= B Institution Analysis

“Heritage “Foundation,

No.34 The Heritage Foundatlon e 214 Massachusetts Avenue ° N E. « Washington, D. C * (202) 546- 4400

June 17, 1985

THE STATIC AT NATIONAL PUBLIC RADIO

INTRODUCTION

National Public Radio is in trouble again. Last year NPR
made the headlines as numerous press accounts detailed a litany
of financial and managerial embarrassments that drove the largely
federally funded $23 million broadcasting service to the brink of
1nsolvency in 1983. Money remains a problem. Managerlal questions
aside, critics long have maintained that NPR's programming is
often tasteless at best, and at worst, biased. Broadcast segments
are openly hostile toward the Reagan Administration and routinely
feature the work and rhetoric of such ideological leftists as
poet Allen Ginsberg, Common Cause president Fred Wertheimer,
socialist Michael Harrington, and one-time network journalist
Daniel Schorr. There is little attempt to balance this with a
systematic airing of conservative views. Since NPR programming
is carried by over 300 American public radio stations, it seems
appropriate to ask whether U.S. taxpayers are getting good value
for their money.

NPR defenders, such as Senator Barry Goldwater (R-AZ), claim
that, "It fills the need for high class programs that the American
people can't get through commercial stations."! Goldwater prob-
ably was referring to classical music, not the recent observations
of an NPR commentator who, after spilling coffee in a friend's
house, told NPR's estimated 9 million aggregate weekly audience,
"Well, I felt like bird crap on an El Dorado....I left with the
sensatlon like I had just wet my pants in church "2 Other program
guests and commentators have treated listeners to the proper
pronunciation of Konstantin Chernenko's last name and emotions
associated with the boorish slaughter of bees.

L Interview, January 31, 1985.
2 "All Things Considered," March 6, 1985.



This prompts one congressional detractor of NPR to say,
"They provide a bunch of programs that nobody wants."3 While
that is probably an overstatement, a considerable portion of
NPR's news and public affairs programming focuses on fringe
elements in American society: drug addicts, radical feminists,
militant farmers, and eclectic artists. A favorite target is the
Reagan Administration.

Those who charge NPR with an attitudinal bias claim that it
runs from the newsroom to the boardroom, where executives appear
unable to cope with the hard financial truths of the real world.
Despite an $8.5 million emergency line of credit and a $7 million
loan from the Corporation for Public Broadcasting (CPB) in 1983,
NPR's financial woes are far from over. Last month NPR requested
an additional emergency $1.3 million from CPB.

As a way out of the financial woods, NPR's board of directors
has proposed a "five year plan" that, critics charge, would
discourage member stations from obtaining programs from non-NPR
sources, scuttle CPB oversight authority, and still might not
reconcile NPR revenues and expenditures. Says one CPB official,
"NPR thinks CPB has it in for them. They seem to think, 'People
lend you money and then they hate you.' They don't like the
reporting requirements, so they stonewall."* A lack of financial
accountability is blamed for NPR's problem two years ago. While
the 1983 management has been replaced, new NPR executives consis-
tently have resisted coming to terms with the continuing schism
between revenues and expenditures, steadfastly refusing to cut
NPR operations adequately to balance the budget.

NPR President Douglas Bennet, in a 1985 budget memo to NPR's
board, recommended no further cuts; however, in the same memo, he
had no problem endorsing “"additions to current policy" that would
boost NPR's budget by $1.9 million. Just days before the announce-
ment last March that NPR needed additional emergency funds from
CPB, NPR President Bennet told The Heritage Foundation, "We're
going to start a Saturday/Sunday public affairs program."®

Although NPR is a publicly funded entity, NPR executives
repeatedly refused to provide The Heritage Foundation with budget
documents, programming materials, and access to broadcast tapes
for this report. There is rising static at National Public Radio
but its managers refuse to pay attention to it.

GOING BROKE, THE NPR WAY

Congress created the Corporation for Public Broadcasting
(CPB) in 1967. Through direct contributions to NPR or through

3 Interview, March 29, 1985.
g Interview, March 8, 1985.
3 Interview, March 6, 1985.



Community Service Grants (CSGs) to NPR member stations, CPB
provides the lion's share of NPR funding. In 1985, CPB supplied
$10.2 million of NPR's $14.9 million national programming budget.
CPB's 1985 Community Service Grants to member stations amounted
to another $20.4 million.

NPR is a curious organization from a structural viewpoint.
Although a creature of the federal government, its board of
directors is not subject to ratification by the executive or
legislative branches. Directors are selected by the board itself
and NPR member stations. The board determines how much stations
will pay for NPR programming. Although a $23 million enterprise,
NPR collects a scant annual $1.5 million from its member stations.
Only $500,000 of this is for programming. Because a large portion
of NPR's board represents the stations, the board, historically,
has resisted raising membership and distribution fees to reason-
able levels. NPR also provides stations with "representation" in
Washington, for which it charged them $1 million in 1985.

NPR is an advocacy group and programming source, roles that
often are in conflict and stand in the path of efficient manage-
ment. Beyond that, NPR lobbies Congress for increased funding
and covers congressional activities as news, creating yet another
conflict of interest. There is little chance that NPR will run a
negative story on Representative John Dingell (D-MI), chairman of
the House Energy and Commerce Committee, anytime soon. Dingell's
committee controls NPR funding.

Congress has charged CPB with financial oversight responsibi-
lity for funds that it distributes. The Public Broadcasting Act of
1967 provides that recipients of this funding, "Keep adequate
books, records and reports, be audited biannually by independent
accountants, submit audit reports to CPB, and provide such other
financial information as CPB may require." NPR executives consider
these requirements overly burdensome and have never really paid
serious attention to them. Says one former CPB executive, rela-
tions between NPR and CPB "are thin."® A number of CPB sources
told The Heritage Foundation that NPR representatives routinely
lobby Congress behind CPB's back. "They're very effective."?

CPB-NPR tensions came to a head in 1981. Then CPB Chairman
Sharon Percy Rockefeller and former NPR President Frank Mankiewicz
collided over the proposed percentage of CPB's budget for public
radio. Mankiewicz successfully lobbied Congress for a greater
percentage of CPB's budget over Rockefeller's objections. "She
never forgot that," Mankiewicz told The Heritage Foundation.?®
Although NPR acquired an increased percentage of CPB's budget,
total direct federal funding to the public radio network had been

> Interview, March 4, 1985.
7 Interview, March 8, 1985.
8 Interview, March 4, 1985.



on the decline since 1979. Mankiewicz embarked on an ambitious
plan designed to free NPR of federal funds by aggressive solicita-
tion of increased private sector underwriting and joint communica-
tions ventures with industry.

Called "Operation Independence,'" the plan was supposed to
eliminate the need for federal funding by 1986. "We thought it
wind and it was," say a former CPB executive. "They went in to
lobby corporations without a business plan."® Mankiewicz says
CPB erected roadblocks including petitioning the Federal Communi-
cations Commission to deny NPR permits needed for the joint
ventures. '"NPR's entrepreneurial activity scared them to death"
at CPB, Mankiewicz said. Through a spokesman, former CPB Chairman
Rockefeller declined comment.

For a myriad of reasons, Operation Independence never got
off the ground. By the end of 1982, NPR was running a $1.5
million deficit. NPR executives had made erroneous revenue
assumptions based on the plan and were spending money based on
these wrong assumptions. Compounding the problem, employees had
run amok with NPR American Express cards, making at least $85,000
in undocumentable charges. Financial reporting ceased for six
months. There was no central purchasing strategy. Checks were
written against nonexistent funds. At the height of the crisis,
top executives were out of town for weeks at a time, vainly trying
to raise cash. The problems came to a head at the April 1983
Public Radio Conference in Minneapolis.

Mankiewicz told representatives from public radio stations
that NPR's deficit had swelled to $5.4 million. The number grew.
When the smoke cleared, Mankiewicz, his top deputies, several
board members, and 138 employees were gone. Temporary management
was appointed. Interim NPR President Ronald Bornstein character-
ized what he found as "a shambles." Withholding taxes had not
been paid to the U.S. Treasury in months. Anxious creditors were
banging at the door. NPR was threatened with eviction and stood
ready to default on May payrolls. It was "a great world of
expansionism and dream, a Camelot society," Bornstein said.!® He
instituted vast managerial changes and secured an emergency $8.4
million credit line from CPB. '

Almost one year later, a House subcommittee held hearings on
the debacle.!! Past and present NPR management, along with CPB
officials and Members of Congress, all took turns deploring the
events that created NPR's financial crisis. They said it would
never happen again. Yet on March 16, 1985, NPR asked CPB for an

3 Interview, March &4, 1985.

10 The Washington Post, August 15, 1983, p. CI.

11 Yearings before the Subcommittee on Oversight and Investigations, Commit-
tee on Commerce and Energy, U.S. House of Representatives, February 10,

1984.




additional emergency $1.3 million and got $921,000. CPB approved
the authorization after Congressman Dingell intervened. Dingell,
in a March 12, 1985 letter to then CPB President Edward Pfister,
blamed NPR's financial plight on "revenue shortfalls from CPB and
other sources" and strongly urged CPB to allocate the funds. CPB
acquiesced. "They caved in to Dingell," a congressional source
told The Heritage Foundation.

INSTITUTIONAL BIAS

NPR President Bennet sharply denies that NPR's programming
reflects a political bias. "That's a charge frequently made
against the electronic media. 1It's no different here." Despite
his denials, the criticism appears valid. On March 15, 1985,
NPR's afternoon news program, "All Things Considered," broadcast
an interview with the Washington bureau chief of Izvestiya, the
Soviet newspaper. The bureau chief related the tender tale of
how a Soviet icebreaker freed a trapped school of whales and led
them out to sea. Yet, only the month before, the State Department
had charged the Soviets with vastly exceeding whaling quotas
in U.S. waters.!? Greenpeace, the environmental lobby, long has
criticized Soviet whaling practices, maintaining they violate
international agreements and are harmful to the species. The NPR
reporter, however, avoided questions on this subject, nor did he
inquire about the freed whales' fate once led to open waters.

An institutional bias clearly exists. Comparing it to other
electronic media is irrelevant, for these other outlets are
funded privately. As a recipient of public funds, NPR has a
fiduciary responsibility to the taxpayers to provide competent
management and an ethical duty to provide scrupulously objective
reporting.

Before coming to NPR, Bennet was Jimmy Carter's director of
the U.S. Agency for International Development; he had been a top
aide to George McGovern's first 1972 running mate, Senator Thomas
Eagleton (D-MO), and had worked for Connecticut's liberal former
Senator Abraham Ribicoff. Bennet's predecessor had a similar
ideological profile. Frank Mankiewicz, NPR president from 1977
to 1983, served as George McGovern's campalgn manager and as
Robert Kennedy's press secretary in 1963.

Many other NPR employees come from philosophically similar
political backgrounds. NPR Capitol Hill reporter Cokie Roberts
1s a child of Congress. Her mother is Representative Lindy Boggs
(D=-LA), and her father was the late Representative Hale Boggs
(D-LA). NPR reporter Linda Wertheimer is married to Common Cause
president Fred Wertheimer. Commentators for NPR include such
political leftists as Lou Cannon, Tom Shales, Daniel Shorr, Rod
McLeish, and Tom Noyes.

12 State Department Cable, February 1985.



NPR does carry the comments of two conservatives, John
McLaughlin and Donald Lambro. But they cannot balance the phalanx
of liberals NPR airs. Typically, moreover, NPR does not give
conservatives a chance to speak for themselves but summarizes the
conservative side of an issue or sticks pejorative labels on it.
Almost without exception, the most frequent target of this is the
Reagan Administration. This was particularly true in late February
and early March this year, when NPR attacked the Administration
on farm aid, the MX missile, and assistance to Nicaraguan freedom
fighters. In describing Administration actions or policies, NPR
used language that was so loaded that it would not have been
allowed on even the major networks.

When Nicaraguan President Daniel Ortega offered to send 100
Cuban military advisors home, for example, NPR reported, "A
Nicaraguan peace overture was blasted by the Reagan Administration
today as a lot of hot air."i3

NPR devoted an entire segment to a report released March 7,
1985, by a leftist organization calling itself the International
Human Rights Law Group. It documented alleged human rights
abuses by Contra forces. Warned the NPR reporter, "They are
uniformly gruesome." NPR consistently downplays atrocities
committed by the Sandinistas and has stated that "abuses committed
by the Sandinistas declined sharply after 1982." Yet, when
Miskito Indian leader Stedman Fagoth Muller held a Washington
press conference on February 25, 1983, to catalogue Sandinista
abuses, including live incinerations, every major media outlet
carried the story, except NPR.1!* When, a week later, NPR did
cover the story, it devoted 44 lines to Fagoth's charges and 120
lines to discrediting them.1%

Prior to the recent congressional approval of more MX
missiles, NPR broadcast a barrage of anti-MX stories from just
about every conceivable angle. When it gave former chairman of
the House Armed Services Committee, Representative Charles Bennett
(D-FL), a chance to express his strong opposition to the MX, NPR
failed to point out that Bennett's vitriol might have had something
to do with his losing his chairmanship to MX supporter Les Aspin,
the Wisconsin Democrat.!® Two days earlier, NPR aired MX criticism
from Common Cause's Fred Wertheimer, and husband of NPR reporter
Linda Wertheimer.!? (NPR President Bennet told The Heritage
Foundation he saw nothing wrong with such nepotism.) And the day
after the House MX vote, NPR broadcast a 'news" story that traced
the steps of an "undecided" Congressman through the MX vote.

13 vAll Things Considered," February 28, 1985.

14 Ben Hart, "Ventriloquist Journalism at NPR," Policy Review, Spring 1984,
p.- 75.

15 Accuracy in Media, AIM Report, July A, 1983.

16 vAll Things Considered,'" March 6, 1985.

17 vA11 Things Considered," March 4, 1985.




Predictably, the Congressman chosen for this NPR profile was not
one of those who had been wavering but decided to vote with the
majority for the MX, but one who voted with the minority against
the MX.

NPR's extensive MX coverage pales beside its treatment of
the spring's farm policy controversy. In late February, NPR
dispatched an "All Things Considered" co-host to Iowa for one
week. The reports from the farm were emotionally supercharged.

NPR: "I heard about a farmer not far from here in
Ames last spring who got ready to put his crop in. He
filled the planter. He got on the tractor. He stopped
the tractor. He went and got in his pickup truck and
shot himself."18

On the same program, Senator Tom Harkin (D-IA) blamed an
increase in rural domestic violence on farm problems. Outside
the basketball arena the day before, NPR asked militant farmers
who was to blame.

Man: "The President and Block and that Stockman,
he's the one who's really hurtin' us."

Woman: "I believe it's a little too late now. I
believe the answer was last November, but nobody took
it seriously then."

Inside the arena, Bishop Maurice Dingman of Des Moines:
"Listen to me. This policy called the maximization of profits is
what is truly sacred in this country. Not human beings. Not
families. Not communities."

Ten days earlier, NPR Washington commentator Rod McLeish had
reached a similar conclusion. Speaking on the farm issue, he
told NPR's audience, "Sooner or later, somebody is going to have
to figure out just how much social upheaval you can justify in
the name of economic efficiency. Benito Mussolini, the Italian
dictator, allegedly promised to make the trains run on time in
return for depriving his people of their liberties. Presumably,
that's going too far...." McLeish blamed the Reagan Administration
for farm discomfort.

NPR's farm coverage continued throughout March. Most of it
played to President Reagan's critics; little effort was made to
analyze or explain the aims and content of the Reagan farm program.
NPR President Bennet defends the network's reporting, asserting
that NPR's presentation of polar-opposite views balances the
news. Yet, the polar opposite of NPR's liberalism is rarely
afforded equal time. As the months passed and the major farm

18  vA1]l Things Considered," February 28, 1985.



catastrophe failed to erupt, NPR did not report, as The Washington
Post did, that the predicted farm disasters had been exaggeraged.l®

Recently, NPR commentator Daniel Schorr discounted the
Reagan economic recovery by stressing reports alleging an increase
in American infant mortality. "Thus leaving the U.S. twelfth
among developed nations in this key index. This is not the only
disquieting trend. A Harvard-based physicians task force has
found hunger in America reaching epidemic proportions....President
Reagan says the nation is poised for greatness. Maybe, but not
all of it."2% NPR ignored the solid data demonstrating that U.S.
infant mortality is now at a historical low, while life expectancy
is at a historical high.

This April, NPR broadcast an emotional report on pediatric
malnutrition. The predictable culprit: "Reagan Administration
budget cuts."21

NPR and its member stations are more than creations of
government; they seem to be unabashed advocates for its perpetua-
tion and growth. Many NPR executives have had long public sector
careers. Some NPR reporters prefer what they perceive as the
great "creative" latitude they enjoy at the network. Indeed,
many of NPR's news features would not see the light of day on
commercial stations.

QUESTIONABLE TASTE

NPR claims that its programming is a cut above commercial
fare. Yet, much of it is indistinguishable from the worst aspects
of what is often heard on hard rock stations. For Valentine's
Day 1985, NPR treated morning listeners to singing dogs. The
commentary that followed was equally enlightening.

Man: "wWhat do you think, Bob?"

Bob Edwards: "It's important. It makes a statement.
It's the anthem of a generation, the Milk Bone generation."

The previous morning, NPR broadcast an interview with Allen
Ginsberg, the poet and leftist activist.

NPR: "Allen Ginsberg first gained literary promi-
nence in the 1950s, when he and other artistic rebels
were part of the Beat Generation. Now, three decades
and many poems later, the beat goes on....In 1955 the
lines were considered by some to be offensive. To

19 The Washington Post, May 13, 1985, p. Al.
20 WATI Things Considered," March 4, 1985.
21 ©Al11 Things Considered," April 5, 1985.




others they were certainly an indication that something
else was happening in Eisenhower's America....In this
collection, Ginsberqg has ordered the poems chronological=-
ly. Readers can follow his experiments with words,
protests, love, homosexuality, and Buddhism...."

NPR to Ginsberg: "You remained on the cutting
edge of whatever was happening, ah, well beyond the
Beat Era through Vietnam. You're now working with New
Wave people and...."

Ginsberg: "I'm not sure it's a cutting edge, 1it's
just what I'm interested in."

NPR: "Those of us who are far younger tuned out
the music 20 years ago, you know what I mean?"

Ginsberg: '"Well, I had a curious experience.
First of all, there was another generation of poets
singing....People like Bob Dylan or John Lennon....
Succeeding Punk and New Wave singers also carried
poetry forward in the music. And there was just some
natural contact...since I'm an old pederast, I was
attracted to young people...."

NPR: (Laughter)..."You put the same things into
your body that some of your friends did and...."

Ginsberg (Laughing): "Still do."
NPR: "And they didn't make it."

Ginsberg: "Oh, I think almost all the interesting
poets of my generation experimented with psychedelics--~
peyote or mushrooms or LSD--and did quite well with it,
actually."22

There are many other NPR news features of equal calibre and
class. In recent months they have included essays on the Sports
Illustrated Annual Swimsuit Issue,?3® "Sleep Guilt,"2?% and what
men should feed women on dates: "A slab of meat that approximates
the size of a small mammal will turn a woman off."2?5 This year,
on the 20th anniversary of Malcolm X's death, NPR's evening news
program devoted a 20-minute segment to his life and times, complete
with numerous recordings of his inflammatory and racial separatist
speeches.

On February 25, 1985, NPR broadcast a telling interview with
convicted mass murderer Henry Lee Lucas. The reporter's questions
and commentary were more revealing than the killer's answers.

22 "Morning Edition," February 13, 1985.

23 Thild

24 WAJ] Things Considered," February 28, 1985.
25 "Al11 Things Considered," March 4, 1985.



10

NPR: "Henry Lee Lucas sits in the small, cinder-
stone interrogation room in the Williamson County,
Texas jail, sipping unsweetened black coffee and smoking
filterless cigarettes, the ash smoldering down and
spilling onto the tips of his fingers as he talks about
killing hundreds of people."

After an initial exchange with Lucas, the NPR reporter
paints a picture of the killer's upbringing. Lucas's brother
stabbed out one of his eyes when he was eight years old, and..

NPR: "Henry Lee Lucas grew up in the hills of
Blacksburg, Virginia. He says both his mother and
father were alcoholics and as a child he needed to
steal--food, clothing, money--to survive. He says his
mother was a prostitute. Both Henry Lee Lucas and his
sister remember their upbringing as being hard and sad
and mean....Criminal experts don't consider serial
murder a distinctly American crime, but the circumstances
of American society seem to make the United States
vulnerable to unsolved serial murders. Henry Lee Lucas
lived for years among the rootless, the searching,
homeless, and roaming of this country...."

On the same program, a commentator railed against the Reagan
Administration for thinking about budget freezes for social
services. The sequence of the features may not have been a
coincidence. 2%

Last month, NPR reviewed the play "As Is."

NPR: "'As Is' centers on two former lovers, Rich
and Sol, who are reunited when one of them says, 'I
have it.' But, starting from the specific, the play
also examines a broader universal impact of this modern
day tragedy. Author William Hoffman...."

Hoffman: "It reminds me of another experience of
my life. I'm Jewish and 50 members of my family were
murdered during World War II. I guess I'm what you
call a Holocaust survivor. All of my fears of the
Holocaust were brought up again by this catastrophe
around me. Especially since there was a great denial
in the community that this was even happening. Sure,
there was media coverage but it was degrading, it was
mean-spirited, it was terrorized, terrified. I wanted
to be true to the experience, absolutely honest to the

experience."

Producer: "It's a very life-affirming play."

26 A1l Things Considered," February 25, 1985.



11

Hoffman: "The play is dedicated to friends of
mine who have died of A.I.D.S."27

Is this kind of taxpayer-financed programming appropr1ate7
That questlon "vexed me all the tlme," says former NPR President
Mankiewicz, who bemoaned the perva51veness of what he called
"Snail Darter Programming"” on public radio, referrlng to successful
pressure exerted by cultural and ethnic minorities to win a
dlsproportlonate share of alr time. No matter how vexing, the
questlon has been answered in the affirmative. NPR's institutional
bias has created internal, perpetual pressure by NPR officals for
increased programmlng Whlle the capac1ty for radio programming
may be infinite, at least in the minds of NPR executives, the
taxpayers' capacity to fund it is not. And while Bennet speaks
of this new public fiscal attltude, NPR's budget figures do not
reflect it. NPR's programming budget shot up 20 percent between
1984 and 1985, an astounding figure, given its high level of
indebtedness.

Before its acute financial crisis mushroomed in 1983, NPR's
former auditor warned, "Over the past several years, programming
costs have increased 31gn1flcantly 28 The warning went unheeded
then, as now apparently.

FUTURE OF NPR

NPR's entroplc future has spawned national programmlng
competltlon A rival, American Public Radio (APR), 1is making
gains on NPR with popular programs such as "Business Times." NPR
* executives dismiss APR, formed by five "dissident" NPR member
station managers, as a masked commercial network. But NPR execu-
tives are worried. NPR's proposed "five year plan" would establish
membership "...dues which would limit costs to large stations and
thereby malntaln their incentive to buy the beneflts of aggregatlon
from NPR rather than seeklng them individually or in cooperatlon

with other stations." This is clearly a shot at APR. It is
also an attempt to close ranks and establish NPR as the sole
programming source for publlc radio stations. "Stations facing

an all or nothing decision are more likely to maintain their
subscriptions when budgets are tight."3©

While individual public radio stations clearly favor decen-
tralization of CPB funding, very few support the role of NPR as

27 "Morning Edition," March 23, 1985.

28  Report of Deloitte, Haskins and Sells, February 5, 1980.
29 "Five Year Business Plan," National Public Radio, p. 18.
30 Ibid., p. 17.



12

the sole source for their national programming. APR's popularity
has soared. The St. Paul-based network now offers its 297 affili-
ates 100 broadcasts, an average of 90 hours of programming,
weekly. Unlike NPR, which is saddled with high overhead costs
and a tightly centrallzed structure, APR and its ten-member staff
act as a clearinghouse for natlonw1de distribution of programs
produced by 1ndependent suppliers and individual public radio
stations. APR receives no direct support from the federally
financed Corporatlon for Public Broadcastlng Rather, it relies
on programming fees charged member stations, private grants, and
corporate underwriting. "We fund what's good," says ARP's Eric
Friesen, the network's executive vice president.

In late May NPR station representatives convened in Denver
for the 1985 Public Radio Conference. There, they ratified a
modified version of NPR's "five year plan." The Conference-
approved plan provides for CPB to distribute all but 5 percent of
federal funds earmarked for public radio directly to the indivi-
dual stations. The plan, as passed, does not require congressional
approval, but does require CPB ratification. However, the tenor
of the CPB board has changed, and with pressure from Congressman
Dingell, ratification is seen as llkely If that happens, NPR
could be one step closer to winning its long-coveted monopoly
status as the sole national programming source for U.S. public
radio statiomns.

Beyond its p0551ble monopoly status and repeated financial
eplsodes, a question central to National Public Radio's existence
remains unanswered: Is it appropriate to make American taxpayers
pay for news and public affairs programmlng laced with institutional
bias and dubious taste? The answer 1is no.

Prepared for the Heritage Foundation
by Mark Huber*

* Mark Huber is a Washington, D.C.-based free-lance writer.



