
BACKGROUNDER

Talking Points
■■ The U.S. government is showing 
signs of fatigue and disinterest 
in public diplomacy—a develop-
ment that must be reversed if 
the United States is to maintain a 
global leadership position.
■■ Today, more people around the 
world believe the “global balance 
of power” is shifting away from 
the United States.
■■ Many state and non-state actors 
are competing aggressively 
with the U.S. for the “hearts and 
minds” of people around the 
world. Russia and China have 
launched expensive and sophisti-
cated media campaigns to fill the 
ideological void.
■■ Most Americans do not have 
access to the public diplomacy 
programs broadcast by their own 
government, which is perhaps 
one of the reasons they often find 
it hard to explain U.S. policies.
■■ What is needed in Washington 
is more focused commitment to 
public diplomacy, prioritization 
of programs, better organization 
of instruments, better trained 
and experienced personnel, and 
stricter oversight of resources.

Abstract
Competing aggressively with the 
United States for the “hearts and 
minds” of people around the world, 
many state and non-state actors are 
funneling significant resources into 
their public diplomacy strategies. 
The Chinese government announced 
in 2009 that it would spend almost 
$7 billion on a “global media drive” 
to improve its image. The Russian 
government allocated $1.4 billion for 
international propaganda in 2010. 
Meanwhile, in the U.S., a confluence 
of issues, tightening budgets, and 
changing foreign policy directions 
compound the challenges that 
Americans face. The purpose and 
priorities for U.S. public diplomacy 
are being pulled in many directions. 
The result of this misalignment is that 
today, more people around the world 
believe the global balance of power is 
shifting away from the United States.

The circumstances that surround-
ed President Barack Obama’s 

nomination last November of yet 
another Under Secretary of State for 
Public Diplomacy were symptom-
atic of a problem that has plagued 
America’s efforts to explain itself 
to the world since the end of the 
Cold War. The nomination came 
after the position had been vacant 
for four months, and it would take 
another six before the nominee, Tara 
Sonenshine, was sworn in.

In all, the position has been 
vacant 30 percent of the time since 
President George W. Bush created it. 
Sonenshine has assumed a mission 
marred by confusion since Secretary 
of State Madeleine Albright closed 
the U.S. Information Agency (USIA) 
in 1999 and folded its resources and 
personnel into other parts of the 
State Department.

That reorganization in the late 
1990s was misguided. It failed to 
consider the potential challenges to 
America in a world that is far more 
complex than it was during the 
Cold War ideological battle between 
supporters of liberty and the totali-
tarians. For example, though the 
threat to Europe from the Soviet 
Union had dissipated, all 22 officers 
who had covered European nations 
for the USIA were assigned to the 

Challenging America: How Russia, China, and Other Countries  
Use Public Diplomacy to Compete with the U.S.
Helle C. Dale, Ariel Cohen, PhD, and Janice A. Smith 

No. 2698  |  June 21, 2012

This paper, in its entirety, can be found at
http://report.heritage.org/bg2698

Produced by the Douglas and Sarah Allison 
Center for Foreign Policy Studies

The Heritage Foundation
214 Massachusetts Avenue, NE
Washington, DC 20002
(202) 546-4400 | heritage.org

Nothing written here is to be construed as necessarily 
reflecting the views of The Heritage Foundation or 
as an attempt to aid or hinder the passage of any bill 
before Congress.



2

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

State Department’s bureau oversee-
ing European affairs. According to 
a former State Department official, 
the bureau responsible for U.S. poli-
cies at the United Nations and other 
international organizations received 
not even one USIA official.

The result of this misalignment 
is that today, more people around 
the world believe the “global balance 
of power” is shifting away from the 
United States. In over two-thirds of 
the countries surveyed in 2011 by 
the Pew Research Center, either a 
majority or a plurality of people said 
that China would replace, or already 
has replaced, the U.S. as the lead-
ing superpower. That response was 
widespread in countries where the 
U.S. is popular as well as in those 
where anti-Americanism runs high.1 
This holds true despite the fact that 
the U.S. has spent well over $15 bil-
lion on public diplomacy since 1999.2

Even more challenging is the fact 
that many state and non-state actors 
are competing aggressively with the 
U.S. for the “hearts and minds” of 
people around the world. Seeking 
greater influence and access, they are 
funneling significant resources into 
their own public diplomacy strate-
gies. The Chinese government, for 
instance, announced in 2009 that 
it would spend almost $7 billion on 
a “global media drive” to improve 
China’s image in the world.3 The 

Russian government allocated $1.4 
billion for international propaganda 
in 2010.4

Meanwhile, in the U.S., a conflu-
ence of issues and changing pri-
orities compound the challenges 
presented by tightening budgets and 
entrenched anti-Americanism. The 
purpose and priorities for public 
diplomacy are being pulled in many 
directions with U.S. military opera-
tions in Iraq and Afghanistan wind-
ing down, a “pivot” away from the 
Middle East and toward Asia, an 
intentional downgrading of concerns 
over terrorism, and a “reset” of rela-
tions with Russia, to name a few.

THE GROWING EMPHASIS ON 

PUBLIC DIPLOMACY BY COUNTRIES 

THAT DISAGREE WITH AMERICA’S 

VALUES AND POLICIES PRESENTS 

A SIGNIFICANT CHALLENGE, BUT 

SIMPLY FUNNELING MORE MONEY TO 

PUBLIC DIPLOMACY BUDGETS IS NOT 

THE ANSWER.

The independent Institute for 
Government in the United Kingdom 
explained the challenges for pub-
lic diplomacy in its “2011 Global 
Ranking of Soft Power”:

International politics are under-
going a fundamental shift, driven 

by power diffusion, technologi-
cal advances, networks, and an 
empowered global public. The 
sum total of these changes means 
that addressing the world’s major 
foreign policy challenges…will 
require soft power approaches. 
Driving international affairs 
in the 21st century will rest 
on shaping narratives, setting 
international norms, mobilising 
trans-national networks, and 
winning the battle for global pub-
lic opinion. This is not to say that 
soft power alone will always win 
the day, but its relative strategic 
importance compared to hard 
power will continue to grow…at 
a time when the world’s estab-
lished powers are chipping away 
at their own capacity to operate 
under the changing conditions of 
international politics. Taken in 
this context, the results of [this] 
index beg the question: how long 
will historical trends sustain the 
soft power hegemony of tradi-
tional Western powers?5

One need not agree with this 
assessment of the role of soft power 
to understand that, in an age of 
increasing interconnectedness and 
new media, the ability to make a per-
suasive case for its values, policies, 
and goals improves the likelihood 
that a nation can secure its interests. 

1.	 Pew Research Center, Global Attitudes Project, China Seen Overtaking U.S. as Global Superpower, July 13, 2011, http://www.pewglobal.org/2011/07/13/chapter-
1-the-global-balance-of-power/ (accessed May 21, 2012).

2.	 U.S. Office of Management and Budget, Budget of the United States Government (Washington: U.S. Government Printing Office, Fiscal Year 1996–Fiscal Year 
2012), http://www.gpo.gov/fdsys/browse/collection.action?collectionCode=BUDGET&browsePath=Fiscal+Year+2012&searchPath=Fiscal+Year+2012&leafLe
velBrowse=false&isCollapsed=false&isOpen=true&packageid=BUDGET-2012-TAB&ycord=1018 (accessed May 21, 2012).

3.	 Vivian Wu and Adam Chen, “Beijing in 45b Yuan Global Media Drive,” Morning China, January 13, 2009, http://www.wsichina.org/morningchina/article.
asp?id=3962 (accessed May 23, 2012).

4.	 Luke Harding, “Russia Today Launches First UK Ad Blitz,” The Guardian, December 18, 2009, http://www.guardian.co.uk/world/2009/dec/18/russia-today-
propaganda-ad-blitz (accessed May 23, 2012).

5.	 Jonathan McClory, “The New Persuaders II: A 2011 Global Ranking of Soft Power,” Institute for Government, December 1, 2011, p. 24, http://www.
instituteforgovernment.org.uk/publications/new-persuaders-ii (accessed May 22, 2012).



3

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

That is U.S. public diplomacy’s essen-
tial task.

The growing emphasis on public 
diplomacy by countries that disagree 
with America’s values and policies 
presents a significant challenge, but 
simply funneling more money to 
public diplomacy budgets is not the 
answer.

Today, there is too little coordi-
nation of public diplomacy efforts 
among U.S. agencies. Too often, oper-
ational decisions are constrained 
by bureaucratic misinterpreta-
tions of the U.S. Information and 
Educational Exchange Act (known as 
the Smith–Mundt Act), a post–World 
War II measure aimed at preventing 
the party that holds the White House 
from using the State Department to 

“propagandize” Americans. The State 
Department, for instance, posts 
neither its own published public 
diplomacy materials nor links to its 
international broadcasting programs 
on its website, effectively preventing 
most Americans from ever seeing 
them.

At the same time, Americans do 
have ready access on the Internet to 
Chinese and Russian public diplo-
macy programming that is heavily 
critical of U.S. policy. Technology has 
changed, and online access to the 
materials that the U.S. distributes 
abroad could help Americans better 
understand and evaluate their gov-
ernment’s foreign policies, allow bet-
ter oversight, and make public diplo-
macy spending more accountable.

What is needed in Washington 
is more focused commitment to 
public diplomacy, prioritization of 
programs, better organization of 
instruments, better trained and 
experienced personnel, and stricter 
oversight of resources. Primary 

responsibility for public diplomacy 
lies with the White House, the State 
Department, and the Broadcasting 
Board of Governors (BBG), but the 
Department of Defense also plays a 
key, though sometimes controversial, 
role. Engaging foreign publics wher-
ever the U.S. military is deployed is a 
matter of necessity: Informing civil-
ians about the U.S. mission can gain 
support and lessen the threat of vio-
lence. Yet the objectives of the mili-
tary’s strategic communications and 
psychological operations (“psyops”)—
now called military information sup-
port operations (MISO)—are gener-
ally more narrowly defined than the 
public diplomacy goals of the State 
Department.

To harness the tools of public 
diplomacy when American lead-
ership, values, and policies face 
mounting competition abroad, the 
U.S. needs a coordinated strategy 
that: increases awareness by deci-
sion makers in Washington of how 
countries such as China and Russia 
are employing public diplomacy to 
compete with the U.S.; establishes 
best practices; prioritizes objectives 
and consolidates lines of author-
ity across the government; removes 
outdated restrictions and expands 
the capabilities of U.S. officials to 
explain American policies; and 
increases oversight of public diplo-
macy spending.

The State of U.S.  
Public Diplomacy

As defined by law, public diplo-
macy is a tool of U.S. foreign 
policy employed primarily by 
the Department of State and the 
Broadcasting Board of Governors, 
though many other U.S. government 
agencies, including the Department 

of Defense, the U.S. Agency for 
International Development, the 
National Endowment for Democracy, 
and the Departments of Agriculture, 
Commerce, Education, and Labor, 
also reach out to foreign publics.

Section 2732 of the U.S. Code lays 
out the two purposes of public diplo-
macy: first, increasing foreign publics’ 
knowledge of the United States and 
its foreign policy and, second, articu-
lating the values and principles upon 
which the United States government 
and its foreign policies are founded. 
By law, any U.S. public diplomacy 
strategy must target

developed and developing 
countries and select and gen-
eral audiences, using appropri-
ate media to properly explain 
the foreign policy of the United 
States to the governments and 
populations of such countries, 
with the objectives of increas-
ing support for United States 
policies and providing news and 
information. The Secretary [of 
State] shall, through the most 
effective mechanisms, counter 
misinformation and propaganda 
concerning the United States. 
The Secretary shall continue 
to articulate the importance of 
freedom, democracy, and human 
rights as fundamental principles 
underlying United States foreign 
policy goals.6

In the 1980s, the U.S. public 
diplomacy machine under President 
Ronald Reagan and USIA Director 
Charles Wick helped win the Cold 
War battle of ideas. After the Soviet 
Union fell, the “peace dividend” that 
caused declining military spending 
also led to stagnant and declining 

6.	 U.S. Code, § 2732, http://www.law.cornell.edu/uscode/text/22/2732 (accessed May 23, 2012).



4

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

public diplomacy and international 
broadcasting budgets.7 In 1999, the 
USIA was absorbed by the State 
Department as part of the bureau-
cratic reorganization brokered by 
Senator Jesse Helms (R–NC) and 
Secretary Albright.

The transfer of public diplomacy 
functions to the State Department 
was both a curse and a blessing. The 
USIA had been a small, generally well 
managed, independent government 
organization with a clear mission 
and efficient finance and personnel 
systems. When it was broken up and 
folded into the State Department’s 
much larger and less efficient bureau-
cracy, USIA staff did not disappear 
entirely. Area officers were sent to 
the department’s geographic bureaus, 
thereby losing their independent 
budgets and reporting channels. The 
department’s Bureau of Intelligence 
and Research incorporated the 
USIA’s media reaction and opinion 
analysis division. The department’s 
Public Affairs Bureau absorbed 
the USIA’s television production 
facilities as well as the Foreign Press 
Centers in Washington, New York, 
and Los Angeles. The USIA’s Office 
of Strategic Communication—an 
important message-coordinating 
entity—was abolished.8 Meanwhile, 
the U.S. international broadcasting 
complex, with the Voice of America 
at its center, became a stand-alone 
agency under the Broadcasting 
Board of Governors.

With the dissolution of the Soviet 
Union, little attention was paid to 
functions that were considered rel-
ics of the Cold War, including public 
diplomacy. When al-Qaeda terrorists 
attacked America on 9/11, the U.S. 
government was forced to become 

deeply engaged in the Arab world 
without the institutional capacity to 
mount a response to the ideological 
challenges posed by al-Qaeda, the 
Taliban, and other radical Islamists.

The White House established an 
Office of Global Communications to 
formulate and coordinate messages 
about U.S. operations in Afghanistan 
and, later, in Iraq. After four years, 
its functions were taken over by the 
State Department. The Department 
of Defense tried to merge public 
affairs and information warfare 
capabilities, but its Office of Public 
Diplomacy Support was eventu-
ally closed under Secretary Robert 
Gates and its resources sent to the 
State Department. The Pentagon’s 
public diplomacy functions have 
not ceased altogether; indeed, they 
cannot. However, under President 
Obama, the State Department plays 
the dominant role.

THE TRANSFER OF PUBLIC 

DIPLOMACY FUNCTIONS TO THE 

STATE DEPARTMENT IN 1999 WAS 

BOTH A CURSE AND A BLESSING.

From the outset, the Obama 
Administration sought to advance 
U.S. standing overseas. In a number 
of strategy documents, it outlined a 
focus on “smart power,” the combina-
tion of hard power and the soft-power 
instruments of diplomacy, public 
diplomacy, and foreign aid. In a series 
of ambitious yet controversial policy 
speeches in Prague, Ghana, Cairo, 
and Oslo during his first year in office, 
President Obama emphasized his 
message of a more humble, even apol-
ogetic, America. An elaborate public 
engagement campaign involving 

embassies, websites, and mobile tech-
nologies accompanied each speech.

Yet, despite the ambitious begin-
ning, the Administration did not 
follow through on its promises of 
engagement. Institutional changes 
in the public diplomacy machin-
ery were neglected. Various strat-
egy documents were issued, indi-
cating a good deal of thinking on 
the subject. These include the 
State Department’s “Quadrennial 
Diplomacy and Development Review” 
and its framework document titled 

“Public Diplomacy: Strengthening 
U.S. Engagement with the World: 
A Strategic Approach for the 21st 
Century”; the National Security 
Council’s “Public Diplomacy 
Strategy”; and the Pentagon’s 

“Strategic Communications 
Strategy.” But they provoked little 
practical change. Although the 
Administration added six Deputy 
Assistant Secretaries of State for pub-
lic diplomacy and created a Center 
for Strategic Counterterrorism 
Communication, no major reorgani-
zation has taken place.

The President’s budget request 
for public diplomacy for fiscal year 
(FY) 2012, at $536 million, includes 
funding for the State Department’s 
public diplomacy offices in the 
regional and functional bureaus 
as well as the work of the Office of 
International Information Programs. 
President Obama requested addi-
tional funding for related programs, 
such as Educational and Cultural 
Exchanges, the National Endowment 
for Democracy, the East-West Center, 
and other exchange programs, at 
$766 million. These figures do not 
represent the totality of U.S. public 
diplomacy activities, as numerous 

7.	 Carnes Lord, Losing Hearts and Minds? Public Diplomacy and Strategic Influence in the Age of Terror (London: Praeger Security International, 2006), p. 2.

8.	 Kenton Keith, “Troubled Takeover: The Demise of USIA,” Foreign Service Journal, September 27, 1999.



5

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

government departments interact 
with the publics of foreign countries 
through educational, programmatic, 
or informational activities.

The work of the State 
Department’s Bureau of Public 
Diplomacy is described in “Public 
Diplomacy: Strengthening U.S. 
Engagement with the World.” 
Though highly anticipated, this 
report, released in March 2010, was 
received with some disappointment 
by the public diplomacy community. 
The so-called strategic priorities that 
it lays out are not new: (1) shaping 
the narrative, (2) expanding people-
to-people relationships, (3) combat-
ing violent extremism, (4) informing 
policymaking about foreign attitudes 
and opinions, and (5) strengthening 
internal State Department struc-
tures—that is, completing the inte-
gration of the USIA.

One of the Administration’s more 
successful interagency endeav-
ors is related to the third strategic 
priority: the opening of the Center 
for Strategic Counterterrorism 
Communication in late 2010. The 
center has subsumed the State 
Department’s digital outreach team 
and is now focused on countering al-
Qaeda propaganda.

Closely related to the objectives 
for public diplomacy within the State 
Department are the activities of the 
Broadcasting Board of Governors, 
which oversees U.S. international 
broadcasting (USIB). The President 
requested $754 million for this func-
tion in FY 2012. The BBG manages 
U.S. broadcasts in 59 languages to 
100 countries, reaching a global audi-
ence of 166 million people.

The broadcasting complex, which 
represents the U.S. government’s 
single largest investment in pub-
lic diplomacy, includes the flag-
ship Voice of America, whose pur-
pose is to give foreign audiences an 
American point of view on the news 
and information about American 
life and policies. It also includes 

“surrogate” broadcasters Radio 
and TV Marti, Radio Free Europe/
Radio Liberty, and Radio Free Asia, 
as well as Al Hurra television and 
Radio Sawa, operated with a BBG 
grant by the nonprofit Middle East 
Broadcasting Networks, Inc.

RADIO AND TV MARTI, RADIO 

FREE EUROPE/RADIO LIBERTY, AND 

RADIO FREE ASIA, AS WELL AS AL 

HURRA TELEVISION AND RADIO 

SAWA, BROADCAST LOCAL AND 

DOMESTIC NEWS TO COUNTRIES 

WHERE A FREE PRESS DOES NOT 

EXIST. APPROPRIATIONS FOR THESE 

SURROGATES TODAY, HOWEVER, ARE 

BUT A FRACTION OF WHAT THEY 

RECEIVED DURING THE COLD WAR.

Currently, these surrogates have 
the mandate of broadcasting local 
and domestic news to countries 
where a free press does not exist. 
Appropriations for these surrogates 
today, however, are but a fraction of 
what they received during the Cold 
War.

These funding levels are aspi-
rational as Congress, in its efforts 
to curb the ballooning U.S. bud-
get deficit, is proposing cuts in the 

President’s request. An appropria-
tions bill that the Senate passed 
in September 2011 included an 8 
percent cut for State Department 
and foreign operations. The House 
version amounted to an 18 percent 
cut.9 These funding levels also do 
not reflect the across-the-board cuts 
mandated in the Budget Control Act 
of 2011.

While such budget trimming may 
indeed be necessary for reducing 
redundancy and waste, it is clear that 
traditional public diplomacy pro-
grams and international broadcast-
ing will not be alone in facing major 
challenges in adjusting to the new 
budgetary realities. Given that many 
of America’s most aggressive com-
petitors for international influence 
are boosting their public diplomacy 
spending, the challenge to explain 
America’s values and policies to for-
eigners will become even greater.

China’s Bold Public 
Diplomacy Agenda

During a 2009 hearing before the 
U.S.–China Economic and Security 
Review Commission, Nicholas Cull, 
professor of public diplomacy at the 
University of Southern California, 
defined public diplomacy as “the pro-
cess by which an international actor 
conducts foreign policy by engaging a 
foreign public.” He listed five compo-
nents: listening, advocacy, cultural 
diplomacy, exchange diplomacy, 
and international broadcasting. He 
argued that Beijing tries to “buy 
friends” by cultivating influential 
figures in developing countries in the 
hope of displacing Western influence 
and values.10 China is demonstrating 

9.	 Walter Pincus, “State Dept. Reeling from Budget Cuts,” The Washington Post, October 1, 2011.

10.	 Testimony of Nicholas J. Cull, hearing, China’s Propaganda and Influence Operations, Its Intelligence Activities that Target the United States, and the Resulting 
Impacts on U.S. National Security, U.S.–China Economic and Security Review Commission, 111th Cong., 1st Sess., April 30, 2009, p. 10, http://www.uscc.gov/
hearings/2009hearings/transcripts/09_04_30_trans/09_04_30_trans.pdf (accessed May 23, 2012).



6

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

a growing sophistication and deter-
mination in this endeavor.

A recent survey by the Pew 
Research Center found that a grow-
ing number of Americans view China 
as the power most likely to rival the 
U.S. for global leadership. The num-
ber of those who believe that China 
will replace or already has replaced 
the United States as the dominant 
global power went up from 40 per-
cent in 2009 to 47 percent in 2011.11 
To China’s leaders in Beijing, this is 
no doubt seen as a sign that their con-
certed public diplomacy efforts are 
paying off.

China has long been challenged 
by low image ratings. In 2008, a Pew 
poll found that majorities in only 
seven of the 23 countries surveyed 
expressed favorable views of China.12 
While it still lags far behind the 
United States in favorable ratings, 
China’s media campaigns and recent 
public diplomacy extravaganzas such 
as hosting the Olympics in Beijing 
and the Shanghai Expo have contrib-
uted to its changing image. China is 
gaining respect if not approval: Its 
favorability ratings in the 2011 Pew 
Global Attitudes survey showed 
improvement over 2010 in half of 
the countries surveyed. The U.S., by 
comparison, saw its favorability rat-
ings improve in only one-sixth of the 
countries.13

China uses an ambitious glob-
al agenda to promote its model 
of governance. It has invested 

heavily in increasing its influence 
both in the region and globally. But 
as Stefan Halper points out in The 
Beijing Consensus: How China’s 
Authoritarian Model Will Dominate 
the Twenty-First Century, China’s 
brand of capitalism and its concep-
tion of “international community” 
are not only substantially differ-
ent from those of the West, but also 
significantly opposed to them. That 
difference is the biggest challenge to 
be overcome in China’s drive to gain 
global influence.14

CHINA’S BRAND OF CAPITALISM 

AND ITS CONCEPTION OF 

“INTERNATIONAL COMMUNITY” 

ARE NOT ONLY SUBSTANTIALLY 

DIFFERENT FROM THOSE OF THE 

WEST, BUT ALSO SIGNIFICANTLY 

OPPOSED TO THEM.

In order to compete more actively 
with American values and policies, 
Communist Party propaganda chief 
Li Chang-Chun recently explained 
Beijing’s evolving strategy to China 
Central Television executives this 
way: “Whichever nation’s communi-
cations capacity is strongest, it is that 
nation whose culture will spread far 
and wide … with the most power to 
influence the world.”15 Public diplo-
macy is thus Chinese “smart power” 
strategically deployed. Portraying 
the Western economic model as 

flawed enables China to promote its 
form of state capitalism, known as 
the Beijing Consensus, as the way of 
the future. And its message, deliv-
ered without a lecture about demo-
cratic reforms or privatization, is 
resonating in Africa, Latin America, 
and Asia in countries that are seek-
ing China’s investment and trade.

Broadcasting. The reach of 
China’s media is a key element of this 
global strategy and thus a growing 
challenge to Western media domi-
nance. The Chinese have long argued 
for a new world information order, 
including a United Nations body to 
govern Internet and media policy. 
The head of the Xinhua news agency, 
Li Congjun, wrote in The Wall Street 
Journal last year that:

The rules governing the interna-
tional media order lag behind the 
times, especially compared to 
changes in politics and econom-
ics. The gap is seen, first and fore-
most, in the extremely uneven 
pattern of international com-
munication. The flow of informa-
tion is basically one-way: from 
West to East, North to South, and 
from developed to developing 
countries.16

But the Chinese have a problem: 
A free society can produce as much 
media as the market can sustain, but 
a planned economy will produce only 
as much media as the state will fund. 

11.	 Richard Wike, “From Hyperpower to Declining Power: Changing Global Perceptions of the U.S. in the Post–Sept. 11 Era,” Pew Research Center, Global Attitudes 
Project, September 7, 2011, http://www.pewglobal.org/2011/09/07/from-hyperpower-to-declining-power/ (accessed May 23, 2012).

12.	 Peter Ford, “Beijing Launching a ‘Chinese CNN’ to Burnish Image Abroad,” Christian Science Monitor, February 5, 2009, http://www.csmonitor.com/World/
Asia-Pacific/2009/0205/p01s01-woap.html (accessed March 30, 2010).

13.	 Pew Research Center, China Seen Overtaking U.S. as Global Superpower.

14.	 Stefan Halper, The Beijing Consensus: How China’s Authoritarian Model Will Dominate the Twenty-First Century (New York: Basic Books, 2010), p. 11.

15.	 Ibid., p. 10.

16.	 Li Congjun, “Toward a New World Media Order,” The Wall Street Journal, June 1, 2011, http://online.wsj.com/article/SB1000142405274870481660457633556
3624853594.html?mod=ITP_opinion_0statement%20in%20the%20Wall%20Street%20Journal (accessed Mary 23, 2012).



7

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

In 2009, the South China Morning 
Post reported that Beijing pledged 
$6.8 billion annually for a new 

“global media drive” and the creation 
of a network of overseas bureaus that 
would show the face of modern China 
to the world.17 The United States is a 
key market for this media drive.

Several initiatives are part of this 
global media drive. A new global 
news service produced by the China 
Network Corporation (CNC) will be 
available via satellite, cable, Internet, 
and cell phone; its content will 
include news, business, and life-
style programming. According to its 
president, it will offer “an alternative 
source of information for a global 
audience and aims to promote peace 
and development by interpreting the 
world in a global perspective.” The 
service has reportedly been picked 
up by over 700 broadcasters around 
the world.18 In August 2011, it added 
two channels in Virginia, gain-
ing access to the most influential 
U.S. market of opinion makers in 
Washington, D.C.

China is also acquiring radio sta-
tions along the U.S.–Mexico border 
with the intent to broadcast Spanish-
language programs to Mexico. 
Additionally, China’s decade-old, 
government-run English-language 
channel, CCTV-9, has received a 

face-lift and is now known as CCTV 
News. Already broadcasting in 
English, Russian, Arabic, Chinese, 
French, and Spanish, it boasts 83.8 
million viewers in 137 nations.19

Shortwave radio is particularly 
useful for reaching the develop-
ing world, especially in Africa and 
less-developed parts of China where 
there is little access to television, 
computers, or cell phones. China 
Radio International has steadily 
increased its shortwave frequen-
cies even as those of U.S. broadcast-
ing entities have declined. In 2000, 
China had 152 shortwave frequen-
cies; the United States had 263. By 
2009, the number of Chinese fre-
quencies had grown to 293, while 
the number in the United States 
had declined to 205.20 Continental 
Electronics, the only U.S. firm that 
still produces shortwave transmit-
ters, reports that its major customers 
are abroad, among them the govern-
ments of Malaysia, pre-conflict Libya, 
and China—all of which are invest-
ing heavily in digital shortwave 
technology.21

Print Media. The Chinese media 
offensive extends beyond the air-
waves. Xinhua, the Chinese news 
agency, is expanding globally in 
an attempt to rival Western news 
media. Xinhua takes orders from the 

Communist Party’s publicity depart-
ment and is one of China’s long-
standing state media assets. The 
closeness of the relationship between 
Xinhua and the Communist Party 
is demonstrated by the fact that its 
offices in Hong Kong served as a de 
facto Chinese embassy before the 
British return of Hong Kong to China 
in 1997. Xinhua’s new office space in 
New York’s Times Square is the most 
visible symbol of China’s determina-
tion to enter the U.S. media market.22

The goal of the China Global Times, 
one of China’s main newspapers, is to 

“better convey a good image of China 
to the world.”23 Launched in 1993 in 
English and Chinese, the Times has 
a circulation of more than 1 million 
worldwide.

Even larger is the Chinese People’s 
Daily, which began publishing in 
1948; it has a circulation of 3 million 
and publishes in seven languages. 
The Daily launched an online edi-
tion in 1997 and made it available in 
English in 1998. The Chinese People’s 
Daily publishes 10 other newspa-
pers under its umbrella—People’s 
Daily Overseas Edition, East China 
News, South China News, Market 
Daily, International Financial Daily, 
Jiangnan Times, Global Times, 
Securities Times, Health Times, Satire 
and Humor—and monthly magazines 

17.	 Stefan Halper, “Red Capitalism: Perceived American Decline Has Encouraged China’s Aggressive Posture in the Region,” University of Sydney, United States 
Studies Centre, American Review, December 2011, http://americanreviewmag.com/stories/Red-capitalism (accessed May 23, 2012).

18.	 “CCTV Launches International Video News Service,” China Daily, May 25, 2011, http://www.chinadaily.com.cn/china/2011-05/25/content_12579937.htm 
(accessed May 23, 2012).

19.	 Wu and Chen, “Beijing in 45b Yuan Global Media Drive.”

20.	 Helle Dale, “China Takes a Page from U.S. Playbook,” The Heritage Foundation, The Foundry, September 24, 2011, http://blog.heritage.org/2010/09/24/china-
takes-a-page-from-u-s-playbook/.

21.	 Huchen Zhang, Dan Dickey, and David S. Jackson, “Radio Silence in China: VOA Abandons the Airwaves,” Heritage Foundation Lecture No. 1195, September 8, 
2011, http://www.heritage.org/research/lecture/2011/09/radio-silence-in-china-voa-abandons-the-airwaves.

22.	 Anton Troianovski, “China Agency Nears Times Square,” The Wall Street Journal, June 30, 2010, http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704334604
575339281420753918.html (accessed May 23, 2012).

23.	 Gordon G. Chang, “Beijing’s Propaganda Goes Global,” Forbes, May 6, 2009, http://www.forbes.com/2009/05/05/global-times-beijing-cctv-peoples-daily-
opinions-columnists-xinhua.html (accessed May 23, 2012).



8

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

that include The Earth, News Front, 
Listed Companies, Times Trend, and 
People Forum.

China Daily, published since 
1981, launched a Boston edition last 
November and is already available 
in eight other markets in the United 
States, including New York, San 
Francisco, and Washington, D.C. It 
has a reported U.S. circulation of 
150,000. Teresa Cheong, the mar-
keting coordinator for Sampan, an 
unrelated bimonthly Chinese- and 
English-language paper in Boston, 
called China Daily “a public relations 
tool, and part of the propaganda to 
promote China the way they [the 
Chinese government] want it.” “Most 
of the news they [the paper’s report-
ers] cover,” she explained, con-
sists of “boasting for the Chinese 
government.”24

To infiltrate the U.S. market 
further, a Chinese investor group 
tried to buy Newsweek magazine in 
2010. That bid failed, but one inves-
tor, an editor at the Chinese Southern 
Weekly, explained the bid this 
way: “With nine-language versions, 
Newsweek’s platform with global 
communication resources and influ-
ence is in line with our pursuits.”25

Central to all of these efforts 
is China’s policy of staffing media 
outlets with Chinese reporters. In 
2010, the State Department granted 
650 visas to journalists working 

for Chinese state media outlets 
in the United States. Only two 
American journalists working for the 
Broadcasting Board of Governors 
received visas to work in China.26

Cultural Diplomacy. China 
is also escalating cultural out-
reach. It does so largely through 
Confucius Institutes, nonprofit 
public institutions that aim to 
teach and promote Chinese lan-
guage and culture around the world. 
Confucius Institute headquarters 
are in Beijing.27 There are over 300 
Confucius Institutes and a simi-
lar number of smaller Confucius 
Classrooms in over 90 countries.28 
It is significant that 71 of these 
institutes are in the United States, 
compared with only five American 
Centers in all of China.29

THE MARKETING COORDINATOR FOR 

SAMPAN, A BIMONTHLY CHINESE- 

AND ENGLISH-LANGUAGE PAPER IN 

BOSTON, CALLED CHINA DAILY “A 

PUBLIC RELATIONS TOOL, AND PART 

OF THE PROPAGANDA TO PROMOTE 

CHINA THE WAY THEY [THE CHINESE 

GOVERNMENT] WANT IT.”

During a Senate Foreign Relations 
Committee hearing in February 2010, 
ranking member Senator Richard 
Lugar (R–IN) asked Secretary of 

State Hillary Clinton about China’s 
ability to open Confucius Institutes 
or Classrooms in the United 
States (such as at the University of 
Minnesota), whereas the United 
States has so few centers in China to 
promote American culture. Clinton 
responded: “On the Confucius 
centers, the Chinese government 
provides each center with a million 
dollars to launch, plus they cover 
operating expenses that exceed 
$200,000 per year. We don’t have 
that kind of money in the budget.”30

In an effort to fix the discrepancy, 
the U.S. Department of State on May 
17 issued a guidance directive to 
universities that sponsor Confucius 
Institutes. It stated that any academ-
ics at university-based institutes who 
are teaching at the elementary- and 
secondary-school levels are vio-
lating the terms of their visas and 
must leave at the end of the current 
school term in June. The Confucius 
Institutes also were asked to obtain 
separate U.S. accreditation. These 
very reasonable steps were opposed 
both by the universities and by the 
Chinese government and less than 
two weeks later were reversed by the 
Department of State.31

People-to-People Programs. 
In many respects, the Chinese have 
learned about the benefits of people-
to-people exchanges from the United 
States. Like the U.S. Peace Corps, the 

24.	 Johnny Diaz, “Chinese Newspaper Makes a Push in Boston,” Boston.com, November 15, 2011.

25.	 Bill Bishop, “Chinese Investors Tried to Buy Newsweek,” Forbes, June 17, 2011.

26.	 Press release, “Rep. Rohrabacher Introduces Bill to Counter Communist Chinese State Media Advantage in the U.S,” Office of Congressman Dana Rohrabacher, 
September 13, 2011, http://rohrabacher.house.gov/News/DocumentSingle.aspx?DocumentID=259836 (accessed May 23, 2012).

27.	 Confucius Institute Online, “About Us,” http://about.chinese.cn/en/node_4221.htm (accessed May 31, 2012).

28.	 Confucius Institutes, “Introduction to the Confucius Institutes,” http://college.chinese.cn/en/article/2009-08/29/content_22308.htm (accessed June 6, 
2012).

29.	 Report, Another U.S. Deficit—China and America—Public Diplomacy in the Age of the Internet, Minority Staff, Committee on Foreign Relations, U.S. Senate, 
February 15, 2011, p. 7, http://foreign.senate.gov/download/?id=208AEC06-D0CF-4EBD-9FCB-BB3CF4AA9181 (accessed June 1, 2012).

30.	 Nicholas Kralev, “China 60, U.S. 0: Culture Centers in Other’s Country,” The Washington Times, April, 8, 2010.

31.	 “Confucius Institutes Welcome US Decision,” Xinhua, May 27, 2012.



9

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

China Young Volunteers Association 
sends young Chinese to engage in 
development projects in such China-
friendly countries as Laos, Ethiopia, 
and Burma.

Some 140,000 Chinese exchange 
students study at American institu-
tions of higher learning each year, 
while only 13,000 American stu-
dents study in China.32 According 
to a recent U.S.–China Commission 
report, China uses a private 
exchange program for retired U.S. 
and Chinese generals called the 
Sanya Initiative to influence U.S. gov-
ernment decisions and U.S. foreign 
policy and to “downplay Beijing’s 
large-scale military buildup.”33 That 
report also stated that “Institutions 
and persons affiliated with [People’s 
Liberation Army] military intelli-
gence entities play a prominent role 
in the Sanya Initiative,” which was 
launched in 2008 with support from 
retired Admiral Bill Owens, former 
vice chairman of the Joint Chiefs 
of Staff, and the China Association 
for International Friendly 
Contact, a Chinese military front 
organization.34

China’s emphasis on people-to-
people diplomacy includes its own 
embassy staff. Whereas most U.S. 
embassy personnel rotate every two 
or three years, Chinese embassy per-
sonnel are encouraged to spend time 

in and return to postings in high-
priority countries, such as Cambodia 
or Burma, not only to fine-tune 
their expertise and language skills, 
but also to develop their networks 
of political and intellectual elites. 
When they advance to the level of 
ambassadorship, they are consider-
ably more prepared than their U.S. 
counterparts, who are often political 
appointees.

IN THE PAST, PEOPLE LIVING 

THROUGHOUT ASIA HEARD ABOUT 

THE U.S. THROUGH BROADCASTS 

FROM THE VOICE OF AMERICA OR 

OTHER WESTERN MEDIA SOURCES 

WHOSE FOREIGN BUREAUS ARE NOW 

CLOSED DUE TO COST-CUTTING 

MEASURES. CHINA’S STATE MEDIA 

AND THEIR SUBSIDIARIES ARE EAGER 

TO FILL THE GAP.

All of this activity by Beijing pres-
ents a formidable public diplomacy 
challenge for the United States and 
indeed the West. In the past, people 
living throughout Asia heard about 
the U.S. through broadcasts from the 
Voice of America or other Western 
media sources whose foreign bureaus 
are now closed due to cost-cutting 
measures. China’s state media and 

their subsidiaries are eager to fill the 
gap.

Several Members of Congress 
sought to level the playing field 
in 2011. Representatives Dana 
Rohrabacher (R–CA), Randy Forbes 
(R–VA), and Ted Poe (R–TX) intro-
duced H.R. 2899, the Chinese Media 
Reciprocity Act of 2011,35 as an 
amendment to the Immigration and 
Nationality Act. H.R 2899 would 
mandate that the Department of 
State issue only as many visas to 
Chinese state media workers as 
China issues to American journalists 
working for the BBG. If not, the State 
Department would have to revoke 
648 I-visas.36 The bill was an attempt 
to offset what Institute of World 
Politics founder John Lenczowski 
calls China’s “full spectrum diplo-
macy,”37 but as the above examples 
indicate, the challenge is far greater 
than visa reform.

Russia: Anti-Americanism 
Disguised as  
Public Diplomacy

Since the end of the Soviet era, 
and especially after the adminis-
tration of Boris Yeltsin (1991–1999), 
Russian leaders have viewed the 
purpose of soft power much as their 
predecessors did: to extend Russia’s 
influence and constrain America’s. 
When the Soviet Union collapsed, 

32.	 Report, Another U.S. Deficit.

33.	 Bill Gertz, “Chinese Communists Influence U.S. Policy through Ex-Military Officials,” The Washington Free Beacon, February 6, 2012.

34.	 Ibid.

35.	 H.R. 2899, Chinese Media Reciprocity Act of 2011, 112th Cong., 1st Sess., September 12, 2011, http://www.govtrack.us/congress/bills/112/hr2899/text 
(accessed June 1, 2012).

36.	 According to Congressman Rohrabacher, “H.R. 2899 would…ensure open and free journalism access in China by enforcing the established reciprocal 
relationship between the number of visas issued to state media workers from each country. The bill also requires revocation of a sufficient number of I visas 
issued to Chinese state media workers 30 days after its enactment in order to reach parity with the number of visas issued by China for BBG employees 
seeking entry to China.” Press release, “Rep. Rohrabacher Introduces Bill to Counter Communist Chinese State Media Advantage in the U.S.” See also 
Helle Dale, “Leveling the Playing Field in the U.S.–China Media Battle,” The Heritage Foundation, The Foundry, September 23, 2011, http://blog.heritage.
org/2011/09/23/leveling-the-playing-field-in-the-u-s-china-media-battle/.

37.	 John Lenczowski, Full Spectrum Diplomacy and Grand Strategy: Reforming the Structure and Culture of U.S. Foreign Policy (New York: Lexington Books, 2011).



10

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

Russians had mostly positive feel-
ings toward the United States and 
the West. In order to counter this 
attitude and promote Russia’s resur-
gence against the West, the govern-
ment under President Vladimir 
Putin began to re-establish Russia’s 
domination of news and communica-
tion outlets. This included promoting 
English, Spanish, and Arabic global 
TV channels of RT (formerly Russia 
Today), as well as language and cul-
tural foundations through the Russki 
Mir (Russian World) foundation 
and the Russian Orthodox Church’s 
Moscow Patriarchate, which is active 
outside of Russia.

Russia is investing heavily in soft-
power tools to promote its energy 
and economic policies. The Russian 
government allocated $1.4 billion 
for international propaganda in FY 
2010,38 increasing that budget by 33 
percent from FY 2009.39

Domestic Media Control. With 
increasing control of most popular 
print, radio, and television out-
lets, the Kremlin is able not only to 
project a patriotic image of a uni-
fied Russia (unfortunately, one led 
by former KGB officers), but also to 
intimidate domestic opposition and 
neighboring states. Its priority is to 
denigrate America, disparage other 
perceived enemies of its interests 
such as Estonia and Georgia, and 

promote the notion of a multipo-
lar world to counterbalance U.S. 
dominance.

Russia’s premier soft-power 
instrument is its global television 
empire led by RT, its flagship news 
network. RT was launched in 2005 
with the stated objective to “improve 
Russia’s image around the world.” 
Although occasionally giving view-
ers a positive perspective on Russia, 
the vast majority of RT’s content is 
critical of the United States, Western 
Europe, NATO, Israel, and the so-
called Anglo-American–dominated 
global economic order.

WITH INCREASING CONTROL OF 

MOST POPULAR PRINT, RADIO, AND 

TELEVISION OUTLETS, THE KREMLIN 

IS ABLE NOT ONLY TO PROJECT A 

PATRIOTIC IMAGE OF A UNIFIED 

RUSSIA, BUT ALSO TO INTIMIDATE 

DOMESTIC OPPOSITION AND 

NEIGHBORING STATES.

Frequent RT commentators 
include Americans who are gener-
ally hostile to U.S. policies, such 
as convicted criminal Lyndon 
LaRouche. The newest addition to 
the RT lineup is WikiLeaks founder 
Julian Assange, who, despite facing a 
warrant for arrest, was given his own 

talk show. The channel has received 
global condemnation for airing such 
controversial programming as a 

“documentary” alleging that the U.S. 
government, not al-Qaeda terrorists, 
orchestrated the 9/11 attacks.40 RT’s 
organization includes three separate 
satellite channels, available on cable 
networks in Washington, D.C., in 
English, Spanish, and Arabic; a web-
site with live streams of these chan-
nels; a Twitter feed; and a popular 
YouTube channel that had received 
over 200 million hits by December 
2010.41 Virtually all of RT’s content is 
available for free.

RT claims that it is one of the 
most watched global news chan-
nels in major world cities, includ-
ing Washington and New York.42 Its 
24-hour coverage of the Moscow 
Domodedovo Airport terrorist attack 
was nominated for best documen-
tary at the 2011 Monte Carlo TV 
Festival and has received worldwide 
acclaim.43 In spite of its frequently 
shrill tone, RT’s attempts to reach 
U.S. and global audiences with anti-
American agenda-driven news and 
commentary could tarnish America’s 
image where it previously was 
favorable.

The budgets of all Russian-based 
global news outlets have grown sig-
nificantly since the early 2000s. RT’s 
budget alone grew from $30 million 

38.	 Harding, “Russia Today Launches First UK Ad Blitz.”

39.	 Evgeny Morozov, “The Kremlin’s Quest for Pravda 2.0,” Foreign Policy, May 9, 2009, http://neteffect.foreignpolicy.com/posts/2009/05/09/kremlins_quest_
for_pravda_20 (May 23, 2012).

40.	 “Who Was Involved in 9/11? Documentary Reveals Shocking Facts,” RT, November 28, 2009, http://rt.com/news/who-was-involved-in-911-documentary-
reveals-shocking-facts/ (May 23, 2012).

41.	 “RT Hits 200 Million on Youtube,” RT, December 23, 2010, http://rt.com/about/pressoffice/rt-hits-200-million-youtube/ (May 24, 2012).

42.	 “RT Watched More than Other Major International News Channels in Major Cities,” RT, January 9, 2011, http://rt.com/about/pressoffice/rt-watched-major-
international-news-channels-major-u-s-cities/ (accessed May 24, 2012).

43.	 “RT in Final of Monte Carlo TV Festival,” RT.com, May 17, 2011, http://rt.com/about/pressoffice/rt-in-final-of-monte-carlo-tv-festival/ (accessed March 22, 
2012).



11

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

in 2005 to around $150 million in 
2008.44 Experts estimate that it now 
exceeds $200 million. As Russia’s oil 
revenues increase, these and other 
media budgets will likely also con-
tinue to increase.

THE BUDGETS OF ALL RUSSIAN-

BASED GLOBAL NEWS OUTLETS HAVE 

GROWN SIGNIFICANTLY SINCE THE 

EARLY 2000s.

The Russian counterpart to Voice 
of America is Voice of Russia, which 
has been broadcasting since 1922. It 
broadcasts in 39 languages, includ-
ing English, Russian, French, Arabic, 
Spanish, German, and Chinese, in 
160 countries. Its content is available 
in 33 languages online.

Russia also pays major American 
and European newspapers, such as 
The Washington Post, the U.K.’s Daily 
Telegraph, and Italy’s La Repubblica, 
to include special advertising supple-
ments with titles such as “Russia 
Behind the Headlines”45 or “Russia 
Now.”46 The supplements closely 
resemble news articles, appearing to 
be objective journalism rather than 
paid pro-Russian pieces.

The New York Times included 
a similar eight-page advertising 
supplement in full color on February 
8, 2012, titled “Russia: Beyond the 
Headlines.” Below that title is a dis-
claimer in small type: “This special 
advertising feature is sponsored 
and was written by Rossiyskaya 
Gazeta (Russia) and did not involve 

the reporting or editing staff of The 
New York Times.” Rossiyskaya Gazeta 
is the leading Russian daily paper. 
According to the “Russia: Beyond the 
Headlines” (RBTH) website:47

Rossiyskaya Gazeta (www.rg.ru) 
is the Russian government’s 
paper of record and provides the 
official publication of all laws, 
decrees and official statements 
of state bodies. In addition to its 
official functions, Rossiyskaya 
Gazeta is also a general-interest 
daily newspaper offering regu-
lar coverage of news and events 
along with opinion and analysis.

Since 2007, Russia Beyond 
the Headlines has published 
monthly supplements about 
modern Russia in leading global 
media. Currently, supplements 
are published in 17 international 
newspapers....

These supplements include: 

■■ “Russia Now” in The Washington 
Post (United States)

■■ “Russia Beyond the Headlines” 
in The New York Times (United 
States)

■■ “Russia Now” in The Daily 
Telegraph (UK)

■■ “La Russie d’Aujourd’hui” in Le 
Figaro (France)

■■ “Russia & India Business Report” 
in The Economic Times (India)

■■ “Gazeta Russa” in Folha de São 
Paulo (Brazil)

■■ “Rusia Hoy” in La Nacion 
(Argentina)

■■ “Russia NOW” in The Mainichi 
Shimbun (Japan)

■■ “Russia and Greater China” in 
South China Morning Post (China, 
Hong Kong SAR) 

The base for much of Russia’s 
global media content is its wire news 
agency, RIA Novosti. During the 
Soviet era, RIA Novosti often pro-
vided cover for clandestine politi-
cal activities. Unlike the Associated 
Press or Reuters, RIA Novosti is state 
owned. It is the main source of news 
and information for Russian and 
international media outlets. Other 
Russian news agencies, such as the 
venerable ITAR-TASS and Interfax, 
are either state owned or closely con-
nected to the government.

Swaying the Opinions of the 
Russian Diaspora. For the first 
time since the collapse of the Soviet 
Union, the Russian diaspora is no 
longer viewed as necessarily anti-
Communist or hostile to the Kremlin. 
Moscow now actively seeks to curry 
favor with its emigrants and make 
them its emissaries. Using its embas-
sies, government websites, and a net-
work of establishments that promote 

44.	 Nikolaus von Twickel, “Russia Today Courts Viewers with Controversy,” The Moscow Times, March 23, 2010, http://www.themoscowtimes.com/news/article/
russia-today-courts-viewers-with-controversy/401888.html (May 24, 2012).

45.	 See, for example, “What Russian Papers Say: Russian Press—Behind the Headlines,” RIA Novosti, May 24, 2012, http://en.rian.ru/
papers/20120524/173650192.html (accessed May 31, 2012).

46.	 Inna Leonova, “Revising the Moscow in Our Minds,” “Russia Now” advertising supplement, The Washington Post, December 16, 2011, http://russianow.
washingtonpost.com/ (accessed May 31, 2012).

47.	 “Russia Beyond the Headlines,” Website, http://rbth.ru/about (accessed June 6, 2012).



12

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

Russian language and culture, its 
efforts to use public diplomacy to 
bring the Russian diaspora back 
into the Russian world are growing. 
Intelligence experts indicate, how-
ever, that since the days of the USSR, 
such efforts have been closely linked 
to Russia’s intelligence activities, 
including talent-spotting, recruit-
ment, and operations of human intel-
ligence (HUMINT) assets.

Some Western analysts point 
out that even the Russian Orthodox 
Church is being used as cover for 
funneling extensive government 
funds to and garnering influence 
with the diaspora. Church leaders 
are encouraging expatriate Russians 
to “act” more Russian while living 
abroad and discouraging them from 
adopting the cultural mores, lan-
guage, and political beliefs of their 
host countries.48 Metropolitan Kirill, 
the current patriarch of the Russian 
Orthodox Church, stated in 2006 
that Russians all over the world 

“should oppose Western civilization 
in its assertion of the universality of 
the Western tradition.”49 During the 
Soviet era, the leaders of the Russian 
Orthodox Church were especially 
active abroad and often acted as 
agents and officers of the First Chief 
Directorate, the foreign operations 
arm of the KGB.50

Russia is also monitoring and 
manipulating its domestic social 
media. The government leadership 

understands that social network-
ing is one of the freest modes of 
exchange between Russians and 
the outside world, and it does not 
want to lose control of the mes-
sage that Russia is a great power. 
Organizations that track global 
Internet freedom have documented 
growing intimidation from Moscow 
of those who are critical of the 
Kremlin online.51

SOME WESTERN ANALYSTS POINT 

OUT THAT EVEN THE RUSSIAN 

ORTHODOX CHURCH IS BEING 

USED AS COVER FOR FUNNELING 

EXTENSIVE GOVERNMENT FUNDS TO 

AND GARNERING INFLUENCE WITH 

THE RUSSIAN DIASPORA.

Without a strategy to counteract 
this increasingly aggressive cam-
paign to win hearts and minds, the 
United States will continue to find 
its own messages poorly received 
by Russians and its interests 
undermined.

Iran: Nothing Soft  
About “Soft Power”

Meeting with Iranian diplomats 
on March 3, 2010, Supreme Leader 
Ayatollah Ali Khamenei spoke of 

“powerful diplomacy.” Claiming 
that Iran invented the concept of 
public diplomacy under Ayatollah 

Khomeini, he also stated that “pub-
lic diplomacy is a novelty for the 
Islamic Republic and should be bet-
ter acknowledged.”52 The fact that a 
hostile and belligerent Iran consid-
ers public diplomacy important says 
a good deal about Tehran’s ambitions. 

“As Iran sees it,” journalist and senior 
fellow at the Washington Institute 
for Near East Policy Mehdi Khalaji 
has stated, “the formation of the 
Islamic Republic is the first step in 
dominance of the entire world.”53

For the Iranian regime, “public 
diplomacy” is a tool for securing 
the interests of the ruling elite and 
guarding against ideas that would 
undermine them—concepts like self-
governance, individual rights, free-
dom of speech, and religious freedom. 
Iran’s public diplomacy is directed 
both inwardly, at its own people, and 
outwardly, to challenge the United 
States while extending Iran’s own 
influence with its Arab neighbors.54

Iranian soft power has four pur-
poses: (1) reputation and image man-
agement; (2) economic leverage (such 
as threatening to cut off its oil sup-
plies); (3) the export of revolutionary 
Islamism through terrorist organiza-
tions, chiefly Hezbollah; and (4) pro-
paganda. Iran competes for hearts 
and minds, particularly in Iraq, 
through its Arabic-language news 
and entertainment broadcasts.55

Exactly how much Tehran spends 
on international broadcasting is 

48.	 Andis Kudors, “‘Russian World’—Russia’s Soft Power Approach to Compatriots Policy,” Russian Analytical Digest, Vol. 81, No. 10 (June 16, 2010), pp. 2–3.

49.	 Ibid., p. 3.

50.	 Keith Armes, “Chekists in Cassocks: The Orthodox Church and the KGB,” Demokratizatsiya, Vol. 1, No. 4 (Fall 1993–1994), pp. 72–83.

51.	 Damir Gainutdinov and Pavel Chikov, “Threats to Internet Freedom in Russia, 2008–2011,” AGORA Association, June 2011, http://www.openinform.ru/fs/j_
photos/openinform_314.pdf (accessed May 24, 2012).

52.	 Mehdi Khalaji, “State Propaganda: A Blunt Knife?” Tehran Review, undated post, http://tehranreview.net/articles/1594 (accessed May 24, 2012).

53.	 Ibid.

54.	 Michael Eisenstadt, “The Iran Primer: The Limits of Iran’s Soft Power,” U.S. Institute of Peace, March 22, 2011, http://iranprimer.usip.org/blog/all/Michael%20
Eisenstadt (accessed May 24, 2012).

55.	 Ibid.



13

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

difficult to quantify. Islamic Republic 
of Iran Broadcasting (IRIB) is a giant 
enterprise whose reach is matched 
by its high production quality. IRIB 
broadcasts in 28 languages over 13 
international channels reaching 
45 countries, including the United 
States.56 Where the U.S. government 
has one Middle Eastern news chan-
nel, Al Hurra, IRIB has four and 
broadcasts in English, in Arabic to 
Iraq and Lebanon, in most Central 
Asian languages to Eurasia, and in 
Farsi to Iranians around the world.

Yet IRIB does not appear to be 
changing many minds, not even 
in Iraq. According to Michael 
Eisenstadt of the U.S. Institute of 
Peace, since 2003 polling data “has 
consistently shown that Iraqis of all 
stripes (including Shiites) distrust 
Iran and do not consider its form of 
governance a viable model for Iraq.” 
Nevertheless, those results help to 

“explain why Tehran will continue to 
lean heavily on soft power, its securi-
ty services, and covert action to proj-
ect influence in Iraq.”57 The recently 
released 2011 U.S. Department of 
State Country Report on Iran notes:

As part of its crackdown, the 
government increased its 
oppression of media and the 
arts, arresting and imprisoning 
dozens of journalists, bloggers, 
poets, actors, filmmakers, and 

artists throughout the year. The 
government’s suppression and 
intimidation of voices of opposi-
tion continued at a rapid pace at 
year’s end.58

Like other authoritarian coun-
tries, Iran invests considerable 
resources in controlling the flow of 
information over the Internet. As 
press freedom eroded in Iran dur-
ing the 1990s, the Internet became 
a popular outlet for young people. 
In order to rein in the ability of 
Iranians to criticize the government 
online, Iran’s Communication and 
Information Minister, Reza Taqipour 
Anvari, announced plans for an all-
Iranian Intranet—and to shut down 
access to the regular Internet—in 
July 2011. The national Iranian 
search engine Ya Haq (“Oh, Just 
One,” a reference to Allah) debuted 
in early 2012. The purported aim is 
to “better manage national emails 
and information gathering within 
the country and improve security.”59

The position of the Iranian gov-
ernment on the Internet has evolved 
dramatically over the past decade. 
Initially, according to Freedom 
House’s Freedom on the Net 2011, 
Tehran regarded the Internet as a 
catalyst for economic and scientific 
development. It was first introduced 
by the government in the 1990s, 
and under President Mohammad 

Khatami, the government invested 
heavily in Internet infrastructure, 
connecting cities with fiber-optic 
cables. By 2000, there were 625,000 
Internet users in Iran. Five years 
later, there were several million.60 
Today, one-third of Iran’s 75 million 
population has access to the Internet, 
and Iran has one of the most active 
Internet communities in the Middle 
East, excelling in poetry, cultural, 
and literary blogs.

In 2001, Supreme Leader 
Khamenei and the High Council 
for Cultural Revolution began to 
monitor and restrict online content, 
perceiving online activism to be a 
political threat. After the June 2009 
presidential election—which fol-
lowed large pro-democracy dem-
onstrations organized primarily 
through Twitter messages—Internet 
censorship went into high gear with 
the creation of the Iranian Cyber 
Army. The 2011 Freedom House 
report, in ranking Iran as “not free,” 
cited rampant website blocking, 
political censorship, and arrests of 
bloggers and Internet users.61

New Competitors:  
EU Public Diplomacy  
Targets U.S. Policies

Despite the fact that Europeans 
share many American values, 
between 2007 and 2009, the 
European Union spent more than 

56.	 Islamic Republic of Iran Broadcasting, “About Us: IRIB at a Glance,” http://www.irib.ir/English/AboutUs/index.php (accessed May 24, 2012).

57.	 Eisenstadt, “The Iran Primer: The Limits of Iran’s Soft Power.”

58.	 U.S. Department of State, “Iran,” Country Reports on Human Rights Practices for 2011, released May 24, 2012, http://www.state.gov/documents/
organization/186637.pdf (accessed June 6, 2012).

59.	 “Iran Tries to Exit Information Superhighway,” Voice of America, August 23, 2011, http://www.voanews.com/policy/editorials/middle-east/Iran-Tries-To-Exit-
Information-Superhighway--128288128.html (accessed May 24, 2012).

60.	 “Iran,” Freedom on the Net 2011, Freedom House, April 11, 2011, p. 187, http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/inline_images/Iran_FOTN2011.pdf 
(accessed May 24, 2012).

61.	 Ibid.



14

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

$1.2 billion on public diplomacy mea-
sures in the United States.62 Though 
much of this funding was adminis-
tered by the U.S.-based World Bank 
and United Nations, large amounts 
were funneled through universi-
ties and nonprofit organizations to 
advance policies that the U.S. govern-
ment and many Americans do not 
support.

Strong congressional opposition 
to lifting the EU ban on arms sales 
to China in 2005 spurred a major 
EU public diplomacy campaign in 
Washington, D.C., for instance. Since 
then, the EU has opened a European 
Parliament Liaison Office (to engage 
the U.S. Congress) in Washington, 
which complements the European 
Union’s delegation to the United 
States. To explain EU positions to 
Americans, the EU delegation pub-
lishes two bimonthly glossy newslet-
ters—EU Focus and EU Insight—that 
are inserted in popular American 
newspapers and journals, such as 
Foreign Affairs.63

Money from the EU does not just 
reach some of America’s wealthi-
est academic institutions via multi-
million-dollar research grants and 
contracts to promote a positive view 
of European integration. It also goes 
to American nongovernmental orga-
nizations, such as the Carter Center, 
to promote international controls on 
so-called greenhouse-gas emissions 
or to condemn the U.S. death pen-
alty, among the many issues on the 
European political agenda. In 2009, 
the European Commission provided 
$2.8 million to 11 U.S. public policy 
research institutions for projects 

addressing such issues as closing 
the Guantanamo Bay detention 
facility and making climate change 
a priority in underprivileged U.S. 
communities.64

BETWEEN 2007 AND 2009, THE 

EUROPEAN UNION SPENT MORE 

THAN $1.2 BILLION ON PUBLIC 

DIPLOMACY MEASURES IN 

THE UNITED STATES. LARGE 

AMOUNTS WERE FUNNELED 

THROUGH UNIVERSITIES AND 

NONPROFIT ORGANIZATIONS TO 

ADVANCE POLICIES THAT THE 

U.S. GOVERNMENT AND MANY 

AMERICANS DO NOT SUPPORT.

What the  
United States Should Do

Governments around the world 
understand the need to manage 
their images abroad and present 
their points of view. Some are now 
competing directly with the United 
States when it comes to their strate-
gic investment in public diplomacy, 
a field the U.S. officially recognized 
in 1942 when President Franklin 
Roosevelt established the Office 
of War Information, which later 
become the U.S. Information Agency.

Most notably, the common theme 
in the public diplomacy spending 
initiatives of China, Russia, Iran—
and even the European Union—is to 
challenge American leadership and 
U.S. policies. This should not come 
as a surprise. What is surprising is 
that there is no component of current 

U.S. public diplomacy programming 
that monitors and analyzes such 
efforts, particularly those aimed 
directly at American citizens, such 
as the growing foreign broadcasting 
enterprises operating in the United 
States. The “war of ideas” will likely 
continue regardless of U.S. troop 
withdrawals from Afghanistan or the 
Administration’s attempts to engage 
hostile governments.

The BBG’s new strategic plan aims 
to shift U.S. international broadcast-
ing toward greater reliance on digital 
media and satellite TV, but language 
services and air time at the Voice of 
America and on U.S. surrogate radio 
stations such as Radio Free Europe 
and Radio Marti are being reduced. 
Meanwhile, America’s competitors 
for the hearts and minds of people 
around the world are increasing their 
presence on American radio and 
television.

Americans can readily view 
programs on RT, China’s CCTV, Al 
Jazeera, BBC America, and many 
other foreign channels. Yet most 
Americans do not have access to 
the public diplomacy programs 
broadcast by their own government, 
which is perhaps one of the rea-
sons Americans often find it hard to 
explain U.S. policies to each other, let 
alone to foreigners.

The Administration and Congress 
should therefore work together to:

■■ Create a Federally Funded 
Research and Development 
Center (FFRDC) to collect and 
analyze data on the public diplo-
macy investments and activities 

62.	 Sally McNamara, “Swaying American Opinions: Congress Should Investigate EU Advocacy in the United States,” Heritage Foundation Special Report No. 92, 
May 16, 2011, http://www.heritage.org/research/reports/2011/05/swaying-american-opinions-congress-should-investigate-eu-advocacy-in-the-united-
states.

63.	 European Union External Action, “EU Focus and EU Insight,” http://www.eurunion.org/eu/EU-Focus-and-EU-Insight/EU-Focus-and-EU-Insight.html 
(accessed May 24, 2012).

64.	 European Commission, “Financial Transparency System,” http://ec.europa.eu/beneficiaries/fts/index_en.htm (accessed May 24, 2012).



15

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

of China, Russia, Iran, and other 
countries challenging U.S. policies, 
values, and leadership.65

■■ Use the findings of this 
research to craft presidential 
policy directives on public 
diplomacy modeled on the presi-
dential counterterrorism com-
munication directive issued in 
September 2011.66 Such directives 
should outline a national strategy 
that coordinates the work of rel-
evant government agencies.

■■ Task the State Department to 
collect best public diplomacy 
practices from its many embas-
sies and from other countries for 
the purpose of improving U.S. 
public diplomacy programs.

■■ Ensure visa parity for U.S. 
journalists and public access 
for U.S. broadcasters with 
China and other states whose 
public diplomacy outreach coun-
ters U.S. policies and leadership. 
Condition Russia’s RT access to 
U.S. broadcasting frequencies in 
America on equal access in Russia 
for the Voice of America and 
Radio Liberty.

■■ Continue the expansion of 
the Visa Waiver Program to 
strengthen U.S. friendships and 
alliances through people-to-peo-
ple encounters, greater tourism, 
and trade.

■■ Fill vacant public diplomacy 
leadership positions prompt-
ly. The U.S. government needs 

officials who are accountable 
for carrying out a new public 
diplomacy strategy. The posi-
tion of Under Secretary for 
Public Diplomacy, filled in April 
after a months-long hiatus, has 
been vacant for long stretches 
of time since its creation. The 
Broadcasting Board of Governors 
is currently operating with most 
of its members still serving on 
expired terms.

■■ Increase oversight of U.S. pub-
lic diplomacy and broadcasting 
activities to ensure consistency 
with U.S. foreign policies and 
national interests. Decisions such 
as the one to end broadcasting to 
China appear to have been made 
as a concession to China without 
U.S. interests in mind.

■■ Hire only broadcasting and 
supervisory personnel with 
relevant experience and a 
demonstrated commitment to 
the purpose and mission of U.S. 
international broadcasting to 
work at the VOA, Radio Liberty, 
or other U.S. government 
broadcasters. Stop the practice 
of hiring citizens of countries with 
hostile governments, adherents 
of radical ideologies, or former 
employees of state-run radio and 
TV channels to fill U.S. broadcast-
ing management and supervisory 
jobs. Make U.S. citizenship, or 
green card status, or asylum appli-
cation a requirement for all broad-
casting supervisory/management 
jobs in U.S. taxpayer–funded 
international broadcasting.

■■ Allow high-level officials in U.S. 
embassies to challenge foreign 
disinformation on embassy 
websites. A uniform standard 
and rapid-response guidance are 
needed to ensure that those public 
diplomacy responses support U.S. 
policy. The State Department’s 
digital rapid-response team in the 
Bureau of Public Diplomacy was 
established to serve this purpose, 
but it is focused more narrowly on 
counterterrorism communication.

■■ Reform the U.S. Information 
and Educational Exchange Act 
of 1948 (the Smith–Mundt Act) 
to allow the State Department 
and the Broadcasting Board of 
Governors to post public diplo-
macy publications and broadcasts 
on U.S. government websites. This 
would not only help to improve 
Americans’ understanding of 
U.S. policy, but also enable better 
oversight.

Conclusion
As the global threats facing the 

United States evolve—and as U.S. 
policies in response to those threats 
develop—the importance and com-
plexity of public diplomacy grow 
along with them. To improve the per-
formance of U.S. public diplomacy, 
especially under the constraints of 
tightening budgets, the U.S. govern-
ment must become more nimble and 
better organized.

The last time the U.S. had a clear, 
overarching goal for public diplo-
macy was under President Ronald 
Reagan, for whom the battle for 
hearts and minds was second nature. 

65.	 Helle C. Dale and Edwin J. Feulner, “Strategic Listening: How to Build Research Capacity Within the U.S. Government,” Heritage Foundation WebMemo 
No. 2726, December 10, 2009, http://www.heritage.org/research/reports/2009/12/strategic-listening-how-to-build-research-capacity-within-the-us-
government.

66.	 “Executive Order 13584—Developing an integrated Strategic Counterterrorism Communications Initiative,” The White House, September 9, 2011, http://www.
whitehouse.gov/the-press-office/2011/09/09/executive-order-13584-developing-integrated-strategic-counterterrorism-c (accessed June 1, 2012).



16

BACKGROUNDER | NO. 2698
June 21, 2012

If America is to remain the shining 
city on a hill for people around the 
world, a new era of U.S. public diplo-
macy must begin.
—Helle C. Dale is Senior Fellow 

in Public Diplomacy in the Douglas 
and Sarah Allison Center for 
Foreign Policy Studies, a division 
of the Kathryn and Shelby Cullom 
Davis Institute for International 
Studies; Ariel Cohen, PhD, is Senior 
Fellow for Russia and Eurasia in 
the Allison Center; and Janice A. 
Smith is Special Assistant and Policy 
Coordinator for the Vice President for 
Foreign and Defense Policy Studies at 
The Heritage Foundation.


