
WebMemo22

 Published by The Heritage Foundation
No. 2029
August 18, 2008

This paper, in its entirety, can be found at: 
www.heritage.org/Research/PublicDiplomacy/wm2029.cfm

Produced by the Douglas and Sarah Allison 
Center for Foreign Policy Studies

Published by The Heritage Foundation
214 Massachusetts Avenue, NE
Washington, DC  20002–4999
(202) 546-4400  •  heritage.org

Nothing written here is to be construed as necessarily reflecting 
the views of The Heritage Foundation or as an attempt to 

aid or hinder the passage of any bill before Congress.

The Sound of Silence: The Decline of the 
Voice of America in Eastern Europe, 

the Caucasus, and Central Asia
Helle C. Dale and Oliver Horn

Last week, an exhausted, retreating Georgian
soldier was overheard asking, “Where are our
friends?”1 Given that only days before the conflict—
and for the first time in over 60 years of broadcast-
ing—the Voice of America’s (VOA) Russian-lan-
guage radio programming fell silent, this was a
legitimate question. Russian is the principle lan-
guage in both Russia and large swaths of Georgia, a
region plagued by media censorship and human
rights violations. Kremlin-controlled media outlets,
meanwhile, filled the news and information void.
As a result, Georgia plunged into a media blackout
as the government shutdown broadcasting of Rus-
sian TV and blocked websites in the “ru” domain.2

Sadly, this is a significant, but not unexpected,
failure. In recent years, the Broadcasting Board of
Governors (BBG) has slashed funding for program-
ming in Eastern Europe, the Caucasus, and Central
Asia in favor of broadcasts in the Middle East and
Asia. It has also outsourced broadcasting to semi-
private entities with dubious track records. Addi-
tionally, the Russian government has pursued a
campaign to eliminate U.S. broadcasts by intimidat-
ing and harassing VOA’s local, private-sector part-
ners. Consequently, America has—literally and
figuratively—lost its voice in the region at a critical
moment.

Slip-Sliding Away. In 1942, the Voice of Amer-
ica opened its first broadcast, announcing: “Daily at
this time, we shall speak to you about America and
the war. The news may be good or bad. We shall tell

you the truth.”3 Since then, VOA has played a
unique role among U.S. broadcasting entities. It is
the only agency mandated by law that explains U.S.
foreign policy, presents “responsible discussions
and opinion on [U.S. policy],” and offers a “bal-
anced and comprehensive projection of significant
American thought and institutions.”4 Unfortu-
nately, VOA has fallen into decline since the end of
the Cold War and, in particular, since the demise of
the U.S. Information Agency (USIA) in 1999.

Authority for U.S. broadcasting now rests with
the BBG. Under the BBG’s tutelage, the global audi-
ence for U.S. broadcasting has increased by 75 per-
cent (from 100 million in 2001 to 175 million
today).5 This growth, however, has occurred almost
exclusively in the Middle East and Asia, at the detri-
ment of broadcasting in other regions.

This disproportionate growth is the direct result
of new funding priorities, as well as outsourcing.
The BBG has outsourced many VOA programs to
semi-private entities in the Middle East, claiming
they are less bureaucratic and attract larger audi-
ences. Unfortunately, these organizations, namely,
Radio Sawa and Al-Hurra television, have suffered



August 18, 2008No. 2029 WebMemo 

page 2

from several scandals due to biased reporting and
mismanagement.6 Thus, while attracting larger
audiences, these semi-private entities are inade-
quately representing America abroad.123456

In contrast, funding for VOA broadcasts in East-
ern Europe, the Caucasus, and Central Asia has
either flat-lined or declined. Take into account the
massive devaluation of the dollar abroad (over 30
percent against some currencies) and there is little
wonder why VOA is bleeding programs and person-
nel at a staggering pace. Over the past several years,
VOA has ceased virtually all English broadcasts and
cut programs in 21 other languages (mostly in the
three aforementioned regions).7 This was after more
than a third of VOA’s  employees signed a petition in
2004 protesting the “dismantling” of the agency.8

Last month, Congress attempted to stop even
more cuts. Citing concerns for the region’s freedom
of speech, the Senate Appropriations Committee
condemned the BBG’s latest budget request that
would not only eliminate VOA Russian language
programs, but also terminate broadcasts in Ukraine
and significantly cut back those in Georgia, Uzbeki-
stan, and Kazakhstan. The committee subsequently
approved legislation explicitly funding programs in
each of these countries. Yet without any public
announcements, and on the eve of conflict between
Russia and Georgia, the BBG ceased VOA’s  Russian-
language programs anyway.

In its stead, Radio Free Europe/Radio Liberty
(RFE/RL), a semi-private entity operating in the
former Soviet Union, has been tasked with con-
tinuing radio broadcasts in Russian. While RFE/RL
has a much better track record than Radio Sawa or
Al-Hurra, the organization has proven uniquely
vulnerable to the Kremlin’s crackdown on indepen-
dent media.

Moscow Two-Step. Since coming to power in
2000, Vladimir Putin has systematically brought
the country’s media under control of the state or
state-friendly businesses. In addition, Russia
remains one of the world’s most hostile environ-
ments for independent journalism. For instance,
Anna Politkovskaya, a prominent investigative
journalist who had written about Russian human
rights violations in Chechnya, was infamously
killed execution style in Moscow in 2006. Politk-
ovskaya’s murder was not an aberration; over the
past 15 years, Russia has become the third deadli-
est country in the world for journalists to operate
in, behind only Iraq and Algeria.9

This environment has proven disastrous for
RFE/RL, which depends on local partners to broad-
cast its programming. Citing license violations and
unauthorized changes in programming format,
Kremlin regulators have forced most of its local
partners to stop broadcasts. One Russian station
manager commented, “It’s sad because the pro-

1. Andrew E. Kramer and Ellen Barry, “On Slog to Safety, Seething at West,” The New York Times, August 10, 2006, at 
http://www.nytimes.com/2008/08/11/world/europe/11scene.html?_r=1&ref=world&oref=slogin (August 18, 2008).

2. Nick Holdsworth, “Russia Claims Media Bias,” Variety, August 12, 2008, at http://www.variety.com/article/
VR1117990468.html?categoryid=14&cs=1 (August 18, 2008).

3. “Voice of America Reacts to Shifting Global Politics,” PBS.org, March 5, 2007, at http://www.pbs.org/newshour/extra/features/
jan-june07/voa_3-05.html (August 18, 2008).

4. “VOA Charter,” Voice of America, July 12, 1976, at http://www.voanews.com/english/about/VOACharter.cfm (August 15, 2008).

5. James Glassman, “U.S. International Broadcasting on the Frontlines of Freedom,” Heritage Foundation Lecture No. 1086, 
May 15, 2008 at http://www.heritage.org/Research/WorldwideFreedom/hl1086.cfm.  

6. “Silencing the Voice of America Russian Radio and TV Programs,” FreeMediaOnline, undated, at 
http://www.freemediaonline.org/silencing_of_voice_of_america_russian_23072008.htm (August 15, 2008).

7. Alan J. Heil, Jr., “America’s Vanishing Voice?” TBSjournal.com, July 2006, at http://www.tbsjournal.com/Heil.html (August 
18, 2008).

8. Paul Kiel, “Voice of America to Cut Language Services,” ProPublica.org, July 8, 2008, at http://www.propublica.org/article/
voice-of-america-to-cut-language-services-709 (August 18, 2008).

9. Ted Lipien, “Radio Liberty Russian managers put a positive spin on Putin’s comments about the murder of pro-democracy 
journalists,” FreeMediaOnline, October 19, 2006, at http://www.freemediaonline.org/radio_liberty_russian_managers_put_a_
positive_spin_on_putin's_comments_on_the_murder_of_journalist_221141.htm (August 18, 2008).



August 18, 2008No. 2029 WebMemo 

page 3

grams were very popular.… The owners decided
that they would rather have their license, because if
they kept the programming they would have been
in trouble.”10 As a result, three-quarters of the radio
outlets provided by private companies have termi-
nated their partnership with U.S. broadcasting over
the past two years alone.11

Take the Power Back. Despite such daunting
obstacles, it is not too late for the United States to
reassert its broadcasting presence. Congress and the
Administration must do the following:

• Establish a doctrine for U.S. broadcasting.
Currently, the BBG lacks clearly defined strate-
gic objectives. Congress and the Administration
should delineate the mission of U.S broadcast-
ing, specify the rolls of each organization (i.e.,
VOA and semi-private entities), define the target
audiences, and create a process for targeting,
clearing, and assessing messages.

• Reform the BBG. Since its inception, the BBG
has struggled to organize U.S broadcasting enti-
ties. This has resulted in short-sighted program
cuts and waste of public funds. Congress and the
administration must seriously reexamine the
structure and function of the BBG.

• Modify broadcast funding. Funding for broad-
casting has increased significantly in recent years
to over $700 million this year.12 Congress must
ensure that this funding is spread to other
regions outside the Middle East and Asia. In
addition, it should reconsider the policy of out-
sourcing funding to semi-private entities rather
than VOA.

Lifeline of Freedom. U.S. international broad-
casting, and in particular Voice of America, is
needed now more than ever. In its annual report on
press freedom, Freedom House described the past
year as one of “global decline.” Of a total of 64 coun-
tries surveyed, one-third had a press that was “not
free.”13 Consequently, U.S. broadcasting must con-
tinue to serve as the lifeline of freedom in these
regions, provide uncensored news, explain U.S. for-
eign policy, and tell America’s story.

—Helle C. Dale is Deputy Director of the Kathryn
and Shelby Cullom Davis Institute for International
Studies and Director of, and Oliver L. Horn is a
Research Assistant in, the Douglas and Sarah Allison
Center for Foreign Policy Studies, a division of the
Kathryn and Shelby Cullom Davis Institute for Inter-
national Studies, at The Heritage Foundation.

10. Peter Finn, “Russia’s Signal to Stations Is Clear: Cut US Radio,” The Washington Post, July 7, 2006 at 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/07/06/AR2006070601760.html (August 18, 2008).  

11. Glassman, “U.S. International Broadcasting.”

12. Ibid.

13. Arch Puddington, “Findings of Freedom in the World 2008—Freedom in Retreat: Is the Tide Turning,” Freedom House, 
2008, at http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=130&year=2008 (August 18, 2008).


