Backgro

No. 2499
December 17, 2010

under

P@N Dublished by The Heritage Foundation

Friend of Liberty:
Cuba Broadcasting Targets the Castro Tyranny

Helle C. Dale, Ray Walser, Ph.D., and Morgan L. Roach

Abstract: Since World War I1, U.S. international broad-
casting has been a major tool for breaking information
barriers and blockades constructed by totalitarian and
similarly closed authoritarian regimes. Today, the United
States continues to open new doors to individual and media
freedom, and to advance the free exchange and debate of
ideas for citizens of states that are still not free. Despite this
record, Radio and TV Marti—the United States’ Spanish-
language broadcasts to Cuba—have come under increas-
ing attack primarily from liberals and members of the
Democratic Party. The Heritage Foundation explains why
U.S. broadcasts to Cuba are as vital to the cause of freedom
as ever.

U.S. policy toward Cuba is governed by America’s
enduring concerns about the absence of democracy,
liberty, and respect for human rights during the 52-
year reign of the Castro dictatorship. As candidate
Barack Obama stated openly and correctly about
Cuba, “Never, in my lifetime, have the people of Cuba
known freedom. Never, in the lives of two generations
of Cubans, have the people of Cuba known democ-
racy. This is the terrible and tragic status quo that we
have known for half a century—of elections that are
anything but free or fair; of dissidents locked away in
dark prison cells for the crime of speaking the truth. I
won't stand for this injustice, you won't stand for this
mjustlce and together we will stand up for freedom in
Cuba.”! He continued, “My policy towards Cuba will
be guided by one word: Libertad. And the road to free-
dom for all Cubans must begin with justice for Cuba’s

@ A

‘Hcf tage “Foundation,

Talking Points

U.S. policy toward Cuba is governed by Amer-
ica’s enduring concerns about the absence of
liberty and respect for human rights during
the 52-year reign of the Castro dictatorship.

Despite this long-standing commitment to
fighting tyranny, and despite President
Obama'’s specific promise to advance liberty
in Cuba, many in Congress want to eliminate
U.S. broadcasting to Cuba.

It is essential to bear in mind that in Cuba,
individual rights and freedoms considered
inalienable in the U.S. are regulated by Cuba’s
Communist masters.

The U.S. should maintain its steadfast com-
mitment to the Cuban people by equipping
them with the tools to establish freedom and
democracy.

International broadcasting reached captive
audiences during the Cold War, and it contin-
ues to do so today. The U.S. government's
Radio and TV Marti is the essential vehicle for
reaching the Cuban public, and any effort to
eliminate it should cease.

This paper, in its entirety, can be found at:
http://report.heritage.org/bg2499

Produced by the Douglas and Sarah Allison
Center for Foreign Policy Studies
of the
Kathryn and Shelby Cullom Davis
Institute for International Studies

Published by The Heritage Foundation
214 Massachusetts Avenue, NE
Washington, DC 20002-4999
(202) 546-4400 - heritage.org

Nothing written here is to be construed as necessarily reflecting

the views of The Heritage Foundation or as an attempt to
aid or hinder the passage of any bill before Congress.

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 2499

Backerounder

December 17, 2010

political prisoners, the rights of free speech, a free press
and freedom of assembly; and it must lead to elec-
tions that are free and fair.”

Before the United Nations in September 2010,
President Obama gave the appearance of recogniz-
ing that the U.S. has a role to play in fighting tyr-
anny in its varied forms. The “price of our own
freedom,” Obama said, “is standing up for the free-
dom of others.”

Despite the United States’ long-standing com-
mitment to fighting tyranny, and despite President
Obama’s specific promise to advance liberty in
Cuba, some Members of Congress want to either
reduce U.S. broadcasting directed at Cuba or shut it
down entirely. A May 2010 report by the Senate
Foreign Relations Committee (SFRC) recommends
major policy changes in the U.S. information strat-
egy for Cuba.* The SFRC report primarily recom-
mends integrating the U.S. government’s Radio/TV
Marti (Radio y Television Marti, aimed at Cuba) into
Voice of America (VOA). The report also proposes
that Radio and TV Marti’s parent organization, the
Office of Cuba Broadcasting (OCB), be moved from
Miami to Washington, D.C., where OCB would be

largely folded into Voice of America’s overall man-
agement and operations. Such a move would open
the door for internal feuding over coverage areas,
would likely encourage budgetary battles, and
make Communist Cuba a media audience on par

It is essential to bear in mind that in Cuba,
individual rights and freedoms considered
inalienable in the U.S. are governed by Cuba’s
Communist masters.

with Costa Rica or Uruguay. In addition, the Broad-
casting Board of Governors (BBG) has considered
closing down all shortwave transmission in Spanish
on VOA—which would then also include Radio
Marti, spelling its effective end.

Contrary to these proposals, the U.S. should
maintain its steadfast commitment to the Cuban
people by equipping them with the tools required
to establish freedom and democracy. Any effort
to eliminate international broadcasting to Cuba
should cease and Radio/TV Marti should be
retained as the chief vehicle for reaching out to the

1. “Remarks of Senator Obama: Renewing U.S. Leadership in the Americas,” speech at the Cuban American National
Foundation, Miami, Florida, May 23, 2008, at http://www.barackobama.com/2008/05/23/remarks_of_senator_barack_

obam_68.php (November 18, 2010).
2. Ibid. (Emphasis added.)

3. Press release, “Remarks by the President to the United Nations General Assembly,” The White House, September 23,
2010, at http://www.whitehouse.gov/the-press-office/2010/09/23/remarks-president-united-nations-general-assembly (November
18, 2010). President Obama’ speech at the U.N. marks an important recognition of the central role that promoting
democracy and defending human rights still plays in U.S. foreign policy, and includes an appeal for stronger global
support for democracy. The speech recalled the commitment of former President George W. Bush in his 2005 inaugural
address to make it U.S. policy to support “the ultimate goal of ending tyranny in our world.” Article 19 of the Universal
Declaration of Human Rights states that “Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes
freedom to hold opinions without interference and to seek, receive, and impart information and ideas through any media
and regardless of frontiers.” United Nations, “The Universal Declaration of Human Rights,” December 10, 1948, at
http://www.un.org/en/documents/udhr/index.shtml (November 18, 2010). Article IV of the American Declaration of the Rights
and Duties of Man states that “Every person has the right to freedom of investigation, of opinion, and of the expression
and dissemination of ideas, by any medium whatsoever.” Organization of American States, “American Declaration of the
Rights and Duties of Man,” 1948, at http://www.oas.org/dil/access_to_information_human_right_American_Declaration_of_
the_Rights_and_Duties_of_Man.pdf (November 18, 2010). See also John Lewis Gaddis, “Ending Tyranny,” The American
Interest, September/October 2008, at http://www.the-american-interest.com/article.cfm?piece=459 (November 18, 2010).

4. The Broadcasting Board of Governors (BBG) will perhaps provide a more bipartisan approach in an upcoming study.
Several of the BBG's members, including Ambassador Viktor Ashe, Susan McCue, and Dana Perino, were requested by
the BBG to conduct a “listening tour” of Congress in August regarding the future of broadcasting to Cuba. An upcoming
report is expected to be released at the conclusion of their observations. Press release, “BBG Record of Decisions, July 2010,”
Broadcasting Board of Governors, August 6, 2010, at http://www.bbg.gov/pressroom/pressreleases-article.cfm?articleID=469

(November 18, 2010).

L\
oy \

“Heritage “Foundation,

page 2

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 2499

Badkerounder

December 17, 2010

Cuban public. Rather than undertaking a costly
move to Washington, OCB should be allowed to
keep its headquarters in Miami. Since OCB's estab-
lishment, the United States government has made a
significant investment in equipment and human
capital which has expanded in recent years.
Renewed efforts should be directed at revitalizing
and adjusting public diplomacy and media strate-
gies to meet the challenges of new social net-
works and digital-age information technologies.
Such measures should empower ordinary Cubans
with the tools they need to judge their society and
promote peaceful change. These measures should
prepare Cubans for the inevitable economic and
political transitions to a democratic state with a
market-based economy.

In terms of technical capacity, the OCB should also
modernize its broadcasting capabilities, content, and
means of delivery. By concentrating on modernizing
OCB5 capabilities and its program content, the U.S.
government can capture a broader and more attentive
audience. Until there is a recognizable transition to
democracy underway in Cuba, the U.S. should not
feel compelled to deliver what will be interpreted on
the island as a major political victory for the Castro
brothers by a major reduction in either the resources
or operating capabilities of Radio/TV Marti.

The Isle of the Unfree

Far too many Americans forget that Cuba
remains a totalitarian throwback state ruled by the
same leaders who ousted the dictatorship of Fulgen-
cio Batista in 1959. In Cuba, between 85 percent
and 90 percent of economic activity is directed by
the state. Only members of a single party—the
Cuban Communist Party, the vanguard party of the
revolution—are allowed to compete for and hold
public office. Political opposition and free debate
are restricted. The secret police possess broad and
arbitrary powers of arrest and a capacity to violate
the privacy of any Cuban. People with opposing or
dissenting political views are subject to arrest for

crimes such as “dangerousness,” and have none
of the fundamental rights and liberties—speech,
assembly, travel—that are promised by the Organi-
zation of American States Inter-American Demo-
cratic Charter.”

When discussing relations between Cuba and
the United States in the area of public diplomacy
and international broadcasting, it is essential to bear
in mind the fact that in Cuba, individual rights and
freedoms considered inalienable in the U.S. are gov-
erned by Cuba’s Communist masters. Unlike a free
society, Cuba recognizes no right of free speech, no
right to freedom of information. The Cuban consti-
tution of 1992 enshrines the state’s right to “regulate
the use and benefits of telecommunications.”™ The
press in Cuba exists in order to “conform to the aims
of socialist society.”’ All media are property of the
state and can never be privately owned. Therefore,
independent forms of expression are suppressed. To
voice unauthorized opinions publicly, or to publi-
cize criticism of the regime is to challenge state
authority and is considered action detrimental to
the security of the state.

Penalties for criticizing the Communist regime
can lead to jail sentences of three months to a year.
The Cuban regime systematically denounces anyone
who calls for fundamental changes in the regime or
the sacrosanct revolution as an enemy and automat-
ically labels them “mercenaries” and “traitors.” Arti-
cle 103 of the Cuban Penal Code defines the crime of
propaganda enemiga, or “enemy propaganda,” stating
“that anyone who incites opposition to the social
order, international solidarity or the socialist state by
means of verbal, written, or any other kind of propa-
ganda, or who makes, distributes, or possesses such
propaganda, can be imprisoned for one to eight
years.” Furthermore, “anyone who spreads false
news or makes malicious predictions likely to cause
alarm or discontent among the population, or public
disorder, can be imprisoned one to four years. If
mass media are used, the sentence can be between
seven and fifteen years in prison.”

5. Organization of American States, “Inter-American Democratic Charter,” September 11, 2010, at http://www.oas.org/charter/

docs/resolutionl_en_p4.htm (December 6, 2010).

6. “Constitution of the Republic of Cuba, 1992, at http://www.cubanet.org/ref/dis/const_92_e.htm (November 18, 2010).

7. Ibid.

L\
e A

“Heritage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA

page 3



No. 2499

Backerounder

December 17, 2010

During the infamous Black Spring of 2003, the
Cuban authorities, acting on direct orders from the
government, arrested 75 human rights activists,
independent librarians, and journalists.” Twenty-
five of those arrested were journalists whose only
crime was telling the truth about conditions in
Cuba. Although the Castro regime has begun a pro-
cess of releasing many of those incarcerated in
2003, it is forcing these advocates of an open
Cuban society into exile. Observers of the Cuban
scene have become increasingly skeptical that the
gradual release of political prisoners is a harbinger
of a genuine opening of the regime to participation
by any other than members of the Castro regime.
Hopes for progress via a dialogue with the Catholic
Church, civil society, and dissidents remain remote.
The Castro regime shows no signs of moderating or
removing laws that preserve the states grip on
information, and employs selective acts of repres-
sion to silence opposition. The end goal of the Cas-
tro brothers is not a transition to democracy but a
more sustainable form of Communism.

The Cuban government operates a comprehen-
sive propaganda machine designed to indoctrinate
the ordinary citizen and glorify and justify the
Cuban Revolution. The government runs four
national television channels, 16 regional TV sta-
tions, and an international TV channel as well as 91
radio stations. The regime churns out 723 periodi-
cals, 406 of which are in print and 317 that are dig-
ital, all state-owned and state-operated. There is no
opportunity for an independent or diverse media.
Computer and Internet access is severely regulated.
As of 2005, there were only 3.3 computers for
every 100 people. Furthermore, it is forbidden to
purchase computer equipment unless granted per-

mission from the proper government authorities
under Decree Law 209.10 Less than 2 percent of the
Cuban population has access to the Internet.
Because there are so few opportunities for Cuban
dissidents to voice their opinions publicly, they
often resort to covert operations, using illegal dial-
up connections and building computers with parts
from the black market.!!

Cuba Broadcasting: A Reagan
Legacy in the Battle of Ideas

During the Cold War, U.S. international broad-
casting scored significant successes in delivering
new information and hope to millions suffering
under Communism. For President Ronald Reagan,
the battle for hearts and minds was an essential
component of peaceful, non-military confrontation
with the Communist behemoth. “I want,” said
Reagan in 1980,

more than anything I've ever wanted, to have
an administration that will, through its
actions, at home and in the international
arena, let millions of people know that Miss
Liberty still “Lifts her lamp beside the golden
door.” Through our international broadcast-
ing stations—the Voice of America, Radio
Free Europe, and the others—let us send,
loud and clear, the message that this genera-
tion of Americans intends to keep that lamp
shining; that this dream, this last best hope
of man on earth, this nation under God, shall
not perish from the earth.!?

In response to the relentless censorship and
information blockade practiced in Cuba, on May
25,1982, President Reagan signed Executive Order
12323, establishing the Presidential Commission

8. Cuba Verdad, “Crime of Enemy Propaganda,” at http://www.cubaverdad.net/crime_of_enemy_propaganda.htm

(November 18, 2010).

9. Theresa Bond, “The Crackdown in Cuba,” Foreign Affairs, September/October 2003, at http://www.foreignaffairs.com/
articles/59191/theresa-bond/the-crackdown-in-cuba (November 18, 2010).

10. Reporters Without Borders, “Going Online in Cuba: Internet Under Surveillance,” October 2006, p. 3, at
http:/fwww.rsf.org/IMG/pdf/rapport_gb_md_1.pdf (November 19, 2010).

11. Freedom House, “Freedom on the Net: A Global Assessment of Internet and Digital Media,” March 30, 2009,
at http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=384&key=199&parent=19&report=79 (November 19, 2010).

12. Ronald Reagan, “Labor Day Speech at Liberty State Park, Jersey City, New Jersey,” September 1, 1980, at
http://www.reagan.utexas.edu/archives/reference/9.1.80.html (November 19, 2010).

L\
oy \

“Heritage “Foundation,

page 4

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 2499

Badkerounder

December 17, 2010

on Broadcasting to Cuba.'® U.S. Congress later fol-
lowed, passing the Radio Broadcasting to Cuba Act
in October 1983. This law, adopted with broad
bipartisan support, established Radio Marti, provid-
ing Cubans information that they would not nor-
mally receive. According to President Reagan,

For the first time in the 25 years of Commu-
nist domination of Cuba, the Cuban people
will be able to hear the truth and to hear it in
detail, about Cuban domestic and foreign
policy. The Cuban people will be in a better
position to make Cuba’s leaders accountable
for their conduct in foreign pohql/, economic
management, and human rights.1*

The first broadcast to Cuba was made from Wash-
ington, D.C., on May 20, 1985. In 1990, the Office
of Cuba Broadcasting was established and TV Marti
was founded. The objectives of the OCB are to:

1. Provide the opportunity for Cubans to seek,
receive, and impart information through media
outlets;

2. Create an open dialogue and flow of ideas
through television and radio;

3. Share informative news that is accurate, objec-
tive and comprehensive; and

4. Provide news, commentary, and other informa-
tion to Cubans and people around the world to
promote free societies.

Originally, international broadcasting functions
were under the auspices of the U.S. Information
Agency (USIA). The International Broadcasting Act
of 1994 created the Broadcasting Board of Gover-
nors, responsible for Voice of America, Radio Free
Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, Radio/TV

Marti, and WORLDNET Television.'> When USIA was
disbanded in 1999, the BBG became a separate,
independent agency.'® As a result, the Office of
Cuba Broadcasting became subject to BBG over-
sight. Despite changes in organizational structure,
political repression and information control on the
island represented an opportunity for the U.S. to
provide outside information to a public held captive
by its government.

Radio Marti. Based in Miami, Florida, Radio
Marti and TV Marti employ a 151-member staff
that provides listeners with news around the clock.
Radio Marti is available to Cuban listeners for all
but six hours every week. Seeking to fill in the
information gaps caused by more than 40 years of
Communist rule, Radio Marti makes its broadcasts
as widely available as possible, through shortwave,
AM, and the Internet. Since Radio Marti’s incep-
tion, the Cuban government has made consider-
able efforts to limit Marti’s broadcasting capabilities
and American influence. Jamming shortwave sig-
nals and interfering in AM signals by counter-
broadcasting at a higher power level on the same
frequency are constantly employed. Radio Marti
then counters by switching its frequencies 10 times
a day. While the regime is successful in jamming
signals inside Havana and some surrounding cities,
it has little impact outside of these areas. Shortwave
reception in eastern parts of Cuba is strong and lis-
teners can access it with minimal effort. Addition-
ally, there are significant areas on the island where
medium-wave jamming is not a major obstacle to
listening audiences.!’

The public reception to Radio Marti has been
positive. In a survey conducted by the BBG’s Office
of Inspector General (OIG) in July 2007, 72 percent

13. The Presidential Commission on Broadcasting to Cuba was established by Executive Order 12323 and amended by
Executive Order 12366, permitting the President to appoint 12 members to the Commission. The National Archives,
“Executive Orders Disposition Tables, Ronald Reagan: Executive Order 12366,” May 25, 1982, at http://www.archives.gov/
federal-register/executive-orders/1982.html (November 19, 2010).

14. Ronald Reagan, “Statement on the Radio Broadcasting to Cuba Act,” October 11, 1983, at http://www.reagan.utexas.edu/

archives/speeches/1983/101183d.htm (November 19, 2010).

15. United States Information Agency, “Factsheet,” February 1999, at http://dosfan.lib.uic.edu/usia/usiahome/factshe.htm

(November 19, 2010).

16. Broadcasting Board of Governors, “FAQ3,” at http://www.bbg.gov/about/faq.html#ql (November 19, 2010).
17. “Cuba: Immediate Action Is Needed to Ensure the Survivability of Radio and TV Marti,” S. Rep.111-46, 111th Congress,

2nd Sess., April 29, 2010, p. 9.

L\
e A

“Heritage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA

page 5



No. 2499

Backerounder

December 17, 2010

of respondents reported that they have listened to
Radio Marti’s news broadcasts (30 percent of them
said they listen daily).'8 Despite the setbacks, Radio
Marti has had considerable success in penetrating
the barriers established by the Castro regime.

TV Marti. TV Marti broadcasts 24 hours a day,
seven days a week through Hispasat, a direct-to-
home satellite television system, available illegally
in Cuba through home recewers and cable stations
throughout Latin America.!® However, owing to
Cuba’s continuous jamming of U.S. satellites, OCB
has had to find more creative ways of transmitting
television signals. In addition to sending signals
from ground-based transmitters, TV Marti also uses
satellite providers. Through DirectTV satellite, TV
Marti broadcasts two 30-minute live newscasts each
day, and three and a half hours of additional pro-
gramming on weekdays (two hours on weekends).

Until 2005, OCB used the Tethered Aerostat
Radar System (TARS) in the Florida Keys to send air-
borne signals to Cuba. To ensure timely and relevant
information to the broadest geographic range of the
island, OCB used TARS combined with an EC-130
Commando Solo cargo plane. The intent was to
provide continuous broadcasting—when TARS was
grounded for maintenance or poor Weather condi-
tions, the airplane could take its place.?" But shortly
thereafter, Hurricane Dennis destroyed TARS, and
OCB introduced AeroMarti. Powered by a twin
engine, the propeller-driven AeroMarti flies over
U.S. waters, transmitting television signals to Cuba.
AeroMarti broadcasts programming four and a half
hours per day, six days a week. Cuba has retaliated
by flying airborne jamming platforms.2! When
determining audience numbers for Marti, Lockheed
Martin projected that even with jamming, TV Marti’s
Channel 20 broadcast signal potentially extends
over 21.1 percent of the main island (outside

Havana). Furthermore, AeroMartis Channel 13 could
potentially reach 22.7 percent of the island. The cur-
rent aircraft is a state-of-the-art platform with capa-
bilities that cannot be easily duplicated.

A Program with Enemies

Over the years, broadcasting to Cuba has
attracted a number of critics who believe that the
efforts of Radio and TV Marti should be massively
overhauled or even ended. Critics attack the pro-
gram for a variety of reasons. Some consider broad-
casting to Cuba a Cold War anachronism and
believe the U.S. should end any form of targeted-
action directed at penetrating the information wall
that protects Cubas Communist regime. Others
complain that the broadcasting process has become
the reserve of a small, exceedingly anti-Castro
clique within the Cuban—American community. For
some, OCB is a vulnerable target that allows a
handful of legislators to demonstrate their vigilance
and support for fiscal discipline. Finally, other crit-
ics may give lip service to the idea of seeking to
break Cuba’s stranglehold on information and its
regime of censorship, but feel the entire program
is not sufficiently cost-effective and claim that
resources should be redirected or spent on other
more worthy endeavors. Since the change from the
Bush to the Obama Administration, Cuba broad-
casting has also continued to lose bureaucratic and
congressional support.

The Council on Foreign Relations’ chief Cuba
expert, Julia Sweig—a long-standing advocate of
closer ties with the Castro regime, frequent visitor to
the island, and occasional interlocutor with Fidel
Castro—is representative of the critics of Cuban
broadcasting. She dismisses Radio/TV Marti claim-
ing it has evolved from “a surprisingly professional
broadcast given its political aims into a propaganda

18. U.S. Department of State and the Broadcasting Board of Governors, Office of Inspector General, “Report of Inspection:
U.S. Interests Section in Havana, Cuba,” No. ISP-1-07-27A, July 2007, p. 18, at http://oig.state.gov/documents/organization/

121798.pdf (November 19, 2010).

19. Broadcasting Board of Governors, “BBG 2009 Annual Report,” p. 29, at http://media.voanews.com/documents/09anrprt.pdf

(October 8, 2010).

20. Commission for Assistance to a Free Cuba, “Report to the President,” May 2004, p. 27, at http://www.cafc.gov/documents/

organization/67963.pdf (November 22, 2010).

21. “TV Marti: A Station in Search of an Audience?” Hearing before the Subcommittee on International Organizations, Human
Rights and Oversight, House Committee on Foreign Affairs, 111th Congress, 1st Sess., June 17, 2009, p. 1.

@ B

page 6

"Hcf tage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 2499

Backerounder

December 17, 2010

tool with not a whit of dispassion or neutrality. The
broadcasts offend not only the Cuban government
but also many of the professionals within Voice of
America. By 1987, Jorge Mas Canosa, founder and
former president of the anti-Castro Cuban National
Foundation, began to float the idea for a TV Marti,
and Congress appropriated $16 million for its
launch in 1990. By 2007, U.S. taxpayers had con-
tributed over $500 million to radio and TV broad-
casts that few if any Cubans actually see or hear.”??
But Sweig does not address the Cuban publics
growing restlessness and dissatisfaction with the
Castro regime. Furthermore, arguments like hers
falter under closer scrutiny.

Budget. In its efforts to provide uncensored
news, OCB has faced persistent budgetary and
resource challenges. OCB’s budget has been shrink-
ing considerably and remains a favorite target for
those who want to downgrade or end its role in
providing information to Cubans. In fiscal year
(FY) 2006, OCB’s budget was $36.9 million. The
budget proposal that President Obama sent to Con-
gress for FY 2011 (which began on October 1,
2010) has decreased to $29.2 million. In 2010,
Senator Byron Dorgan (D-ND), a strong advocate
of closer ties of trade and tourism with Communist
Cuba and an active opponent of Radio and TV
Marti, initiated OCBS5 largest cut when he added a
provision to the FY 2010 State, Foreign Operations
and Related Programs Appropriations bill. The
approved measure stripped TV Marti of $4 million
in funding, adding to the already reduced appro-
priation requested by the President. Furthermore,
the provision ordered OCB to spend less that $5.5
mllhon for anything other than salaries and bene-
fits.2> According to the SFRC report, the intention
of these congressional actions has been to kill off
AeroMarti by resource-starvation. As TV Martis FY
2010 budget was only $12,025,901, AeroMarti
encompasses approximately half of TV Marti’s total
budget, making it an expensive and potentially
unsupportable operation.

Annual OCB Budgets on the Decline

Annual Budgets in
Millions of Dollars

$40 2006
$36.9

$35

2010

530 $29.2
$25
$20
$15
$10
$5
$0

2000 2005 2010

Sources: Broadcasting Board of Governors, Annual Reports,
2000-2009, at http://www.bbg.govireports/annual-reports.htmi#
PastAnnualReports (October 15,2010);"U.S. Media Campaign Has
Failed to Influence Cuba, Senators Say,” The Washington Post, May 4,
2010, at http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/
2010/05/03/AR2010050304426.html (October 15,2010).

Chart | * B2499 & heritage.org

Audience Numbers. One of the major com-
plaints against TV Marti is its supposed lack of suffi-
cient audience numbers. According to the SFRC
report, “Most available research suggests that Radio
and TV Martis audience is small, due in large part
to signal jamming by the Cuban Government.”%*
According to some surveys, TV Marti’s audience size
could be under 2 percent of the Cuban population.
According to the SFRC report, “All of IBB5 [Interna-
tional Broadcasting Bureau] telephone surveys since
2003 show that less than 1 percent of respondents
said theSy watched TV Marti during the previous
week.”?> Furthermore, critics claim, there was no
increase in viewership followmg the launch of Aero-
Marti and DirectTV broadcasting in 2006.2° Repre-

22. Julia A. Sweig, Cuba: What Everyone Needs to Know (Oxford, United Kingdom: Oxford University Press, 2009), pp. 103-104.

23. “Cuba: Immediate Action Is Needed,” p. 4.
24. Ibid.,p. 7.
25. Ibid., p. 8.

@ A

‘Hef tage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA

page /7



No. 2499

Backerounder

December 17, 2010

sentative Bill Delahunt (D-MA), arguing against TV
Martis effectiveness, takes this a step further statmg
that TV Marti “is a station that no one watches.”

Even though the SFRC report mentions the fact
that specific audience numbers are almost impossi-
ble to determine accurately and that the surveys suf-
fer from extreme methodological limitations, the
report treats the low claims as true. When gather-
ing audience data, the International Broadcasting
Bureau (IBB), conducts random telephone surveys.
Surveyors call listed numbers in Cuba and ask a
series of questions concerning the frequency which
they listen to or watch Radio or TV Marti.

Cuba is a Communist country where it is illegal
to listen or watch Radio or TV Marti. As a result, the
number of respondents who state that they are reg-
ular viewers is predictably low. Despite continued
efforts on all sides to obtain accurate audience num-
bers, there is simply no way of determining real
audience figures or verifying with certainty critics’
claims of tiny audiences. Congressman Dana Rohra-
bacher (R-CA) summarized this dilemma in a June
2009 Senate hearing stating,

When you live in a dictatorship, if someone
calls you to ask if you are listening to radio
broadcasts that attack the dictatorship, how
many people are going to answer honestly?...
It doesn't take a genius to figure out that peo-
ple dont answer telephone surveys in Cuba
about their political beliefs.?

The limited method IBB used to survey individ-
uals contributed to low audience findings. Tele-
phone, mobile phone, and Internet access in Cuba
is the lowest of any Latin American or Caribbean
country. According to data from the International
Telecommunications Union (ITU), in 2008 there
were only 15.5 landlines per 100 inhabitants.?

Cubans are more likely to have radios and televi-
sions than they are telephones. Considering there
are so few people with landlines, it can also be
assumed that those with telephone lines are people
of relative affluence and, hence, those inclined to be
most supportive of the regime. It is highly unlikely,
then, that the individuals surveyed would hold hos-
tile views toward the regime, and if they did have
opposing views, would jeopardize their standing
and admit such to an unnamed surveyor.

According to the SFRC report, “Telephone inter-
viewers almost immediately were confronted with
hostile respondents, who thought that the inter-
viewers were working on behalf of the Cuban gov-
ernment and were trying to trick them into
admitting that they listening to Radio and TV Marti,
which would incriminate citizens and government
opponents.”® Again, it is important to remember
that average Cuban citizens live under constant
watch by the government. They live in fear that if
they voice their true opinions they and their families
will suffer adverse consequences.

Owing to the high likelihood of less-than-candid
responses from the phone survey in Cuba, OCB
conducted another survey in 2007 of Cubans who
recently arrived in Miami. The results indicated that
Radio and TV Marti’s audience numbers were con-
siderably higher than the telephone surveys had
previously specified. According to the new survey,
45 percent of the 382 respondents stated that they
had listened to Radio Marti, and 21 percent
responded as having watched TV Maru within the
last six months before leaving Cuba.>! These con-
flicting numbers represent serious inconsistencies
in determining Radio and TV Marti’s audience size.
In 2007 congressional testimony, Jess Ford, director
of International Affairs and Trade with the Govern-
ment Accountability Office, acknowledged that the

26. Ibid.
27. “TV Marti: A Station in Search of an Audience?” p. 3.
28. Ibid., p. 5.

29. Information Policy, “Cuba Reports Misleading Progress in Internet Access and Telecoms Sector,” June 23, 2010,
at http://www.i-policy.org/2010/06/cuba-reports-misleading-progress-in-internet-access-and-telecoms-sector:html

(November 19, 2010).
30. “Cuba: Immediate Action is Needed,” p. 7.
31. Ibid., p. 8.

@ B

"Hcf tage “Foundation,

page 8

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 2499

Badkerounder

December 17, 2010

U.S. government has no overall good information
on a national basis on audience size for Radio and
TV Marti.>?

Jamming. The great lengths to which the Cuban
government goes to jam signals from Radio and TV
Marti are proof of the priority the regime attaches to
negating the inflow of often critical information.>”
While the regime has successfully blocked some
programming, it has not been able to disrupt all
of it. Yet critics of Radio and TV Marti claim that
jamming is a suitable reason for shutting down
OCB, or, at least, for eliminating TV Marti. The
regime’s efforts to block U.S. broadcasting have also
come with a hefty price tag. According to a RAND
report in 1996, defectors who aided in jamming
estimated that the Cuban government expended
$2,000 to $4,000 per hour flying two helicopters
that blocked TV Marti. At the time, Cuba also main-
tained 10 jamming sites around Havana and 15 to
20 in surrounding provinces.’

The U.S. government should maintain
independent means to communicate with the
Cuban public in times of crisis or transition.

Critics such as John Nichols of Pennsylvania
State University have claimed that “Unless TV Marti
figures out a way to overcome the laws of phys-
ics...its broadcasts cannot be seen on the island
without the compliance of the Cuban govern-
ment....”>> However, Nichols also acknowledges
that U.S. programming can be received in Cuba via
satellite. Both DirectTV and Hispasat reach the
country with a high-grade signal. Additionally,
while it is unknown how many satellite dishes are

currently in use, since many are covertly made from
parts on the black market, TV Marti and other U.S.
program options are available. Nichols admits that
“it is nearly impossible to precisely quantify the
number [of viewers],” yet he has determined that
“television Marti has virtually no audience.”°

As long as TV Martis platform on AeroMarti
operates inside U.S. airspace and is subjected to
constant jamming, its capacity to reach Cuban audi-
ences will be limited by regulatory and physical
restraints and hostile action. Nevertheless, the U.S.
government should maintain independent means to
communicate with the Cuban public in times of cri-
sis or transition. In order to ensure that broadcast-
ing capacity is available when needed, perhaps on
extremely short notice, viable broadcasting plat-
forms should already be in place.

Journalistic Standards. Other arguments against
Radio and TV Marti include criticism of journalistic
standards, poor management, and a competitive
broadcasting market. Despite significant improve-
ments in recent years, OCB is charged with not fol-
lowing proper journalistic practices. Referencing a
2009 GAO report, Senator John Kerry (D-MA)
insisted that “listeners and viewers never received
the kind of high quality programming that was
originally intended.”’ Since OCB staff is composed
of people, including Cuban exiles, who oppose the
Castro dictatorship, critics claim that Martis pro-
gramming content lacks balance and objectivity.

The SFRC report also failed to recognize the
many changes and improvements that have been
made since 2007. According to an external report
conducted by the Office of Inspector General,

The Office of Cuba Broadcasting has signifi-
cantly improved its broadcasting under the

32. Jess T. Ford, “Broadcasting to Cuba: Observations Regarding TV Marti’s Strategy and Operations,” testimony before the
Subcommiittee on International Organizations, Human Rights and Oversight, Committee on Foreign Affairs, U.S. House of
Representatives, June 17, 2009, at http:/foreignaffairs.house.gov/111/for061709.pdf (November 19, 2010).

33. U.S. Government Accountability Office, “Broadcasting to Cuba: Actions Are Needed to Improve Strategy and Operations,”
GAO-09-127, January 2009, p. 10, at http://www.gao.gov/new.items/d09127.pdf (November 19, 2010).

34. Larry Press, “Cuban Telecommunications, Computer Networking, and U.S. Policy Implications,” RAND, July 1996,
at http://www.rand.org/pubs/drafts/2008/DRU1330-1.pdf (November 19, 2010).

35. “TV Marti: A Station in Search of an Audience?” p. 32.
36. Ibid., p. 30.
37. “Cuba: Immediate Action is Needed,” p. v.

L\
e A

“Heritage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA

page 9



No. 2499

Backerounder

December 17, 2010

strong leadership of the current director....
The director and his experienced and tal-
ented senior staff have implemented an orga-
nizational realignment that combined the
radio and television components of OCB and
streamlined its operations. This reorganiza-
tion has facilitated efforts to improve the
quality of broadcasts.>®

BBG and OCB have taken significant steps to
implement almost all of the recommendations that
the OIG proposed in 2007. In its findings from 2003
to 2007, the OIG recommended 20 changes for
improvement in OCBS5 standards. Of these 20 rec-
ommendations, OCB has completed 17. These
improvements were most notably made in the areas
of OCB operations, including audience research,
contracting, adherence to journalistic standards, and
strategic plannmg Furthermore, according to IBB
quality reviews, radio and television programming
have considerably improved in production quality
and content. "

Radio and TV Marti do not only report on news
and politics in Cuba, but feature a variety of pro-
gramming. TV Marti, for instance, features a show
called “Let’s Talk,” which focuses on issues of inter-
est to women. The show “High Voltage” provides
music videos, sports summaries, and news pro-
grams from the Voice of America. Lately, OCB has
made many successful improvements in its opera-
tions, including the implementation of institutional
realignment by combining the radio and television
components of OCB, thereby streamlining its oper-
ations. Moving OCB from Miami to Washington,
D.C., as the SFRC report recommends, would be

inefficient, and moving the Spanish-language
broadcasting from shortwave to the Internet would
be counterproductive, since very few Cubans have
Internet access (and those who do are employed by
the government).

Competitive Market. Currently, 58 television
stations and 225 radio stations, including interna-
tional broadcasters such as CNN en Espanol, BBC,
Radio Espana Internacional, and Radio Nether-
lands, are available in Cuba. But while these sources
of broadcasting provide news and entertainment,
they do not specifically target Cuban audiences,
nor do they challenge the totalitarian information
monopoly on the island. On these channels, report-
ing from Cuba is restricted by the institutional filters
that the regime imposes, either directly, such as
through off hmlt topics, or indirectly, through self-
censorship.*! These news and information sources
have limited staff and resources for specific Cuba
coverage. As Radio and TV Marti are broadcast by a
democratic government with the strategic objective
of fostering a democratic alternative for the island’s
future form of governance, there is good reason to
assume that Cubans, when able, will choose to view
or listen to Radio and TV Marti.

Information on viewing selection remains
sketchy. Compared to the projected percentage of
Cubans who watch Radio and TV Marti (which
could range from under 2 percent to 21 percent),
approximately 30 percent of individuals stated that
they watched CNN en Esparnol. Additionally, more
than 90 percent of respondents polled stated that
they watched Cubas national television broadcasts
during the week.*? Despite the regime’s resentment

38. The United States Department of State and the Broadcasting Board of Governors, Office of Inspector General, “Report of
Inspection: Office of Cuba Broadcasting,” Report Number ISP-IB-07-35, June 2007, p. 1, at http://oig.state.gov/documents/

organization/89909.pdf (November 22, 2010).
39. GAO, Broadcasting to Cuba, p. 10.

40. U.S. Department of State and the Broadcasting Board of Governors, Office of Inspector General, “Report of Inspection:

Office of Cuba Broadcasting,” p. 1.

41. Many of these stations, such as CNN en Espafiol, which began broadcasting from Havana in 1997, had “high hopes” of
“transmitting the reality of Castro’s dictatorship to American audiences.” When the Media Research Center reviewed all
212 stories about the Cuban government and Cuban life that were presented in CNN’s primetime new programs from
March 17, 1997, to March 12, 2002, analysis showed that “CNN has allowed itself to become just another component
of Fidel Castro’s propaganda machine.” Rich Noyes, “Megaphone for a Dictator: CNN's Coverage of Fidel Castro’s Cuba,
1997-2002,” Media Research Center Special Report, May 9, 2002, at http://www.mediaresearch.org/specialreports/2002/

1ep20020509.asp (November 19, 2010).

@ B

"Hcf tage “Foundation,

page 10

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 2499

Badkerounder

December 17, 2010

of the United States, American television shows such
as Friends, Grey’s Anatomy, and The Sopranos, as well
as sports programming, are readily available. Radio
and TV Marti must therefore contend with a variety
of broadcasting outlets that are often easier to access.
A wider band of choices will also make audiences
more selective. Although OCBS critics claim that
competitors are making Radio and TV Marti irrele-
vant by undercutting the need for alternative news
sources, they ignore the fact that Radio and TV Marti
represent a certain recognized and reliable brand,
outside the Castro government’s control, that is used
more selectively by Cuban audiences. It also tradi-
tionally brings greater expertise and familiarity with
Cuba-related issues to its programming. *?

The success of other news sources has little

to do with the United States’ long-standing
democratic principles of promoting alternatives
to a captive nation.

OCB has served the Cuban public when it was
most needed. When Hurricane Ike struck the island
in September 2008, causing massive destruction,
the Cuban government failed to report the damage.
Radio Marti filled in the information gap by provid-
ing news and firsthand accounts of the destruc-
tion.™ Many Cubans called the station to express
thanks. One listener said, “Thanks to the staff of
Radio Marti. The station has been the source of
information on Hurricane ITke since Cuban media is
not reporting about the damages.”*> These are the
success stories emblematic of Marti’s purpose to
provide news coverage to the Cuban people when
they most need it, especially when their own
government fails them.

It is important that the United States provide
Cubans with the option of viewing programs that
possess different content than the state-controlled
media. Other international broadcasting networks
have continuously failed in their mission to deliver
realistic and balanced news coverage of the continu-
ing human rights violations committed by the
Cuban regime. According to Jordan Allott, a docu-
mentary filmmaker with experience working in
Cuba, networks are allowed in Cuba if they have a
history of being sympathetic to the governments
way of thinking, *® The entire premise of OCB is to
promote the right of Cubans to seek information
and ideas. As long as the Cuban regime fails in its
attempts to block every individuals access to TV
and Radio Marti, OCB can claim a measure of suc-
cess. While there are always changes that would
make Radio and TV Marti more competitive,
including programs that would attract a wider audi-
ence, such as increased news programming,*’ the
success of other news sources has little to do with
the United States’ long-standing democratic princi-
ples of promoting alternatives to a captive nation.

Cuba Broadcasting: Why it Still Matters

The transition to a post-Castro regime in the
months and years ahead remains a major issue of
debate and a potential challenge to U.S. national
security. The Castro brothers and the revolution they
made remains the central source of legitimacy on the
island. The passing from the scene of these two his-
toric leaders will likely trigger a complex and con-
flictive struggle for succession. In the event of a full-
fledged crisis or violent civil conflict, the U.S. gov-
ernment could easily find that its interests and secu-
rity, as well as the lives and safety of Cuba’s long-
suffering population, could be influenced by the
existence of an authoritative voice capable of reach-

42. “Cuba: Immediate Action Is Needed,” p. 11.
43. Ibid.

44. Press release, “Cubans Tune to Radio Marti in Aftermath of Hurricane Ike,” Broadcasting Board of Governors,
September 10, 2008, at http://www.bbg.gov/pressroom/pressreleases-article.cfm?articleID=252 (November 19, 2010).

45. Ibid.

46. Jordan Allott, “Oscar’s Cuba: The Courage, Faith, and Hope of One of Cuba’s Hidden Heroes” remarks at The Heritage

Foundation, Washington, D.C., October 7, 2010.

47. U.S. Department of State and the Broadcasting Board of Governors, Office of Inspector General, “Report of Inspection:

U.S. Interests Section in Havana, Cuba.”

L\
e A

“Heritage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA

page 1



No. 2499

Backerounder

December 17, 2010

ing the island. While some advocate handing over
responsibility for any airborne broadcast capability
to an overburdened Department of Defense, espe-
cially in a time of crisis on the island, it seems more
sensible to preserve civilian capabilities, including
aerial platforms at the disposal of the OCB. It is
therefore highly advantageous for the U.S. govern-
ment to have an independent means for communi-
cating with the Cuban public. Such communication
could save Cuban lives by delivering messages in
times of crisis, particularly if unforeseen events led
Cubans to consider taking to the seas en masse in a
climate of uncertainty and massive panic.

The battle of ideas is far from over in the Ameri-
cas. With the election of President Hugo Chavez in
Venezuela and the construction of a new political
and economic structure of the Bolivarian Alterna-
tive for the Americas (ALBA), there has been a resur-
gence of anti-Americanism and a consistent effort to
undercut U.S. interests and values in the region.
Governments operating under the ALBA umbrella
continually disseminate a false narrative about the
U.S. and its role in the Americas and the world, cast-
ing the U.S. as a militarized power and universal
archetype of global imperialism and enemy of
peace. For Cuba, the alliance with Chavez has pro-
vided a conduit for fresh resources and an expanded
area of action for propagating and replicating Cuban
political, economic, and security programs. The
assault on press freedoms is most intense in
countries that are ALBA members or nations like
Argentina that align with Chavez.*® Identifying and
countering anti-American propaganda is a function
best performed by organizations dedicated to the
defense of democratic ideals.

The U.S. therefore should:

e Keep Radio and TV Marti. U.S. democracy pro-
motion in terms of international broadcasting is
being cut across the globe in countries that lack
freedom of the press. For the past several years,

the Broadcasting Board of Governors, charged
with oversight of U.S. international broadcast-
ing, has eliminated a number of Voice of Amer-
ica’s language services, including Russian, Hindji,
and Arabic. Just days before Russia invaded
Georgia in 2008, Voice of Americas Georgian-
language service was cut. Cuba should not be
added to this list. The BBG argued that the cut-
backs were due to a shift in resources, focusing
on new technology and critical audiences in the
Middle East, North Korea, Somalia, and Cuba,49
yet the OCB’s budget continues to diminish from
$36.9 million in 2007 to the currently proposed
$29.2 million for FY 2011.

Radio and TV Marti are essential to reaching the
Cuban people. The focus should not be on bud-
get numbers but on ways to strengthen and
improve channels of communications to Cuba,
and on the steady introduction of news and
views that allow Cubans to apply more objective
criteria as they make personal decisions regard-
ing the conduct of their lives in a Communist
system. The OCB can help provide this focus in
a way that is uniquely relevant to Cubans.

Keep Marti in Miami. It would be disruptive
and expensive to move Radio and TV Marti to
Washington. There is a wealth of investment in
infrastructural and technical capabilities as well
as human capital at the Miami headquarters. In
his report for the Senate Foreign Relations Com-
mittee, Senator Kerry argues that the “OCB must
‘return to basics’ to clean up its operation” and
that the creation of a service similar to Radio/TV
Marti as part of VOA would resolve current oper-
ational issues and prove beneficial for broadcast-
ing to Cuba. This point is debatable. If anything,
folding TV and Radio Marti into VOA would
require a considerable amount of time and finan-
cial resources. Furthermore, in 2009, Voice of
America expanded its Latin America service,

48. The free press is under regular assault in Bolivia, Ecuador, Nicaragua, and Venezuela. In Argentina, under the leadership
of the late Nestor Kirchner and now his wife, current president Christina Fernandez de Kirchner, a similar, if slightly more
disguised, attack on press freedom is underway, such as the continued attempts to advance an agenda of democratic

rollback by members of Hugo Chavez’s Bolivarian alliance.

49. Delphine Schrank, “VOA Says Goodbye to Uzbek, Other Tongues,” The Washington Post, February 23, 2007, at
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/02/22/AR2007022201654.html (November 19, 2010).

L\
oy \

“Heritage “Foundation,

page 12

LEADERSHIP FOR AMERICA



No. 2499

Badkerounder

December 17, 2010

particularly to Venezuela, Bolivia, Ecuador, and
Nicaragua using Radio/TV Martis production
facilities in Miami.”° (Budget cuts had made it
difficult for Voice of America’s Latin America ser-
vice to have its own facility.) As a result, both ser-
vices are already working together. Radio/TV
Marti has a state-of-the art production facility
in Miami. There is no need to encumber the ser-
vice with additional bureaucratic frictions and
reshuffling when any improvements can be
made from its present location.

e Improve Content and Delivery of Radio and
TV Marti. The central mission for the future is
continuing development of broadcast strategies
that will advance the cause of freedom in Cuba.
The OCB should explore a broader menu of
broadcasts and target the needs and preferences
of Cuban audiences in terms of informational,
educational, even entertainment programming.
The cultural magnetism of the U.S. should not be
lightly dismissed, and the OCB should continue
to focus on promoting a pluralistic, non-ideolog-
ical Cuba that opens a pathway to a democratic
transition. While Radio and TV Marti can be
received in many areas outside Havana, OCB
should continue to explore innovative ways to
increase its broadcasting reach to the highest-
populated areas, which lie in the city. Reaching
Cuban audiences should include use of Internet
and digital media, though the vulnerability of
these media to government interference must be
recognized. New strategies, such as the Global
Internet Freedom Consortium, should be syn-
chronized with the work of the OCB.’! Addi-
tional access to Marti should also be established
through its Web site. Social networking and
other new media innovations should be consis-
tently and more widely included.

Conclusion

International broadcasting was an effective method
of delivering news and information to captive audi-
ences during the Cold War and it continues to be so

today. The duration of the Castro regime is finite. The
capacity of Cuban Communism to survive the passing
of its founding leaders—Fidel and Raul—and to pre-
serve political legitimacy without significant democ-
ratization is highly uncertain. Genuine change will
come only as a result of efforts of Cubans as they begin
to break free of the walls of enforced isolation
imposed by the Communist regime. True change will
require free communications, open debate, and genu-
ine dialogue that clears the way for the political, eco-
nomic, and social decisions that will govern the lives
of new generations of Cubans. Broadcasting to Cuba
can play an active role in supporting a genuine pro-
cess of democratic opening for all Cubans.

Until a democratic transition is underway in Cuba,
the United States cannot treat Cuba as if it were just
any other country in the region. The Office of Cuba
Broadcasting is a symbol of American efforts to breach
the firewalls of Communism and disseminate news,
opinion, and U.S. policies geared toward the people
on the island. Although there is always room for
improvement and fresh strategies and technological
advancement, the U.S. should not eliminate the OCB.
When Cuba does begin to transition to a democracy,
the United States should be available to provide assis-
tance and support. A professional cadre of informed
and experienced specialists in public diplomacy and
mass communications conversant with the daily real-
ities of life in Cuba will be an invaluable asset for
Washington policymakers. Likewise, Washington will
want—and need—to have the appropriate equip-
ment and technical capabilities to deliver timely and
effective messages to Cuba.

—Helle C. Dale is Senior Fellow for Public Diplo-
macy in the Douglas and Sarah Allison Center for For-
eign Policy Studies, a division of the Kathryn and Shelby
Cullom Davis Institute for International Studies; Ray
Walser; Ph.D., is Senior Policy Analyst for Latin Amer-
ica in the Allison Center; and Morgan L. Roach is a
Research Assistant in the Margaret Thatcher Center for
Freedom, a division of the Davis Institute, at The Heritage
Foundation.

50. Juan O. Tamayo, “V of America Expands Audience,” The Washington Post, November 24, 2009, at
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/11/23/AR2009112303863.html (November 19, 2010).

51. Jackson Diehl, “Access Denied,” The Washington Post, October 25, 2010, at http://www.statesman.com/opinion/

diehl-access-denied-996118.html (November 19, 2010).

L\
e A

“Heritage “Foundation,

LEADERSHIP FOR AMERICA

page 13



