
BACKGROUNDER

Talking Points
■■ Keeping U.S. international 
broadcasting a priority in an age 
of budget constraints is a chal-
lenging task. Broadcasting to Iran 
presents a particular challenge.
■■ The leading sponsor of global 
terrorism and an aspiring nuclear 
power, Iran has 74 million people, 
60 percent of whom are under 
age 30—many of which are 
opposed to the regime in Tehran 
and hunger for news of the out-
side world.
■■ Tragically, America’s principal 
instrument for communicating 
with Iranians, Voice of America’s 
Persian News Network (PNN), is 
not up to the task.
■■ PNN is riddled with problems—
inadequate language proficiency 
among staff members; poor 
morale; focus on Internet com-
munications, which reach far 
fewer Iranians than do TV and 
radio; and anti-American and pro-
Tehran reporting.
■■ It is incumbent on the Broadcast-
ing Board of Governors and the 
leadership of Voice of America 
to implement reforms that will 
improve performance and morale 
at PNN.

Abstract
The regime that controls Iran is the 
world’s leading sponsor of terrorism, 
the world’s fourth-largest oil producer, 
and close to acquiring a nuclear 
weapon. Controlled by this regime 
are 74 million Iranians, 60 percent of 
which are under age 30, multitudes 
of whom reject the fanatic theocracy 
that tries to separate them from 
outside ideas. Millions of Iranians 
hunger not only for news, but for 
democracy—as evidenced by the Green 
Movement protests of 2009. For 
the U.S. government’s international 
broadcasting complex, Iran is a 
place where a good communication 
strategy is a necessity; it is also a 
place of great opportunity. Tragically, 
America’s principal instrument, Voice 
of America’s Persian News Network 
(PNN), has simply not been up to the 
task. 

Keeping U.S. international broad-
casting a priority in an age of 

budget constraints is a challenging 
task. Topping the list of countries 
to which to expand communica-
tion, according to Voice of America 
Director David Ensor, are four clear 
targets: Pakistan, North Korea, 
China, and, not least, Iran. Iran rep-
resents a unique challenge for the 
Broadcasting Board of Governors 
(BBG), the independent government 
agency in charge of the U.S. govern-
ment’s non-military international 
broadcasting and communication 
assets.

The stakes are high. Iran is the 
leading sponsor of global terror-
ism, an aspiring nuclear power, a 
threat to Middle Eastern stability, 
and the world’s fourth-largest oil 
producer. Iran is a nation of 74 mil-
lion people, 60 percent of which are 
under age 30. Many in the under-30 
cohort are thoroughly fed up with 
life under a fanatic theocracy, and 
hunger for news of the outside world. 
For the U.S. government’s interna-
tional broadcasting complex and 
other Western broadcasters, Iran is 
a place where a good communica-
tion strategy is a necessity; it is also a 
place of great opportunity. Tragically, 
America’s principal instrument, 
Voice of America’s (VOA) Persian 

Why America Has Trouble Reaching Iran:  
VOA’s Persian News Network in Dire Need of Reform 
Helle C. Dale

No. 2659  |  MARCH 5, 2012

This paper, in its entirety, can be found at
http://report.heritage.org/bg2659

Produced by the Douglas and Sarah Allison 
Center for Foreign Policy Studies

The Heritage Foundation
214 Massachusetts Avenue, NE
Washington, DC 20002–4999
(202) 546-4400 | heritage.org

Nothing written here is to be construed as necessarily 
reflecting the views of The Heritage Foundation or 
as an attempt to aid or hinder the passage of any bill 
before Congress.



2

BACKGROUNDER | NO. 2659
MARCH 5, 2012

News Network (PNN) is simply not 
up to the task. PNN is riddled with 
problems that prevent the service 
from being an effective tool of pub-
lic diplomacy. Necessary steps to 
improve U.S. broadcasting to the 
Iranian people include:

■■ Thorough vetting of PNN person-
nel and management hired during 
the expansion period of 2005 to 
2011 to ensure staff professional-
ism and fluency in Farsi;

■■ New rules governing contract 
employees at PNN to ensure equi-
table treatment in order to raise 
overall employee morale;

■■ Creation of a board of advisors 
drawn from Iran’s exile commu-
nity, with the purpose of monitor-
ing PNN broadcasts and providing 
feedback on program content;

■■ Routine congressional oversight 
hearings of PNN to air questions 
about programming and manage-
ment; and

■■ PNN editors and producers must 
use U.S. taxpayer resources to 
provide programming that is 
anchored in American values, 
aligned with U.S. national inter-
ests, and of the highest profes-
sional quality. 

Fixing PNN ought to be a prior-
ity for the Administration and the 
Congress. Taking these steps now 
as part of a comprehensive strategy 
for dealing with Tehran is essen-
tial for addressing one of the most 

challenging—and dangerous—foreign 
policy issues in the world.

How the U.S. Got Here
Voice of America first began radio 

broadcasts to Iran in the early 1940s. 
This program, originally called Farsi 
Service, functioned intermittently 
until 1979, when the Iranian hostage-
taking of U.S. diplomats and capture 
of the U.S. embassy placed bilateral 
relations on a hostile footing. Since 
1979, U.S. broadcasting to Iran has 
been on the air continuously in some 
form or another. In 2001, the service 
was renamed Persian Service, and in 
2007, VOA renamed it again—as the 
current Persian News Network—and 
established it as a round-the-clock 
news network,1 making PNN the first 
network of its kind in VOA. As part 
of VOA, PNN is under the auspices 
of the BBG. PNN is thus part of a 
government agency that is entirely 
supported by taxpayer dollars, run-
ning on an annual budget of over 
$20 million.2 This amount reflects 
several years of rapid growth. From a 
staff of 30 and one hour of program-
ming a day in 2007, PNN went to 83 
full-time employees, 120 contractors, 
and six hours of original television 
programming a day (and one hour of 
radio) two years later. PNN currently 
has about 140 full-time employees, 
more than 60 contract employees, 
and offers 24 hours of TV and radio 
programming.

PNN’s rapid expansion has been 
a major contributing factor to the 
problems that beset the network, 
concluded a report of the Office of 
the Inspector General (OIG) in 2009. 

“Rapid growth brought a number 

of problems along with it, includ-
ing questions of program mix and 
quality and a lingering atmosphere 
of discontent among employees. 
Ameliorating them will be a neces-
sary step in the consolidation of 
VOA’s gains in an important broad-
casting area,” noted the report.3

Two years later, many of these 
problems persist. PNN continues 
to be a workplace where contrac-
tors complain about unequal treat-
ment, human resource procedures 
fail the test of transparency (even 
as articulated in President Barack 
Obama’s January 21, 2009, memo-
randum on “Transparency and 
Open Government”), and potential 
whistle-blowers are terrified of air-
ing complaints for fear of manage-
ment reprisals. In 2010, a new BBG 
appointed by President Obama cre-
ated a committee led by BBG mem-
ber Enders Wimbush to investigate 
the root of the problems at PNN. 
Complaints about the network have 
been flooding Capitol Hill from the 
Iranian exile community for several 
years now. One such compliant was 
that the executive leadership of the 
service neither spoke nor under-
stood Farsi and did not have any 
understanding of Iranian politics. 
In March of last year, a letter from 
Representative Trent Franks (R–AZ) 
to President Obama (co-signed by 69 
other Representatives) complained 
about the network’s lack of over-
sight, staffing, mission, and content. 
It “may have harmed the plight of 
those seeking human rights, rather 
than helped it,” Franks wrote. As a 
consequence, VOA removed the net-
work’s director, Alex Belida, in May 

1.	 U.S. State Department and BBG Office of Inspector General, “Report of Inspection: Voice of America’s Persian News Network,” Report No. ISP-IB-09-27, 
March 2009, p. 1, at http://oig.state.gov/documents/organization/126688.pdf (February 6, 2012).

2.	 Mehdi Khalaji, “Waste of Dollars: Persian Broadcasting Service in Its Present Form,” Iranian.com, December 13, 2011, at http://www.iranian.com/main/2011/
dec/waste-dollars.

3.	 U.S. State Department and BBG Office of Inspector General, “Report of Inspection,” p. 1.



3

BACKGROUNDER | NO. 2659
MARCH 5, 2012

2011. A new director, Ramin Asmus, 
a Persian speaker, was brought 
over from the State Department 
in January 2011. In May 2011, the 
leadership of Voice of America 
announced changes at PNN stream-
lining the production process.4

These changes have not been suffi-
cient. In an unprecedented statement 
released before Christmas 2011, BBG 
member Victor Ashe detailed persis-
tent problems at VOA and PNN.5

Where the U.S. Is Today
Reaching the Iranian people 

is not easy. The regime of Iranian 
President Mahmoud Ahmadinejad 
has earned its reputation as one of 
the world’s most repressive, and is 
clearly aware of the danger to its 
power presented by the informa-
tion revolution. It ranks as one of 
the world’s most adept at censoring 
the Internet and at scrambling radio 
and satellite television transmis-
sions. The protests that followed 
the flawed presidential election of 
June 12, 2009, spurred the Iranian 
government to slow down Internet 
speed at critical times. An increas-
ing number of Iranian bloggers have 
been threatened, arrested, tortured, 
or kept in solitary confinement, and 
at least one has died in prison.6 As 
the Middle East uprisings toppled 
regime after regime in 2011, Iran 
stepped up its jamming of the BBC, 
Voice of America, and other Western 
networks with Persian-language 
news channels.7 At the same time 
Iran has launched its own media 
offensive with its Islamic Republic of 

Iran Broadcaster (IRIB), a huge gov-
ernment corporation that controls 
the country’s radio and television 
broadcasts.

Front and center of the U.S. 
government’s attempt to reach the 
Iranian people with independent 
credible news about the world and 
information about U.S. policy, is the 
Persian News Network, the U.S. gov-
ernment’s only platform for reach-
ing an Iranian audience directly. 
The United States has not had an 
embassy in Tehran for more than 35 
years, making VOA the official voice 
of the United States in Iran. (The 
U.S. government also funds Radio 
Farda, which broadcasts 24-hour 
local Iranian news to Iran. Radio 
Farda is a part of Radio Free Europe/
Radio Liberty, which is a grantee 
organization.)

Thus PNN is extraordinarily 
important to, and receives a great 
deal of attention within, the U.S. 
international broadcasting complex. 
Yet, PNN’s mission has not necessari-
ly been clear—even to the people who 
work there. Is it a news organization? 
An asset to U.S. foreign policy? The 
answer has to be that it is both, yet 
this hybrid status sits awkwardly 
with many PNN employees (as it does 
with many other VOA staffers). Until 
amended by a new management team 
in 2011, PNN’s mission statement 
asserted that the network’s only duty 
was to report the news. Today, the 
mission statement remains focused 
on reporting the news, but a refer-
ence to the VOA charter has been 
added, stating that PNN shares Voice 

of America’s mission, which includes 
explaining and reflecting American 
values and culture as well as U.S. 
policy. This is important: U.S. inter-
national broadcasting is a funda-
mental part of the U.S. foreign policy 
and public diplomacy tool kit, and 
has to encompass information about 
American society, culture, values and, 
not least, policies and point of view. 
In the absence of this dimension, edi-
torial direction and focus is only too 
easily lost.

Since its inception as a 24-hour 
network in 2007, PNN has been at 
the center of controversy. PNN is 
clearly a strategic asset for the U.S. 
government; yet bad management, 
controversial programming and 
insufficient congressional oversight 
have made it one of the U.S. interna-
tional broadcasting complex’s most 
troubled organizations. Personnel 
morale is extremely low. At the same 
time, Iranians both inside and out-
side Iran follow every move of PNN 
with intense interest, placing it at the 
center of much gossip and conspir-
acy theories. Iranian websites with 
access to leaks from sources within 
PNN—one of the many problems 
that need to be addressed—relish 
reporting on gossip and scandals. 
Iranian opposition leaders in exile 
follow its work with intense inter-
est. When asked about the most 
important thing the U.S. government 
could do to support political change 
in Iran, Amir Abbas Fakhravar, an 
exiled Iranian student leader, former 
political prisoner, and secretary gen-
eral of the Confederation of Iranian 

4.	 Helle Dale, “VOA Broadcasting to Iran: A Long-Overdue Housecleaning,” Heritage Foundation, The Foundry blog, May 5, 2011,  
at http://blog.heritage.org/2011/05/05/voa-broadcasting-to-iran-a-long-overdue-housecleaning/.

5.	 Victor Ashe, statement to the Broadcasting Board of Governors, December 20, 2011.

6.	 Freedom House, “Freedom on the Net 2011,” pp. 187–194, at http://www.freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2011 (February 10, 2012).

7.	 Paul Sonne and Farnaz Fassihi, “In Skies Over Iran, a Battle for Control of Satellite TV,” The Wall Street Journal, December 27, 2011, at http://online.wsj.com/
article_email/SB100014240529702035013045770 88380199787036-lMyQjAxMTAxMDIwNzEyNDcyWj.html#ixzz1hlyllsnz (February 6, 2012).



4

BACKGROUNDER | NO. 2659
MARCH 5, 2012

Students, stated that two things were 
critical: (1) tougher oil sanctions and 
(2) reform of PNN.8

Management Structure
PNN is overseen by a direc-

tor, currently Ramin Asgard, who 
reports to the director of VOA, 
currently David Ensor, as well as 
to VOA’s executive editor and the 
director for language programming. 
They all report to the director of the 
International Broadcasting Bureau 
(IBB), headed by Richard Lobo, and 
the BBG itself. 

Below the position of PNN direc-
tor is a level of middle management, 
and at production level, individual 
television shows have an executive 
producer working with a managing 
editor. A persistent problem is that 
those in positions of authority at 
PNN include very few Farsi speakers. 
At the same time, many of the Farsi-
speaking staff members (e.g., script-
writers, copyeditors, producers, and 
production assistants) cannot com-
municate effectively in English. As a 
result, bilingual members of mid-
level management, such as managing 
editors and executive producers, are 
often the only point of communica-
tion between the director and the 
employees. Although there is a rela-
tively senior contingent of Iranian-
born employees, they are stretched 
too thin to be able to provide the 
level of oversight necessary for better 
performance.

Among the Iranian employees, 
moreover, there are persistent divi-
sions. Ideologically, most could be 
described as pro-Western, but there 
undoubtedly are some who are less 

so, which occasionally shows up in 
the programming.9 What is more, it 
is clear that there are well-informed 
pro-regime individuals currently 
working at PNN and providing sensi-
tive internal information to Iranian 
authorities. This has compromised 
PNN’s ability to serve its mission. 
Furthermore, Iranian employees 
often cite a low level of job satisfac-
tion due to hiring and retaining 
practices based on family or social 
affiliation rather than professional 
qualifications.

The combination of full-time 
employees and contract staff has cre-
ated a persistent atmosphere of dis-
content and sense of unfairness. The 
Office of the Inspector General found 
that there is no difference between 
the type of work done by contract 
employees, also known as “purchase 
order vendors” and that done by 
full-time employees. Nor is there any 
consistent pattern or ratio reflect-
ing the ways the contract workers 
are employed on various shows. In 
addition, they are presently required 
to spend the same number of hours 
on the job as are full-time employees. 
Yet, the two categories of employees 
are treated differently and have dif-
ferent benefits. This is of course the 
nature of contract work, yet it has a 
major detrimental effect of person-
nel morale and satisfaction.

Any issue, small or great, can 
cause outbreaks of high emotion. 
Take, for instance, the issue of flu 
shots, referred to in the December 
2011 statement by BBG member 
Victor Ashe, who raised the issue at 
the BBG meeting on October 13, 2011, 
after hearing from highly distressed 

PNN contract employees. They did 
not understand why federal employ-
ees were offered free flu shots while 
they were not, even though they were 
all working in the same office and 
presumably had the same opportuni-
ty to infect each other. As a matter of 
symbolism, the issue had great emo-
tional impact. Following BBG inter-
vention, free flu shots were offered to 
all staffers at PNN.

Suspicions of favoritism also run 
rampant. The belief that network 
stars are treated with kid gloves is a 
cause of deep resentment among the 
rank and file. A very recent incident, 
taking place on November 25, 2011, 
is a case in point, of abusive behavior 
by a star of one of PNN’s most suc-
cessful shows. The talent in question 
had a reputation for abusiveness, and 
verbally attacked a female con-
tract employee with a rant replete 
with four letter words and sexu-
ally explicit language, and he either 
pushed or threw a chair through the 
news room. Even though there were 
several eyewitnesses to the incident, 
one witness said that the victim of 
the attack was initially reluctant to 
complain to PNN’s human resources 
department for fear of reprisals. 
Initial disciplinary action against 
the celebrity abuser was a two-week 
suspension with full pay as a cooling 
off period, essentially a vacation. The 
final outcome is pending.

Bloggers and websites in Iran 
were discussing this incident within 
a week of its occurrence, before PNN 
management had taken any action. 
Very little happens at PNN that is 
not noted with eager interest in Iran. 
Indeed, an argument frequently 

8.	 Helle Dale, “VOA Must Do a Better Job at Depicting American Life,” Heritage Foundation, The Foundry blog, October 25, 2010,  
at http://blog.heritage.org/2010/10/25/voa-must-do-a-better-job-at-depicting-american-life/.

9.	 Amir A. Fakhravar, “Is America’s Overseas Broadcasting Undermining our National Interest and the Fight against Tyrannical Regimes?” testimony before the 
Foreign Affairs Committee, U.S. House of Representatives, April 6, 2011.



5

BACKGROUNDER | NO. 2659
MARCH 5, 2012

advanced on Iranian political web-
sites is that the U.S. government has 
no business preaching to Iranians 
about democracy and human rights 
when its own agencies allow abusive 
and harassing behavior. Siahmast.
wordpress.com (currently hacked) 
and RadioKoocheh.com are two such 
websites. The disarray in the PNN 
staff and management can only be a 
source of great satisfaction in Tehran, 
and undermines the mission of the 
network.

PNN Programming— 
and Pro-Iranian Bias?

Not surprisingly the internal divi-
sions are reflected in PNN program-
ming. Accusations of pro-Iranian 
bias and favoritism in the production 
of shows are commonly heard from 
employees and those who follow PNN 
closely, such as the Iranian Freedom 
Institute’s “VOA PNN Watchdog.”10

PNN’s programming includes 
coverage of American, Iranian, and 
international news. In 2007, PNN 
expanded to six hours of original 
programming and one hour of cul-
tural programming from American 
television’s History Channel. This 
rapid expansion resulted in lower 
quality, and on the recommenda-
tion of the OIG, in November 2010, 
the network cut back to four hours 
of original broadcasting, which is 
repeated throughout each 24-hour 
period. The drop in quality was, not 
surprisingly, accompanied by a drop 
in audience share, particularly as 
BBC Persian, the BBC’s station for 

radio and TV broadcasts to Iran, was 
becoming an alternative, going on 
the air in 2008.

PNN’s flagship production is 
News and Views, a two-hour televi-
sion program that airs at 8 p.m. local 
time in Iran (11.30 a.m. Eastern 
Standard time), which features live 
coverage from Capitol Hill and the 
State Department. PNN’s longest-
running TV program, Roundtable 
with You, is in the format of a talk 
show, hosting popular guests and 
devoted to current events, pop cul-
ture, and politics. Viewers are able to 
participate by phone and e-mails.11 
PNN’s newest addition to its lineup 
is Ofogh (“Horizon” in English), 
which provides in-depth analysis of 
U.S.–Iranian relations. Other news 
programming consists of Today 
in Washington, a brief overview of 
top headlines; Newsbriefs; Today’s 
Woman, a contemporary news pro-
gram with a pool of regular partici-
pants who discuss global women’s 
issues; Late Edition and New Talk, 
both of which air late in the evening.

The show that has recently 
received the most attention at PNN 
has been Parazit (“Static” in English), 
a weekly half-hour satirical news 
show comparable in tone and content 
to Jon Stewart’s “The Daily Show.” In 
2011, Parazit became the most popu-
lar Iranian page on Facebook with 
over 725,000 fans. The show’s cre-
ators, Kambiz Hosseini and Saman 
Arbabi, are Iranian-born American 
citizens, both in their 30s. Many 
of PNN’s internal dynamics are 

highlighted by the Parazit example, 
whose 30-something creators are of 
the same generation as their audi-
ence, considerably below the average 
age of PNN employees.12 This suc-
cess has dropped off precipitously in 
the last year because PNN has not 
invested enough resources in the 
show. (Parazit’s Hosseini and Arbabi 
had literally stumbled into their suc-
cess: With reluctant permission from 
PNN superiors, they were able to 
perform a 10-minute skit on another 
PNN program.)

PNN also has a Facebook page, 
dedicated YouTube channels, and 
blogs.13 According to the BBG’s 
strategic plan, expansion of PNN’s 
Internet presence and the creation of 
Farsi online news are priorities. Yet, 
given Iran’s continued and often suc-
cessful attempts to censor Internet 
communication, digital media at this 
point do not present a viable alter-
native to traditional broadcasting, 
particularly shortwave and satellite 
television.

Persistent accusations of pro-
Iranian bias among PNN manag-
ing editors have been coming from 
Iranian exiles and some PNN staff 
itself. In one notable instance, the 
Iranian Revolutionary Guard 
attacked Iranian exiled student 
leader Amir Abbas Fakhravar for 
criticizing PNN’s own program-
ming. Fakhravar had presented a 
critical view of PNN at a public event 
hosted by The Heritage Foundation 
on October 25, 2010.14 Subsequently, 
the Iranian Revolutionary Guard 

10.	 Iranian Freedom Institute, VOA PNN Watchdog, at voanpnnwatchdog@blogspot.com (February 6, 2012).

11.	 U.S. State Department and BBG Office of Inspector General, “Report of Inspection,” p. 11.

12.	 Khalaji, “Waste of Dollars.”

13.	 Mary Beth Sheridan, “Persian News Network Finds New Life in Contested Iranian Election,” The Washington Post, June 18, 2009,  
at http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/17/AR2009061703853.html?referrer=emailarticle (February 6, 2012).

14.	 Dale, “VOA Must Do a Better Job at Depicting American Life.”



6

BACKGROUNDER | NO. 2659
MARCH 5, 2012

denounced Fakhravar’s Heritage 
talk, in Farsi, on the Revolutionary 
Guard’s “Young Journalists Club” 
website. The denunciation was then 
reprinted on Ammariyon, a website 
belonging to Ansar-e-Hezbollah, the 
special forces of Supreme Leader Ali 
Khamenei; it also appeared on the 
U.S.-based Sar-e-khat website.15

One of PNN’s most outspo-
ken critical groups, Fakhravar’s 
Conference of Iranian Students, 
has monitored PNN over several 
years. In testimony before the House 
Foreign Affairs Subcommittee on 
Oversight and Investigations on 
April 6, 2011, Fakhravar cited numer-
ous instances of anti-American bias 
at PNN:

■■ April 22, 2007: PNN host Luna 
Shad devoted 35 minutes of air-
time to an anti-American band 
and its music video “Demokracy,” 
which mocked U.S. troops in Iraq 
and democratic institutions.

■■ August 2, 2007: News and Views 
opposed U.S. policy in its report 
on the kidnapping of South 
Korean Christian missionaries by 
the Taliban.

■■ August 9, 2007: News and Views 
reported on the atomic bombs 
dropped over Nagasaki and 
Hiroshima taking a view opposing 
the United States.

■■ May 8, 9, and 10, 2007: PNN 
reported only the negative aspects 
of bombing in Iraq and implied 
that the war was a mistake.

■■ August, 21, 2007: PNN reported 
favorably on protests against 
President George W. Bush’s trip to 
Canada.

■■ March 8, 2007: PNN staff trav-
eled with President Bush on Air 
Force One to South America 
and compared Venezuelan dic-
tator Hugo Chávez favorably to 
President Bush.

■■ November 2, 2007: PNN pro-
gram on Hiroshima, in which 
commentators suggested that 
only an American would be able to 
drop an atomic bomb.

■■ November 6, 2007: PNN broad-
cast aired another report critical 
of the U.S. bombing of Hiroshima 
and Nagasaki, as well as of the 
Korean War.

■■ December 10, 2010: The night 
before one of the most important 
protests of the Green Movement 
in Iran, PNN aired an inter-
view with an American Marxist, 
the gist of which was that the 
Green Movement is a creation of 

“American imperialism.”16 

Omissions or downplaying of 
important events are equally indica-
tive of anti-American bias:

■■ June 20, 2009: The brutal 
murder of Neda Agha Sultan, a 
young woman demonstrating 
for democracy, was captured on 
a cell phone camera and circu-
lated around the world within 

minutes. The graphic images cre-
ated an international uproar and 
brought masses of Iranians into 
the streets. PNN did not show the 
video for three days, as editors 
refused to accept the authenticity 
of the video.

■■ February 14, 2011: Iranians took 
to the streets again to show the 
world that the Green Movement 
was not dead. Two young men 
were killed during the demonstra-
tions, and PNN did not consider 
these deaths to be important 
enough to be a lead news item, 
placing it eight or ninth in its 
lineup.17 

A contemporary look at PNN’s 
homepage suggests that even under 
the new management, questions 
can be asked about editorial control 
of the news service. For instance, 
on January 3, 2012, PNN treated 
its Iranian audience to a report on 
religious extremism in Israel (as 
though there was not enough reli-
gious extremism in Iran on which to 
report). An audience survey asked 
whether Iran’s missile program was 

“psychological warfare in response 
to international sanctions” or just 

“a natural occurrence in the world.” 
Most respondents thought it was 

“psychological warfare in response to 
international sanctions.”18

Allegations of anti-American 
and pro-Iranian bias at PNN and its 
predecessor, VOA’s Persian Service, 
have, of course, not increased the 
confidence of Members of Congress, 
who appropriate the funding for 

15.	 J. Michael Waller, “What Is Wrong at VOA? Iranian Revolutionary Guard Defends VOA against Critic,” November 1, 2010,  
at http://voapnnwatchdog.blogspot.com/search?q=waller (December 28, 2011).

16.	 Fakhravar, “Is America’s Overseas Broadcasting Undermining our National Interest and the Fight Against Tyrannical Regimes?” pp. 2–3.

17.	 Ibid., p. 3.

18.	 Voice of America, Persian News Network, “Poll,” January 3, 2012. Google translation from Farsi.



7

BACKGROUNDER | NO. 2659
MARCH 5, 2012

U.S. international broadcasting. 
In 2007, frustration with PNN’s 
lack of accountability and trans-
parency led Senator Tom Coburn 
(R–OK) to demand the translation 
of Persian-language broadcasts by 
Voice of America and Radio Farda. In 
order to force release of the docu-
ments, Senator Coburn, for months, 
placed a hold on the confirmation of 
President George W. Bush’s nomi-
nated Undersecretary for Public 
Diplomacy, James Glassman, who 
served as chairman of the BBG when 
the broadcasts took place. Not much 
has changed. In March 2010, a group 
of 70 Members of Congress, led by 
Representative Franks, wrote to 
President Obama to point out that 
things are not changing.19

The management of Voice of 
America is obviously aware of the 
problems detailed by the Members 
of Congress, as indicated by VOA’s 
director, David Ensor, engaging the 
entire management team in improv-
ing performance. There continues 
to be much room for improvement. 
An internal performance review of 
PNN by BBG investigators, dated 
May 12, 2011, puts a favorable spin on 
attempts to update and improve the 
network.20 Still, the report speaks 
of a lack of technical professional-
ism; overreliance on interviews 
often with the same group of Persian 
speakers; and a lack of variety in 
programming about American val-
ues and American life. American 
perspectives tend to be lacking in 

discussions of policy issues, states 
the report, even though inter-
views with American officials may 
be tagged on in separate recorded 
interviews. As one of the report’s 
outside evaluators noted in refer-
ence to the TV talk show Straight 
Talk, “The program, after all, is 
based in Washington, and apart from 
(by definition) being Iran-centric, 
should represent a view of America 
for Iranian audiences, too.”21 It is 
stunning that the obvious needs to 
be stated.

Reaching an Audience
As recently as 2010, PNN was the 

leading international broadcaster 
in Iran, with an estimated audience 
of nearly 20 percent of the adult 
population. PNN’s audience share, 
however has been dropping like a 
stone. According to a review pub-
lished in May of PNN by InterMedia, 
the Washington-based audience 
research firm whose data for years 
have formed the basis of BBG broad-
cast strategy, “the combined weekly 
audience of VOA across radio, TV and 
internet, declined from 20.1 percent 
to 6.5 percent,” over the course of a 
year. Meanwhile, “the weekly audi-
ence of VOA PNN TV went from 19.6 
percent to 6.1 percent.”22 It is worth 
noting that PNN radio remained sta-
ble over the same period. InterMedia, 
which tries to put a positive spin 
on this precipitous decline, cites 
as possible factors: satellite deliv-
ery and Iranian jamming (PNN TV 

was forced off Eutelsat’s HOT BIRD 
satellites, the most popular in Iran); 
significantly increased competition 
from both external and internal tele-
vision channels; programming and 
scheduling changes; and the use of 
more rigorous survey methodology.

According to the BBG itself, the 
precipitous decline is due to effec-
tive countermeasures by the Iranian 
government. That may be true, but 
it is only part of the issue. Quality 
and credibility are clearly impor-
tant issues. As noted, Iranian web-
sites follow events at PNN with keen 
interest, and news spreads quickly 
in political circles. Iranians surely 
know that PNN is rife with internal 
turmoil.

According to recent and reliable 
survey data, the most successful for-
eign news broadcaster to Iran is BBC 
Persian—not PNN.23 Some estimates 
even put BBC Persian’s viewership at 
twice that of PNN. This, despite the 
fact that BBC Persian has only been 
on the air since 2008. Furthermore, 

“the reach of BBC Persian TV has 
nearly doubled in Iran—rising by 94 
percent from 3.1 million in 2009 to 
6.0 million—despite an intensifying 
campaign of censorship and intimi-
dation by the Iranian authorities.”24 
Unlike PNN, BBC Persian is not run 
as a government agency; it functions 
as an independent agency that is gov-
ernment funded. BBC Persian fields 
many more on-site journalists than 
does PNN, which gives it news cover-
age with more accuracy and vitality. 

19.	 Amir A. Fakhravar, “A Letter Signed by Seventy Members of Congress Against VOA Persian to President Obama,” March 26, 2010,  
at http://voapnnwatchdog.blogspot.com/2010/03/70-congress-members-sign-letter-to.html (February 6, 2012). 

20.	 Broadcasting Board of Governors, Performance Review: Persian New Network, 2011, May 2011, Washington, DC. 

21.	 Broadcasting Board of Governors, “PNN Program Analysis,” May, 12, 2011, p. 6.

22.	 InterMedia, “VOA Persian Service Review,” May 12, 2011.

23.	 Ibid.

24.	 News release, “Audiences Double in Iran, Despite Increase in Censorship Intimidation,” BBC, February 29, 2012,  
at http://www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/2012/bbc-persian-doubles-audience.html (February 29, 2012).



8

BACKGROUNDER | NO. 2659
MARCH 5, 2012

Additional competition to PNN is 
brought on by dozens of Iranian 
state-sponsored television stations, 
which influence millions of Iranians 
despite the Iranian programs’ clear 
ideological bias.

PNN Radio. In line with exist-
ing BBG strategy, shortwave radio 
broadcasts have been sacrificed at 
PNN in favor of satellite television, 
Internet, and a surrogate broad-
caster (Radio Farda). Just one hour 
of Farsi radio programming remains 
on PNN, despite the fact that short-
wave broadcasting is the medium 
least sensitive to Iranian govern-
ment jamming and censorship, and, 
it should be noted, despite the fact 
that radio remains a viable medium 
for reaching Iranians. According to 
InterMedia, 33 percent of Iranians 
in 2011 reported listening to radio 
for entertainment and news. (This 
compares to 99 percent for televi-
sion, 37 percent for newspaper, and 
22 percent for Internet).25 Most of 
the assets of VOA’s Persian radio 
service, however, have been trans-
ferred to Radio Farda (which is run 
by Radio Free Europe/Radio Liberty 
in Munich). As noted in the 2009 
OIG report, “VOA does not appear 
to have a clearly delineated mission 
for Persian-language radio as part of 
PNN or to have engaged in strategic 
thinking regarding its role.”26

PNN Internet. The BBG has 
hitched most of its strategic planning 
and hopes to the Internet in the new 
strategic plan adopted by the BBG 

is its meeting on October 13, 2011.27 
Websites have fairly low overhead 
compared with broadcast media, and 
in tight budgetary times this factor is 
a clear allure. Yet, there are problems 
with this strategy. While 22 percent 
of Iranians report using the Internet, 
a number that has been trending 
upwards over the past five years, the 
increase in traffic has not translated 
into more hits for VOA’s websites; in 
fact, quite the reverse. According to 
the 2009 OIG report, while PNN’s 
website reported 6 million hits in 
December 2007, this was down to 
3 million in January 2008, and in 
November 2008, there were only 2 
million.28 According to InterMedia, 
in 2011, just 2 percent of Iranian 
Internet users pay weekly visits to 
the PNN website, less than half a mil-
lion people.

The Iranian targeting of the 
Internet is well documented. In fact, 
the Iranian Cyber Army (created 
after the June 2009 demonstrations) 
has on several occasions hacked VOA 
websites. Controlling cyberspace is 
one of Tehran’s highest priorities 
and its sophistication is consider-
able. Of the 37 countries examined 
by Freedom House in its “Freedom 
on the Net 2011” index, Iran ranked 
dead last, allowing its citizens the 
least amount of Internet access and 
freedom to express themselves.29

The BBG has in turn tasked its 
anti-censorship office under Director 
Ken Berman to find ways around the 
cyber-censorship by Iran, China, and 

other countries controlled by author-
itarian regimes. Last year, Congress 
gave the BBG $10 million for this 
purpose.30 It is a cat and mouse game, 
which Iran at present seems to be 
winning—and which is why the PNN 
website can currently at best be a 
complement to the broadcasting 
components of PNN.

How the U.S. Can Reach Iran 
PNN presents a complex portrait: 

On the one hand, its contribution has 
undeniable importance in support of 
U.S. foreign policy and U.S. national 
interests. On the other, the actual 
implementation of PNN’s mandate is 
clearly flawed. Communication dif-
ficulties, internal culture, and status 
as part of a government agency have 
hindered its ability to achieve its full 
potential and to provide a mean-
ingful and fulfilling professional 
environment for its employees, both 
Iranian and American. To make PNN 
an effective part of a comprehensive 
U.S. strategy toward Iran, the BBG 
should:

■■ Restructure the PNN work-
place. Professional management 
training for supervisors is a must, 
as is increased vertical commu-
nication within the network and 
greater transparency in hiring 
and promotion.

■■ Improve the hiring process to 
make sure that Persian-language 
and English-language capabilities 

25.	 InterMedia, “VOA Persian Service Review,” May 12, 2011.

26.	 U.S. State Department and BBG Office of Inspector General, “Report of Inspection,” p. 15. 

27.	 Broadcasting Board of Governors, “Impact Through Innovation and Integration: BBG Strategic Plan 2012–2016,”  
at http://media.voanews.com/documents/StrategicPlanNarrative_2012-20161.pdf (February 6, 2012).

28.	 U.S. State Department and BBG Office of Inspector General, “Report of Inspection,” p. 23. 

29.	 Freedom House, “Freedom on the Net 2011,” pp. 187–194.

30.	 Helle Dale and Jessica Zuckerman, “U.S. Must Improve Internet Freedom Outreach Effort,” Heritage Foundation WebMemo No. 3303, June 28, 2011,  
at http://www.heritage.org/research/reports/2011/06/freedom-of-speech-on-the-internet-us-must-improve-outreach-effort.



9

BACKGROUNDER | NO. 2659
MARCH 5, 2012

exist at all levels of production 
and management.

■■ Write new guidelines applying 
to contract employees to ensure 
equitable treatment and account-
ability for all.

■■ Create a board of Farsi-
speaking advisers whose pur-
pose it will be to monitor broad-
casts and provide feedback on 
PNN program content.

■■ Demand that PNN editors and 
producers use the resources of 
U.S. taxpayers to provide more 
professional, diverse, and tech-
nologically proficient program-
ming, anchored in American val-
ues and aligned with U.S. national 
interests. 

Congress should:

■■ Exercise its power of oversight 
and request that the Foreign 
Relations Committees in the 
House and Senate hold regular 
hearings on issues relating to U.S. 
international broadcasting. 

The Obama Administration needs 
a consistent policy that supports the 
human rights and democratic aspira-
tions of Iranians—and U.S. interna-
tional broadcasting has a major part 
to play in this context. When the 
content of U.S. international broad-
casting takes an anti-American or 
pro-Tehran slant, it can be confusing 
for Iranian audiences and democracy 
activists who are looking for support 
from the outside world, especially 
from the United States. It is incum-
bent on the Broadcasting Board 
of Governors and the leadership 
of Voice of America to implement 
a series of reforms to improve the 
performance and personnel morale 
at PNN. An essential part of the very 
mission of Voice of America depends 
on it.

—Helle C. Dale is Senior Fellow 
for Public Diplomacy in the Douglas 
and Sarah Allison Center for Foreign 
Policy Studies at The Heritage 
Foundation.


