one account by Mr. Randal of
the state of Mr. Habib’s negotiations, a story that shaped percep-
tions of those talks for the next month. He reported that Israel
rejected a plan that had been discussed by Lebanon’s National
Salvation Council and Ambassador Habib. So important was this
development that the Post carried a partially redundant, second
full story on it by Edward Cody. Mr. Cody’s story did not iden-
tify the source of the plan, but Mr. Randal quoted National Sal-
vation Council member, Walid Jumblatt, identifying the plan as
““‘American.’’” Neither report offered many details of the plan, but



Misreporting Lebanon 29

Mr. Randal again quoted Council Member Jumblatt that these
“‘amount to total surrender’’ by the PLO. A reader of the New
York Tumes would have learned, correctly, that the plan in ques-
tion was not an ‘‘American’’ plan, but a PLO plan. As more in-
formation came out, it became clear that the plan did not call for
“‘total surrender’’ by the PLO or even for PLO evacuation from
Beirut. Rather it called for Israels withdrawal from Beirut, fol-
lowed by PLO “‘withdrawal’’ to the refugee camps of south Bei-
rut, which had been its military bases until Israeli action impelled
it to take refuge in Beirut proper. Then the plan called for nego-
tiations between the PLLO and Lebanese officials about the ultimate
disposition of PLO forces. It was, in short, not an American plan
for PLO evacuation, but a PLO plan to avoid evacuation.

Mr. Randal’s misleading account cannot be attributed to its
having been a late-breaking story. Fully a month later, he again
misled his readers on the same point. Relying again on anony-
mous sources, Mr. Randal reported on July 29 that:

On the diplomatic front, politicians and analysts appeared

confused by Israeli Prime Minister Begin’s assertion that

Habib had promised to report back in 48 hours to say whether

the Palestinians were ‘unequivocally committed’ to leaving

Beirut.

The analysts noted that P.L..O. Chairman Yasser Arafat
agreed in principle almost a month ago in a signed document

to quit Beirut and Lebanon. (July 29, p. 26)

This report, once again, made it appear that Israel was needlessly
complicating the negotiations. But Mr. Habib and everyone else,
save for Mr. Randal’s alter-ego-like anonymous ‘‘analysts,”
understood that for more than a month the PLLO had attached so
many improbable conditions to its ‘‘agreement to leave’’ that
there was much reason to wonder about its true intentions.

His array of anonymous sources—‘‘analysts,”” ‘‘politicians,”’
““diplomats,”” ‘‘military experts’’—expanded on June 24 to in-
clude ‘“‘American officials.”” Like their fellow anonymities, these
American officials had information critical of Israel to convey,
namely that ‘‘Israel has systematically sought to frustrate U.S. re-
lations with moderate Arab regimes, such as Jordan and Saudi
Arabia, and prefers to be confronted in the region by more radical
regimes that cannot look to Washington for any support.”” (June 24,
p. A30)

The falsehood of this charge is made clear not only by Israel’s
cooperation with Egypt, the one Arab country that has gone the



30 Policy Review

farthest in building ties to Washington, but also by Israel’s past ac-
tions to protect Jordan against threats from Syria and by the goal
attributed critically to Israel by Post reporters of seeing a ‘‘right-
wing’’ government established in Lebanon.

The writings of Jonathan Randal were not the only news col-
umns in which Post readers could detect hostility to Israel. Post
White House correspondent Lou Cannon wrote at the end of
President Reagan’s European trip that ‘‘the president will return
home without a clear idea of what the United States should do to
persuade Israel to respect international law.”” (June 11, p. 20)
His choice of words was both gratuitous and tendentious. It was
gratuitous because even if Israel’s march into Lebanon violated
international law, Israel has a better record than most countries in
abiding by international law, and only acted in this instance in re-
sponse to years of grim provocation. And it was tendentious be-
cause it is not at all clear, as Mr. Cannon’s flat assertion would
suggest, that Israel did violate international law, given that the
PLO was engaged in an eighteen-year long war of annihilation
against Israel and that the government of Lebanon had ceded sov-
ereignty over southern Lebanon to the PLO from which to carry
on that war.

Reporting from home about American Jewish opinion, the Post
said, ‘‘Even some of Israel’s most ardent supporters agree that
the war has made them uncomfortable in a way they never were
before.”” (July 18, p. 16) It then gave one example of such a per-
son, Rabbi David Saperstein, whom it identified as the ‘“Wash-
ington representative of the Union of American Hebrew Congre-
gations.”” Far from being among Israel’s most ardent supporters,
Rabbi Saperstein has for almost a decade distinguished himself as
one of those leftist Jewish activists who expressed more solidarity
with the American new left than they ever did with the policies of
the Israeli government even when the Labor Party ruled Israel.

‘Cashiered’ and ‘Unstable’

The Post’s attitude toward Israel carried over to those Lebanese
groups allied with Israel. While the 7imes referred to Major Had-
dad as a ‘‘breskaway Lebanese army major,”” (emphasis added)
(June 7, p. 14) the Post almost invariably referred to him as
“‘cashiered.”” It also called Major Haddad ‘‘pliable, if personally
unstable,”” without offering a hint of evidence for either descrip-
tive. (July 13, p. 14)



Misreporting Lebanon 31

In the conflict between Lebanese Christian forces and the Syr-
ian occupiers of Lebanon, Jonathan Randal held the Christians
solely to blame. The ‘‘Christian militia was a one-time ally whom
the Syrians saved in 1976 only to have the Christians go over to
Israel...,”” he wrote. (July 24, p. A19) On another day, he wrote
that “‘in both 1978 and 1981, the Christian militias deliberately
provoked showdowns with the Syrians—who were not clever
enough to avoid them—and then waited in vain for the much
hoped for salvation to come from Israel.”” (June 9, p. Al16) Not
only is this a rather original interpretation of the Syrian-Christian
clashes, but if this was the Christians’ tactic in 1978, it failed at
rather disastrous cost to themselves, which makes it hard to be-
lieve that they would have blithely repeated it three years later.

The Post’s slant was apparent not only in what it printed, but
sometimes in what it didn’t print. A reader of the 7imes would
have seen stories about the misery of Lebanese who had to live
under the PLLO, and the happiness of many of them to be rid of
that yoke, even at a fairly high price. But a Post reader would have
learned of these realities largely through stories suggesting they
were no longer true, such as William Branigan’s article, ‘‘Wary
Christians Hope Israelis Don’t Wear Out Their Welcome’” (June 26,
p. A26) or Jonathan Randal’s report (with the aid of the usual
anonymous sources) that:

The Israeli drive through Christian territory apparently
caused some second thoughts among Christians who long
had favored an Israeli invasion to deliver them from their
common foes, the Syrians and Palestinians.

““The Christians are beginning to understand,’’ one dip-
lomat remarked, ‘‘that they cannot use the Israelis and that
the Israelis use other people.”” (June 16, p. 26)

Other items that appeared in the 7imes but not in the Post in-
cluded reports on: the release of captured PLO documents showing
something of the PLO’s role in the international terror network,
its ties with the Eastern bloc and its plans to harm northern Israeli
towns; Israel’s offer of medical care to all civilians injured in the
siege of Beirut; the conscription by the PLO of boys as young as
twelve years old, many of whom were captured, then released, by
Israel; and the refusal of moderate [.ebanese Prime Minister Sha-
fiq Wazzan to talk directly to Israeli officials in Beirut at a time
when Israell and U.S. refusal to talk directly to the PLO was
widely reported to be interfering with the success of Ambassador
Habib’s negotiations.



32 Policy Review

Both sides in the war between Israel and the PLO engaged in
“‘public relations’’ activities, but often when the Israelis had a
story to put out, Post reporters turned it against them. When Is-
rael invited the press to see a captured school run by the United
Nations Relief and Works Agency that appeared to have been used
as a training camp for terrorists, the Post played the story not as a
scandal but as ‘‘the latest in a series of confrontations between Is-
raeli authorities and the UN agency,”” and gave as much space to
UNRWA denials as to the Israeli allegations. (June 30, p. 15)
(When four months later the UN admitted the truth of the Israeli
charges, the story made page one of the 7tmes but went almost un-
noticed by the Post.) When Israel invited reporters to see what the
PL.O had done to Damur in the six years since it had overrun it,
the Post’s William Branigan gave ten paragraphs to PLO sacri-
leges and nine to the damage caused by Israeli fire even though
the bulk of destruction to Damur was caused in its 1976 conquest.
When Israel opened Beirut’s museum so that reporters could see
the desecration that had been done by the Syrian and PLO forces
who had turned it into a military position, Mr. Branigan man-
aged to find inside an Israeli soldier whom he quoted as express-
ing misgivings about his government’s policy toward the PLO. It
seemed that wherever it went the Post found a way of getting its
message across.

News Magazines

Time and Newsweek, astonishingly similar in style and subject
matter, operate under two different principles of journalism. 7ime
still proclaims its adherence to the principle bequeathed by Henry
Luce that it is impossible to disentangle fact from opinion, so why
try. Newsweek, on the other hand, holds closer to the standard to
which the better American newspapers aspire of distinguishing fact
from opinion. Newsweek’s articles ‘‘do not have a heavy content of
opinion,’’ says its foreign editor, Tom Mathews. ‘‘Our pieces at-
tempt to be as honest, fair, and accurate as humanly possible.”’
That is a standard that Newsweek’s reporting on Lebanon did not
always meet.

Newsweek, like others, was careless in its war statistics., In its
June 28 edition, Newsweek reported that ‘‘since Israel’s invasion
began...up to 9,500 civilians have been killed. As many as
600,000 people are homeless.”” (June 28, p. 21) The figure
600,000 homeless was repudiated by the Red Cross, which had
been the original source for the figure, by June 18, in time to beat



Misreporting Lebanon 33

the deadline for Newsweek’s June 28 edition. (The Red Cross revi-
sion was reported in 7ume on June 28.) The figure 9,500 civilian
deaths apparently came from rounding off the Lebanese police fig-
ure of 9,583. But why round it off, except if one wonders how the
Lebanese police could compute such a precise figure under the cir-
cumstances? Then one might also wonder how the Lebanese po-
lice, who had no authority in the places where most casualties
occurred, could have any figure at all. Good journalistic practice
would have required both naming the sources for figures and add-
ing any reasons for doubt about their accuracy. Newsweek did nei-
ther; it simply borrowed these numbers and presented them as
fact, guarded only by the meaningless modifiers ‘‘up to’” and ‘‘as
many as.”’

This was not Newsweek’s only inaccuracy in its coverage of Leb-
anon, In its June 21 issue, Newsweek reported that “‘the Israeli air
force and ground troops reduced Damur to rubble.”’ (June 21,
p. 26) The fact that the bulk of the destruction of Damur was
done by the PLO in 1976 was lost on Newsweek or at least on its
readers. Newsweek repeated its erroneous account, with embellish-
ments, a week later:

In the rubble of the seaside town of Damur, 9 miles south of

Beirut, there was nothing to be seen but destruction. The Is-

raeli onslaught had destroyed almost every house and apart-

ment block. . .(June 28, p. 25)

The fact that Israeli fire had caused many casualtics and much
damage seems to have led some reporters to relax standards of ac-
curacy so long as they evoked the proper images of death and des-
truction. Thus, Newsweek’s first ‘“‘special report,”” which covered
the first week of fighting in Lebanon, contained this passage:

After the waves of terror bombing and indiscriminate shell-

ing no one could count the bodies buried in the rubble of

Lebanon’s coastal cities. Hundreds of thousands of refugees

huddled on open beaches and scavenged for food and water.

(June 21, p. 21)

Almost none of this is true. Although much dispute remains
about Israeli targeting during the siege of Beirut, especially its last
days, there was surely no ‘‘terror bombing’” or ‘‘indiscriminate
shelling”’ during the first week of fighting. Refugees, who may
never have numbered hundreds of thousands, were not left on the
beaches after the fighting ended but returned to their homes, most
of which were intact. Newsweek’s ‘‘special report’” concluded with
the assertion that ‘‘the Israelis had demolished quiet villages, pul-



34 Policy Review

verized quiet neighborhoods....”” (June 21, p. 26) But Israel
didn’t pulverize any quiet neighborhoods. It bombed some quiet
neighborhoods that held PLO positions, but this occurred weeks
after this story was written. And whatever villages Newsweek was
thinking of, its spokesmen now can name only one, Ketrmaya,
and that was only partly destroyed.

Newsweek’s exaggeration shaded into invention during the in-
tense Israeli bombardment of West Beirut in early August. Here
Newsweek reported that ‘‘the attack was so concentrated and so
prolonged that the Beirut version of a firestorm developed.”
(Aug. 16, p. 12) The “‘firestorm’’ was not reported in any other
news outlet covered by this study, and it is hard to see how it
could have been missed, especially by the television cameras, not
to mention by Newsweek’s own photographers who failed to cap-
ture a picture of the ‘‘firestorm,”’ forcing Newswesk to go with a
plain photo of smoke arising from downtown Beirut captioned
with reference to the ‘‘firestorm’’ as if that made up for what the
camera missed.

Like the Washingion Post, Newsweek exhibited an underlying
sympathy toward the PLLO and a parallel lack of sympathy toward
Israel. This was most clearly expressed in Newsweek’s second *‘spe-
cial report’” on the Lebanon crisis which ran on August 16 under
the front-page headline: ‘“The Palestinians: Where Do They Go
From Here?”” This was during the siege of Beirut and the negotia-
tions over a PLO evacuation. The question of the moment was the
destination of the PLO, not of the Palestinians. Newsweek’s title
apparently was intended to convey its view that the two were in-
separable: that Palestinian nationalism had to be satisfied and that
the PLO was its necessary agent.

The heart of the ‘‘special report’” was a dramatic account of
Palestinian national feeling. ‘A Yemeni Jewish family now lives
in the house where [Dr. Daoud] Hanania grew up, but like most
Palestinians he has almost total recall of his former home,”” (p. 12)
said Newsweek while reporting a few paragraphs later that, due to
a high birth rate, most Palestinians are children. While explain-
ing that he would not move from Amman, where he serves as di-
rector of medical services for the Jordanian army, to live in a
West Bank Palestinian state, Dr. Hanania nonetheless told News-
week that “‘if you ask my young son where he is from he will tell
you, ‘from Jerusalem.” ’’ Newsweek also reported that among the
Palestinians in Kuwait, ‘““Many. . .buy plastic orange trees to re-
mind them of the orange groves they recall from childhood,”’
prompting readers to wonder why so many of those Palestinians



Misreporting Lebanon 35

who came from orcharding families should have chosen Kuwait,
of all places, as a home of exile. Not content with plastic orange
trees, another Palestinian in Kuwait told Newsweek that he is
“‘thinking of’” moving to Amman because there ‘I can breathe
the air coming from Palestine,”’ a revelation that perhaps explains
Dr. Hanania’s contentment to remain in Amman. Finally News-
week reported gravely that a fourteen-year-old American of Pales-
tinian extraction who lives in Skokie, Illinois, worries that he is
“‘losing the roots.”’

A Question of Moderation

Given such a strong sense of national deprivation, the violence
of the PLO seems natural to Newsweek: ‘‘The surpassing sense of
grievance and injustice produced the atrocities of PLO terrorism.”’
But despite their just anger, mainstream PLO leaders, notably
Yasser Arafat, are moderates, so Newsweek readers have already
been given to understand repeatedly in previous issues. But now,
thanks to Israel, ‘“Arafat is expected to come under pressure from
Palestinian radicals to resume the international terrorism of a dec-
ade ago.”’” (June 21, p. 20)

Newsweek’s idée-fixe that Mr. Arafat is a moderate gave rise to
one of Newsweek’s more egregious errors of fact when it reported
that, given the impending radicalization of the PLO, ‘‘the Popu-
lar Front for the Liberation of Palestine. . .is likely to gain recruits
attracted to its infamous Black September past.”” (July 19, p. 20)
Black September, which carried out the massacre at the Munich
Olympics and later the assassination of Saudi and U.S. diplomats,
is now generally admitted to be an arm of the most ‘‘moderate’” of
all PLO groups, Mr. Arafat’s own Fatah, not the PFLP.

But if Mr. Arafat, the revolutionary terrorist, is a moderate,
then what stands in the way of peace? It must be that Begin, the
conservative parliamentarian, is an extremist. While in one issue
Newsweek reported that the Palestinians, ‘‘forced to live in a
Diaspora,’” are just like the Jews (Aug. 16, p. 16), in another is-
sue Newsweek hinted that the Israelis are acting a bit like the
Nazis. Choosing to quote an anonymous U.S. military official
who said that if Israeli forces went into Beirut after the PLO,
““ ‘Beirut would look like the Warsaw ghetto,” >’ Newsweek added:
“If the Israelis perceived that irony, they gave no indication.”
(July 5, p. 37) But had the Israelis and PLO fought a bloody
showdown in Beirut, it would have left that poor city looking like
any number of other cities that have been fought over in recent



36 Policy Review

times, not like the Warsaw ghetto, which was razed, and which
therefore makes a particularly inapt analogy. What then can be
the reason for the reference to the Warsaw ghetto—either on the
part of the anonymous official or on the part of the Newsweek writer
who chose to immortalize his words—except to raise the analogy of
Israelis to Nazis?

Eisewhere Newsweek described Israel as imperialist, explaining
somewhat incoherently that ‘‘the West Bank—like the Gaza Strip
—represents a last bastion against Israeli expansionism,”” (Aug. 16,
p. 20) suggesting that were these territories not in the way, Israeli
forces would be marching on to Amman and Cairo. If Newsweek’s
words make no sense on their face, they bear an uncanny resem-
blance to the theme of the PLO Covenant that the very creation of
Israel was itself an “‘invasion,”” and that the expansion of Israel’s
borders in the process of self-defense in 1948 was a further act of
imperialism. Could there be a method in Newsweek’s madness?

Given its attitudes toward the PLO and Israel, it was not sur-
prising that Newsweek quoted approvingly former under secretary
of state George Ball’s complaint that *“ ‘U.S. policy in the Mid-
east has been made in Israel for a long time.” ”’ (July 19, p. 14)
Nor that it derided the Camp David accords: ‘“The outcome in
Lebanon. . .tore the last figleaf away from the Camp David ef-
forts for a peaceful solution to the Palestinian problem.’” (June 21,
p. 16) Nor that it dealt harshly with Israel’s ally, Bashir Gemayel:
“Emboldened by Israel’s support [Gemayel] seems more inter-
ested 1n settling old scores with the Muslim majority and its Druse
sect than with real reconciliation.”” (Aug. 23, p. 22)

Newsweek’s coverage of the Israeli-PLO war in Lebanon may
have been summarized by the conclusion to its August 16 ‘‘spe-
cial report’” in which, alongside a brief guest essay by a dovish
West Bank Palestinian, Newsweek commented, ‘“The guns in Bei-
rut drown out such dovish sounds.”” Perhaps Newsweek forgot or
wished to make its readers forget that, for almost a generation,
guns in the West Bank, in PLO hands, have not merely drowned
out, but snuffed out, any voices that expressed the wish for peace.

Time magazine’s coverage of the war and siege in Lebanon re-
flected its philosophy that fact and opinion are inseparable. Time
disapproved of Israel’s action and said so in a rather straightfor-
ward way in many of its articles. Just as the Israeli invasion began,
Time commented that ‘‘even before the invasion, the arithmetic of
Israeli retribution for the shooting of Ambassador Argov—more
than 200 for 1—seemed tragically askew.”” (June 14, p. 45) Two
weeks later Tume observed that:



Misreporting Lebanon 37

Both the British and Israelis applied short term solutions to
long-range problems. Both could have avoided armed conflict
through negotiations (though this would have been harder for
the Israelis), but either because of carelessness, stubbornness,
arrogance or suspicion, each chose not to. (June 28, p. 9)

Unabashed Editorializing

Some of Time’s editorializing seemed almost tautologous, as when
it commented that ‘‘to the innocent victims of Israel’s push north-
ward there was little that could justify the sufferings’ (June 28,
p. 21), as if innocent victims often feel otherwise. Sometimes 7ime
was tendentious, as when it argued that ‘‘the West’s failure to
solve the Palestinian problem has had a lot to do with giving Is-
lamic fundamentalism its anti-western basis of action.”” (July 26,
p. 25) The Palestinian problem was created deliberately by the
Arab states in order to signify their refusal to accept the existence
of Israel even after their effort to strangle the newborn state in
1948 had failed. It was neither within the power nor the responsi-
bilities of the West to solve this problem. Despite the Ayatollah
Khomeini’s militant support for the PLO, the wellsprings of anti-
modernism that feed his fundamentalist movement—inspiring ad-
olescents to volunteer as human mine detectors—manifestly go
much deeper than disappointment at the failures of regional diplo-
macy.

Sometimes 77me sounded as if its writers inhabited some planet
other than this one, as when it sermonized that the ‘‘militariza-
tion of Israel’s goals and policies. . .weakens the fragile bonds
that hold the Middle East together. ..,”” (Aug. 23, p. 31) as if un-
aware that the main bond that has held a large number of Middle
East nations together is the desire to be rid of Israel.

Even given these foibles 7ime’s unabashed editorializing often
seemed fairer than Newsweek’s practice of insinuating its opinions
into its news stories through inaccurate or tendentious reporting.
The hitch was that 7wme also engaged in these practices. Perhaps
fact cannot be separated from opinion, but 7ime sometimes seemed
unable to separate fact from fiction as well.

When the Israelis crossed into Lebanon, the UN peace-keeping
force in the area did nothing to stop them. One