
Abstract: On October 1, 2011, Voice of America’s (VOA) 
Chinese radio service will go silent, as U.S. international  
broadcasting abandons the airwaves and moves to the 
Internet. In the burgeoning age of new media, many, 
including the management at Voice of America, seem to 
be questioning the continued relevance of shortwave radio. 
Yet, while the Internet offers great potential, U.S. public 
diplomacy cannot rest exclusively on the use of a single 
platform. This is particularly true where the prevalence 
of Internet censorship is high. Just this past May, China 
announced the creation of its State Internet Information 
Office, intended to expand and enhance China’s informa-
tion dissemination policy, and leading many to question 
whether abandoning the airwaves is truly the best way 
to reach America’s audiences throughout the world. On 
May 25, 2011, three expert panelists—the senior editor 
at VOA’s China branch, the CEO of Continental Electron-
ics Corporation, and VOA’s former director—discussed the 
current U.S. strategy for its international broadcasting.

HUCHEN ZHANG, Senior Editor, Voice of 
America China Branch: My name is Huchen Zhang; 
I’ve been working at Voice of America’s (VOA) China 
branch for 20 years. I’m speaking to you today as a 
professional journalist and private citizen. What I’m 
going to say are my personal observations and opin-
ions. They do not represent the official policy of the 
Broadcasting Board of Governors (BBG), the Interna-
tional Broadcasting Bureau (IBB), or VOA.

On Valentine’s Day, the BBG announced to all the 
employees of the VOA’s China branch its proposal to 

No. 1195
Delivered May 25, 2011 September 8, 2011

Radio Silence in China:  
VOA Abandons the Airwaves

Huchen Zhang, Dan Dickey, and David S. Jackson

This paper, in its entirety, can be found at:  
http://report.heritage.org/hl1195

Produced by the Douglas and Sarah Allison 
Center for Foreign Policy Studies 

of the 
Kathryn and Shelby Cullom Davis 
Institute for International Studies

Published by The Heritage Foundation 
214 Massachusetts Avenue, NE 
Washington, DC  20002–4999 
(202) 546-4400  •  heritage.org

Nothing written here is to be construed as necessarily reflecting  
the views of The Heritage Foundation or as an attempt to  

aid or hinder the passage of any bill before Congress.

•	 On October 1, 2011, Voice of America’s (VOA) 
Chinese radio service will go silent, as the 
U.S. abandons shortwave broadcasting in  
favor of the Internet.

•	 While China’s online industry is expanding, 
the government’s Internet control is becom-
ing more and more sophisticated: Only Web 
sites with pre-approved domain names are 
allowed to connect to the physical network; 
Internet users are required to prove their iden-
tity before registering any online account;  
and the Chinese government employs the 
largest Internet police force in the world.

•	 Limiting VOA’s China outreach to the Web 
makes VOA vulnerable to censorship and 
blocking. Unlike surfing the Internet, listen-
ing to shortwave radio broadcasting cannot 
be detected, and it requires no special infra-
structure or skills.

•	 Ending shortwave transmissions to China 
would be the biggest blunder yet in the his-
tory of U.S. international broadcasting and 
public diplomacy.

Talking Points

http://report.heritage.org/hl1181
heritage.org


page 2

No. 1195 Delivered May 25, 2011 

eliminate VOA shortwave radio and TV broadcasts 
to China on October 1. By switching to Web-only 
operations, the BBG told us, $8 million would be 
saved. Forty-five journalists (38 Mandarin and 
seven Cantonese, 59 percent of the branch’s full-
time employees) would lose their jobs. In keeping 
with the spirit of Valentine’s Day, we were told that 
the decision had nothing to do with the perfor-
mance of the China branch. In fact, we were told 
that we had been doing an excellent job. The deci-
sion was based, the BBG said, on the increase of the 
number of Internet users and decline in shortwave 
listenership in China.

Beijing’s crackdown on political dissent has  
been ruthless. In recent months, hundreds of 
activist lawyers, bloggers, artists, and clergy 
have been questioned, detained, confined to  
their homes, or have simply disappeared.

More than three months have passed, but I’m 
still shocked and bewildered by the BBG’s decision. 
Being a reasonable man, I’ve been looking at the 
issue from different angles. I have even tried to put 
myself in the BBG’s shoes. But no matter how I look 
at it, I always come to the conclusion that the BBG’s 
decision is based on faulty information and wrong 
judgment. It comes after the BBG has already abol-
ished VOA radio and TV programming in Arabic 
and Russian, two vital strategic United Nations lan-
guages. If approved by Congress, ending shortwave 
transmissions to China would be the biggest blun-
der yet in the history of U.S. international broad-
casting and public diplomacy.

In the next few minutes, I will try to put the 
BBG’s budget proposal into perspective and show 
you how I have come to this conclusion. Let’s first 
look at the bigger picture of China’s rise and U.S.–
China relations.

In the past 20 years, the Chinese economy has 
been developing at a breathtaking pace, thanks 
largely to the high efficiency of one-party totalitar-
ian rule. Now China is the world’s second-largest 
economy. Many experts predict that the size of the 
Chinese economy will surpass that of the United 
States in real terms in 2020; some say even sooner. 

In addition, China is the largest holder of U.S. pub-
lic debt. The United States pays China $73 million 
a day in debt interest.

China’s military might is growing as its economy 
expands. It has test-piloted its first stealth fighter jet. 
Its first aircraft carrier will soon be commissioned. It 
has demonstrated the ability to destroy a satellite in 
space. Its defense budget this year is 12.7 percent 
bigger than last year’s. More important, the military 
hardliners are having a greater say in the country’s 
decision making.

Emboldened by its economic and military power, 
China is vying with the United States for dominance 
in international affairs. Results of various latest pub-
lic opinion polls show that over half of the Ameri-
can people surveyed believe China is America’s No. 
1 potential adversary. 

In the past two years, China has spent $7 bil-
lion to expand its overseas propaganda operations 
through its state media outlets: the Xinhua News 
Agency, China Central Television (CCTV), the Peo-
ple’s Daily, and China Radio International, not even 
including the pseudo-official Phoenix TV.

Domestically, Beijing’s crackdown on political 
dissent has been ruthless. In recent months, hun-
dreds of activist lawyers, bloggers, artists, clergy, 
and members of independent religious groups have 
been questioned, detained, confined to their homes, 
or have simply disappeared, apparently to prevent 
the seeds of the Arab Spring from reaching China. 

“The human rights situation in China has gone from 
abysmally bad to worse,” remarked Congressman 
Chris Smith at a House hearing on May 13. “In 
fact, we’ve not seen this level of blatant violations of 
human rights since the crackdown on Tiananmen 
Square protestors in June 1989,” he said.

At the same time, the Chinese government has 
further tightened its grip on the press. This includes 
traditional media and new media. The Internet and 
other high-tech communications in China are so 
rigidly controlled that the Communist regime can, 
in theory and in reality, track the movement of any 
individuals it wants to monitor. The Chinese gov-
ernment recently announced that it will use cell 
phone GPS technology for “crowd management,” as 
all cell phone users in China are already required by 



page 3

No. 1195 Delivered May 25, 2011 

law to provide their identity before signing up for 
mobile phone services.

While China’s Internet industry is expanding, 
the government’s Internet control is also becoming 
more and more sophisticated. China is adopting a 

“white list” system to manage the Web. Only Web 
sites with pre-approved domain names are allowed 
to be connected into the physical network. Internet 
users in China are required to prove their identity 
before registering any Internet account, and the 
Chinese government employs the largest Internet 
police force in the world. Routers to the networks 
in the outside world are tightly controlled and 
monitored. Some call Internet in China the “Great 
Chinese Intranet.” A Chinese dissident in Shan-
dong province told VOA that Chinese government 
security authorities would call him seconds after he 
made any tweets and would even read out the exact 
words to him.

Furthermore, any Internet company, including 
Internet giants Yahoo and Google, are forced to 
“cooperate” with the Chinese government. Foreign 
social media, such as YouTube, Facebook, and Twit-
ter, are effectively blocked out of the Chinese market. 
The Chinese have developed their separate systems 
of social networks called “micro-blogs,” monitored 
by censors and protected by the Great Firewall from 

“outside invasion.” 

The official filtering of information from abroad, 
in fact, is so pervasive that Communist Party leader 
Hu Jintao’s admission during a joint news confer-
ence with President Obama in Washington earlier 
this year that China “has a long way to go in improv-
ing human rights” was deleted by censors from all 
official Chinese media.

In the eyes of some Chinese “netizens,” Profes-
sor Fang Binxing, the Father of the Great Firewall, 
has become the Public Enemy No.1. Last Decem-
ber, he opened a micro-blog on Sina.com, the 
largest Chinese-language infotainment Web por-
tal. Within three hours, nearly 10,000 users left 
messages for him, most of them very critical of 
his leading role in blocking the World Wide Web. 
Fang had to shut down his account after a few 
days. On May 19, eggs and shoes were thrown 
at him while he was giving a speech at central 

China’s Wuhan University. After the incident, his 
name and the word “shoe” became “sensitive” 
words, and couldn’t be searched on the Web.

It is against this backdrop that the BBG announced 
its plan to end VOA’s shortwave radio and satellite 
TV broadcasts to China, citing the following reasons, 
as The Washington Times reported on April 11: “The 
Chinese government has jammed shortwave radio 
broadcasts for many years, and shortwave listening 
is in dramatic decline while TV, Internet and mobile 
use are all increasing. Meanwhile, the Internet is 
censored but not completely blocked.”

It is a fact that Beijing has jammed Western 
shortwave broadcasts for many years. The People’s 
Republic of China has spent millions of dollars to do 
so. Why give the Chinese government a gift of this 
magnitude by unilaterally abdicating the airwaves? 
Both Britain’s BBC and Germany’s Deutsche Welle 
are doing just that in 2011. Can we in good con-
science allow the West to lose its most significant 
radio and TV voices to the world’s most populous 
country, one whose media have been consistently 
ranked by Freedom House as “not free”? This is fis-
cal laryngitis at its most damaging.

While it is hard (but not impossible) to listen to 
VOA in big cities in the coastal areas in China, VOA 
Chinese broadcasting cannot be effectively jammed 
in the vast countryside. The BBG claims that VOA 
Chinese broadcasting has “virtually no audience,” 
but the BBG’s own findings, cited by its principal 
research contractor Intermedia Survey, shows that 
VOA’s China branch has a reach of more than two 
million listeners and viewers every week. That is 
roughly 40 times the number of weekly visitors 
to the VOA Mandarin Web site, according to the 
latest BBG Language Service Review report. Under 
Web metrics, the LSR report says, there are 52,725 
visitors a week to the VOA Web site. A footnote to 
those numbers says: “These audience figures are 
based on surveys conducted in politically repres-
sive environments that are generally hostile to inter-
national broadcasting. Because individuals in these 
countries are discouraged or even prohibited by 
their governments from listening to U.S. interna-
tional broadcasts, actual audience numbers may be 
higher than the ones listed here.”



page 4

No. 1195 Delivered May 25, 2011 

The BBG’s assessment is also drastically different 
from previous BBG studies. For instance, the State 
Department and BBG Office of Inspector General’s 
Report of Inspection of VOA China Branch (July 
2010) states that, “since access to the Internet is 
more easily controlled than access to shortwave 
radio, international radio, and satellite broadcasts 
such as VOA’s remain the only dependable source of 
political news, especially during crises.”

BBG claims it is “the leader in circumvent-
ing Internet censorship.” The fact is, although the 
number of Internet users in China has increased 
exponentially, research results show that from 2007 
to 2010, annual visits to VOA’s Chinese Web site 
remained virtually unchanged (except a short peri-
od in 2008 during the Beijing Olympics when the 
Chinese government temporarily lifted its ban on 
the Internet). Even though the BBG’s circumvention 
technology might work to a certain extent, the cir-
cumvention tools would endanger on-the-ground 
activists, as pointed out by many Internet-freedom 
groups.

Unlike surfing the Internet, the beauty of listen-
ing to shortwave radio broadcasting is that it can-
not be detected. By the same token, any attempt to 
measure the exact listenership in China is bound to 
be futile, as we know the Chinese government has 
designated VOA as an “enemy station.”

Let me give you some different numbers. The 
2009–2012 Radio Industry Competition and Strate-
gic Investment Report conducted by a well-known 
Chinese think tank states: “Radio broadcasting cov-
ers 60.2% of the Chinese population. The current 
size of radio audiences has reached 653 million. Of 
these 653 million, 394 million reside in urban areas, 
while 257 million are located in rural areas.” The 
report goes on to say: “Shortwave radio markets in 
China are still very robust, with their sales averaging 
tens of millions of sets per year.” The report adds: 

“As listeners move quickly from analog broadcasts 
to digital broadcasts, the output of digital radio sets 
is expected to reach 25 million in 2010.”

Other research done by Chinese scholars says 
that VOA Chinese broadcasts attract more than 
10 million listeners. (General Theory of Internation-
al Broadcasting, by Wang Yuezhi and Zhang Chao, 
2009, Shandong Education Press).

Technological development has opened up new 
horizons for radio broadcasting. VOA’s radio pro-
grams in Chinese are now broadcast 24/7 via satel-
lite just like our TV shows. Currently, they are not 
jammed or blocked by the Chinese government. 
Anyone in China who owns a satellite dish can lis-
ten to or watch them crystal clear. 

Digital shortwave radio is another area that needs 
to be explored. According to the industry report, 
Chinese manufacturers produced more than 120 
million FM radio chips for cell phones in 2009. If 
these chips have a shortwave function or if suitable 
apps are developed for mobile phones, millions 
upon millions of people will be able to listen to VOA 
Chinese broadcasting on their portable listening 
devices, such as cell phones, while tilling the land, 
driving, taking a walk, or doing household chores, 
when reading on the Internet is not an option.

Unlike surfing the Internet, the beauty of 
listening to shortwave radio broadcasting  
is that it cannot be detected.

At an IBB town hall meeting held in late Febru-
ary, we were told that the BBG believes that China’s 
economic stake in the Internet is so big that Beijing 
wouldn’t dare to shut it down completely. Yet we 
all know that after the riot broke out in Xinjiang in 
July 2009, the Internet was totally shut down in the 
region for several months. Not even a single phone 
call, text message, or e-mail could get through to 
the vast Xinjiang region.

Now let me talk a little about VOA. VOA has 
been broadcasting in Chinese for 70 years. Mil-
lions and millions, generation after generation of 
Chinese, have depended on VOA for timely, reli-
able, and otherwise unavailable information. This 
has been true during the Cultural Revolution, the 
downfall of the Gang of Four, and especially dur-
ing the 1989 democracy movement. At every twist 
and turn in modern Chinese history, the Chinese 
people would tune in to VOA for unfiltered infor-
mation. Disgraced Chinese leader Zhao Ziyang’s 
daughter told a VOA China branch reporter during 
a 2005 interview that Zhao Ziyang loved to listen 
to VOA Chinese, “especially the reports on China 



page 5

No. 1195 Delivered May 25, 2011 

and the world.” She said, “VOA has some special 
reports which know China’s situation well. I always 
remember that my father would bend his waist to 
listen to that tiny radio during a certain time in the 
day, holding the radio almost up to his ear.”

As the name suggests, Voice of America is the 
voice of the American government, American soci-
ety, and the American people. To millions of Chi-
nese people, it has been and still is a symbol of 
the United States of America. To eliminate VOA’s 
broadcasts in Chinese has a symbolic meaning 
larger than anybody could imagine. That’s why the 
Chinese Communist Party’s mouthpiece the People’s 
Daily lost no time in hailing the BBG’s decision as a 
“historical end,” and many ordinary listeners have 
called in during our shortwave and TV shows to say 
they would personally donate money to fund VOA’s 
broadcasts in Chinese.

By stressing the importance of shortwave radio 
and satellite TV broadcasts, I am not saying that we 
should not further develop our Internet capabilities. 
On the contrary, I believe we should strengthen our 
broadcasting and Web site at the same time. Our 
Web site is supported by all the content created by 
radio and TV journalists. To eliminate our radio 
and TV broadcasts and cut 59 percent of the staff-
ers is like “taking away the firewood from under 
the cauldron.”

We all understand budgetary constraints and 
know that Congress is struggling to cut deficits. 
What makes the BBG’s fiscal year 2012 budget 
plan interesting is that it proposes a 2.5 percent 
increase in overall funding ($19 million more 
than FY 2010’s $748 million). In addition, the 
BBG just received $10 million from the Congress 
for developing Internet circumvention technology. 
While cutting $8 million from the China branch, 
there will be an increase of $9 million for BBG and  
IBB management; while eliminating 45 core jour-
nalistic positions, the BBG and IBB will have 48 
more managers.

Retaining vital frontline broadcasting can be 
done even in times of fiscal austerity. It’s only a 
matter of prioritizing. Communicating via all U.S. 
government-funded media to China is a national 
security imperative. It is important now, and it most 

assuredly will be for the protection of our children 
and grandchildren. To quote Congressman Dana 
Rohrabacher: “The $8 million ‘saved’ will do far 
more to weaken our efforts in China than it will to 
balance the budget.” Now, we see clearly that there 
are alternatives for identifying that $8 million that 
are far less damaging to the U.S. national interest. 
It’s now up to the Congress to make it so.

DAN DICKY, CEO, Continental Electronics 
Corporation: The United States, as the world’s sole 
remaining superpower and leading democracy, has 
an obligation to share its beliefs about political and 
economic freedom with the world. Ever since the 
days of Radio Free Europe, the U.S. has not only 
been the voice of freedom for millions of people liv-
ing under authoritarian regimes, but it has also been 
the leader in developing the means by which those 
critical messages are transmitted. 

During World War II, the founder of Continen-
tal Electronics Corporation learned the value of 
cross-border communications in winning hearts 
and minds. That became the foundation for Con-
tinental Electronics over 60 years ago. Today we 
continue to provide the means for mass commu-
nication around the country, the world, and even 
our solar system and beyond. Continental sup-
plies long-distance communications gear to navies 
around the world, to Radio Free Europe, NASA, and 
many others. Continental is an American company, 
employing American workers, supplying American  
technology to transmit American ideals to the 
world. We’ve been doing it for more than 60 years! 

Given our position as the world’s leading sup-
plier of high-powered radio transmitters, we are 
able to easily recognize trends in the marketplace 
that point to some disturbing facts. As the U.S. 
has shifted increasingly to Internet- and satellite-
based mediums for its public diplomacy, we’ve 
noticed that many other countries are embracing 
shortwave radio capacity—both to refurbish aging 
systems and also as new investments in national 
and regional radio coverage. Russia, for instance, 
is on the verge of a $500 million nationwide plan 
to enhance its government-owned shortwave radio 
capacity. India has embarked on a five-year plan to 
completely modernize all of its local and interna-



page 6

No. 1195 Delivered May 25, 2011 

tional broadcasting networks, which reach billions 
of listeners. Nations in the Middle and Far East 
are installing shortwave networks that will cover 
their entire regions and well beyond. All of these 
networks are being designed to deliver analog and 
digital media, making them relevant for decades 
into the future.

Just as we were all watching our televisions to 
see the Arab Spring unfolding dramatically, it also 
became clear that there was a near total blackout 
of Western media assets in countries like Libya 
and Egypt. Why? Authoritarian leaders like Muam-
mar Qadhafi went to school on events in Tunisia 
and Egypt and understood clearly the power that 
authoritarian leaders had to completely block Inter-
net and satellite-based communications in their 
countries. The world cannot decry what it cannot 
see or hear, and protestors striving for democratic 
reform quickly become isolated when they can no 
longer hear what the rest of the world is thinking 
and doing in support of their efforts to overthrow 
non-democratic regimes.

While systematically blocking Internet 
communications that it does not control,  
China is also ramping up its own shortwave 
capabilities—in English!

A flip of the switch at the main telecommunica-
tions complex, a bit of jamming by a mobile satellite 
truck with its antenna pointing toward the sky, and 
suddenly the incoming digital information stops. 
While regimes can easily block or control Internet, 
satellite, and mobile telephone networks within their 
borders, they cannot so easily block shortwave radio 
signals which do not recognize geographic borders. 
The physics involved are somewhat complex, but it 
is a fact of nature that shortwave signals can reach 
any area on the globe without any assets in the tar-
get area except for a suitable receiver. Shortwave 
receivers are cheap, portable, and can be powered by 
manual or solar energy. No other such broadcasting 
means exists, and, because of the physics involved, 
this is unlikely to change for generations.

Here in the U.S., it is easy to believe that satel-
lite and Internet delivery are ubiquitous. Because 

these methods of delivery appear less expensive we 
cling to the mistaken belief that they are also bet-
ter. But in the regions of the world where our mes-
sage will have the greatest impact, these so-called 
cheaper delivery systems are not accessible. Many 
areas of the world have no infrastructure to sup-
port these technologies. Shortwave radio, either in 
analog or digital formats, requires no special infra-
structure. Shortwave does not require any special 
skills or training on the part of the listener. We have 
to recognize that even in countries that have ubiq-
uitous Internet or satellite coverage our message can 
be easily interrupted by choke points established 
by the local government for that specific purpose. 
Shortwave broadcasts are much more robust.

At Continental Electronics, we’ve noticed a com-
plete shift of demand for shortwave radio transmit-
ters away from the U.S. As budgets for upkeep and 
upgrades continue to shrink, it is my estimation that 
we are seriously in danger of losing a reliable, time-
tested means of communicating American values 
with the world.  The power of shortwave commu-
nications coupled with compelling digital content 
has not been lost on other players who do seek to 
disseminate their own message. In fact, we’ve seen 
a marked increase in shortwave transmitter demand 
ranging from pre-conflict Libya, to Saudi Arabia, 
Malaysia, and, yes, China. 

Which leads us to one of the primary issues of 
focus today. China, while systematically working 
to block Internet communications and messag-
ing that it does not control, is also ramping up its 
own shortwave capabilities—in English! In fact, it 
would seem that just as Voice of America is contem-
plating an end to its China service and its broader 
shortwave radio capacity, China is doing the exact 
opposite. 

I’m not here to say that shortwave radio should 
be the only broadcasting capability available to 
transmit America’s message of hope and freedom, 
but there is an important consideration that I think 
has been lost in the debate. Shortwave radio, while 
certainly a technology that has been around for a 
long time, remains a key building block not only for 
current transmission capability, but can provide the 
backbone for the digital radio transformation that is 
inevitably in our future. 



page 7

No. 1195 Delivered May 25, 2011 

As digital technology has revolutionized every 
other communications medium, it should come 
as no surprise that shortwave radio has numerous 
digital tools available. Digital Radio Mondiale is a 
recognized standard around the world for sending 
voice, data, and multimedia content over the same 
shortwave bands that communicated behind the 
Iron Curtain for decades. It uses the same tools and 
much of the same content as Internet delivery, but 
cannot be easily censored by governments who may 
not appreciate those messages. Many countries are 
spending modest to moderate sums to upgrade their 
existing networks with this modern digital delivery 
system. They know it is cheaper to upgrade than 
to start from scratch.  They understand the “pay 
me a little now, or pay me a whole lot more later” 
argument.

The cost to upgrade a single transmitter capable 
of handling analog or digital broadcasts is between 
$1 million and $2 million. To create the same 
capability from scratch can easily be 10 times that 
amount or more. The numbers get even worse when 
you look at decommissioning an existing broadcast 
facility either here in the U.S. or abroad. In many 
cases, it will be impossible to restore that lost capa-
bility, no matter the cost. There is a growing arms 
race in international broadcasting and the U.S. is 
taking no action except to consider pulling back 
even further. We are losing this race simply because 
we are running backwards. 

The U.S. closed down its shortwave transmitters 
in Greece a few years ago. Those transmitters had 
powered one station that could reach the whole of 
Europe, the Middle East, Africa, most of Russia, and 
the former Soviet republics. In fact, it could reach 
almost every region where there is a crisis today. 
Now there is a possibility we will make the same 
mistake that was made in Greece. Here in the U.S., 
there is talk of shutting down one of the best short-
wave stations in the world, located in Greenville, 
North Carolina. This station is situated such that 
it can reach Africa, the Middle East, Europe, and 
South America from within the safety of our own 
borders. The Greenville station could have kept 
information flowing into Libya, and still can help 
ensure that we reach countries of concern to U.S. 
national interests both now and in the future. How 

much more could we do if we made modest invest-
ments in a few key facilities like these able to direct 
U.S. public diplomacy into Africa, South Asia, and 
the Far East? 

In the end, there is a story here that certainly 
involves U.S. jobs both at my company, as well 
as here in Washington and the broadcast stations 
around the world, which helped end the Cold War. 
It also involves our global competitiveness, but most 
important, it is a story about maintaining America’s 
fundamental capability to continue to be the voice 
for freedom and democracy around the world in the 
21st century, the digital century.

DAVID S. JACKSON, Consultant, Burson–
Marsteller, and former Director, Voice of Amer-
ica: Being invited to participate on this panel has 
been a little ironic for me because I’ve always been a 
big supporter of using the Internet and new media 
technologies to communicate with international 
audiences. When I was at Voice of America, I did 
everything I could to try to convince the Broadcast-
ing Board of Governors to make the kind of invest-
ment in new media that this board is now proposing. 
So I think it’s great that they want to expand VOA’s 
Web-based outreach, and put some real money into 
building an online infrastructure that will take the 
Internet seriously. 

But having said that, I have some concerns about 
the BBG’s proposal: 

•	 The first is that a strategy of reducing VOA’s 
China outreach to a Web-only, new media plat-
form makes VOA too vulnerable to censorship 
or blocking. Our broadcasters are very good at 
evading blocking efforts, but the Chinese are 
also very good at throwing up new ones. VOA’s 
broadcasting to China has always relied on a 
strategy of diversifying our outreach as much 
as possible so as to minimize the chances that 
we could be cut off entirely. A Web-only strategy 
would be high risk.

•	 My second concern is that the plan to cut the 
Mandarin-speaking staff by more than half, as 
this proposal would do, will jeopardize VOA’s 
ability to cover China and to effectively compete 
with other media for audiences there. 



page 8

No. 1195 Delivered May 25, 2011 

•	 Lastly, I worry about the message that will be 
sent by VOA halting all radio and TV broadcasts, 
especially at a time when China is launching an 
international television network to broadcast to 
the U.S. and other countries. 

The ideal solution, to me, would be to expand 
VOA online—and also keep broadcasting. I just 
think it’s too early to put all of our eggs into the 
Internet basket. 

Voice of America has a long history of broadcast-
ing to China. We’ve been broadcasting there for as 
long as VOA has been on the air—almost 70 years. 
We began with shortwave radio, and in 1994, we 
added TV. 

In 1997, VOA’s Mandarin-language Web site 
went up. Since then, the Chinese government has 
done everything it could to keep the radio broad-
casts—and the Web site—from reaching the Chi-
nese people. The TV broadcasts have never been 
jammed.

China is one of only three countries in the world 
that go to the expense and effort of intentionally 
interfering with VOA’s broadcasts: The others are 
Iran and, at least occasionally, Zimbabwe. 

Despite China’s efforts, however, VOA has 
managed to get through, using a variety of tactics, 
including transmitting on multiple frequencies 
and at different times of the day. We’ve learned 
from decades of broadcasting to information-
deprived audiences that people who are denied 
access to accurate and objective information are 
not only highly motivated, they’re also very cre-
ative in finding sources of news and information 
they can trust. 

How do we know we’re getting through? For 
one thing, the audiences tell us. VOA gets hun-
dreds of letters and thousands of e-mails every 
month from China, sometimes more than 10,000 
e-mails in a month. When VOA’s radio or televi-
sion shows open up the phone lines for calls from 
China, they can get hundreds of callers during an 
hour-long show. 

We also know we’re getting through because the 
Chinese government occasionally criticizes VOA. 
It’s a back-handed compliment, to be sure, but a 
revealing one. Another sign is that the Chinese keep 

jamming us. If people weren’t listening to us, the 
Chinese government wouldn’t be jamming us.

Finally, we also have research surveys. The 
numbers in China have never been very high, 
percentage-wise. Five years ago, VOA’s combined, 
unduplicated audience for radio and TV broad-
casts was estimated to be around 10 million peo-
ple. The latest research shows that the numbers 
have declined to around one-tenth of 1 percent. 
In a nation of 1.3 billion people, that represents 
about 1.3 million people. 

There’s been criticism over the years about the 
validity of the research surveys that have been con-
ducted in China, and the fact that the Chinese may 
not want to admit to listening to a foreign broad-
caster that their government clearly doesn’t want 
them to hear. On top of that, some of the ques-
tions that the researchers have asked have included 
sensitive ones about their incomes, their use of a 
computer, and even what they think of the Chinese 
government. So it’s not surprising if the average 
Chinese citizen gets a little suspicious about giving 
truthful answers to questions like these.

If people weren’t listening to VOA, the Chinese 
government wouldn’t be jamming it.

But even if you put aside the research methodol-
ogy and accept that the audience in China for VOA 
radio and television is small, I still think we should 
continue broadcasting, and do it with a full staff. 
China is too important economically, diplomatically, 
and militarily, for us to do anything less. We need 
to produce content that the Chinese can’t get any-
where else, and we need to use all the tools that 
we have to give it to them, which means television, 
radio, and Web-based technologies. 

It’s expensive to do it all. But which country is 
more important? If you say Iran, look at what we’re 
doing there. VOA has built a huge audience in 
Iran by reaching out on all fronts: television, radio, 
and the Internet, including mobile platforms. The 
radio these days comes mainly from Radio Farda, 
which is broadcast by Radio Free Europe. But when 
I left VOA, about one in four adult Iranians either 
watched or listened to a VOA broadcast at least once 



page 9

No. 1195 Delivered May 25, 2011 

a week—and that didn’t even include the Internet 
audience. These are numbers that any U.S. network 
would love to have in this country. 

The BBG’s proposal for China is built around the 
fact that computer use is very high there: about 23 
percent of the population now use computers to 
get news, and that number is growing. The cor-
responding number for radio is low: about 7 per-
cent. But the number for TV is the highest of all: 
94 percent. VOA even has some affiliates in China 
that will broadcast some of our content if it isn’t 
identified as coming from VOA, so we know there’s  
an interest. 

I know from my own experience that the BBG 
and VOA cannot afford to broadcast on every plat-
form in every language, despite the fact that U.S. 
international broadcasting is probably the most 
cost-efficient tool we have in public diplomacy. 
Every year, the BBG has to make hard choices about 
how to spend taxpayer dollars the most effective 
way to reach foreign audiences. Those choices are 
never popular, but they have to be made because 
they don’t have unlimited funds, especially these 
days. But again, how many places are more impor-
tant than China? 

One final point: The BBG correctly points out 
that its proposal will not mean that U.S. interna-
tional broadcasting will go silent in China. It plans 
to give VOA’s best radio frequencies and hours to 
Radio Free Asia, which will continue shortwave 
radio broadcasting there. 

The problem with that, though, is that Radio Free 
Asia and Voice of America have different missions. 
RFA is a “surrogate” broadcaster, which means it’s 
expected to provide the kind of local and regional 
news that a domestic station would provide if it 
could operate in a free and open society. 

VOA, on the other hand, has been tasked with 
the unique mission of providing not only news 
and information, but also feature stories and other 
content that essentially tell foreign audiences who 
Americans are and what we believe in. VOA alone 
has to broadcast editorials and programs that show 
how our democracy works by featuring balanced 
discussions with opposing sides about our govern-
ment and its policies. 

No other broadcaster has this role, which is why 
VOA has the reputation for being the one place 
where you know you can get an unbiased and 
accurate description of where the U.S. government 
stands on the important issues of the day. 

Will all this be available on VOA’s Web site? Of 
course. But there’s always a chance that if you’re an 
average Chinese citizen and you want to go to VOA’s 
Mandarin Web site, you’re going to run into the 
same kind of blocking that you’d get if you typed 
the words “Dalai Lama” into your Web browser. 

As I said at the outset, I’m a big supporter of 
Web-based outreach. But in a country as important 
as China, I believe we need to use both old and 
new technologies to make sure that our voice can 
be heard. 


