
Issue Brief

For over half a century, Radio 
Liberty (RL) has been a central 

part of the U.S. government’s efforts 
to support human rights and free 
expression in Russia and, before it, 
the Soviet Union. Today, tragically, 
Radio Liberty—or Radio Svoboda, as 
the Russians know it—is in turmoil, 
its Moscow-based staff decimated by 
deep cuts, and its future uncertain. 
And RL’s listeners are outraged. The 
damage done to a long-standing U.S. 
policy is profound.

Much repair work needs to be 
done, which should include find-
ing ways to bring RL back on the air, 
restoring its venerable brand, and 
reversing the appalling treatment of 
its personnel.

(Lack of) Human Rights in 
Russia. Along with its sister broad-
caster Radio Free Europe (RFE), 
RL is funded by the U.S. govern-
ment and has a proposed budget for 

fiscal year 2013 of $92.5 million.1 It 
is, however, run as an independent 
broadcaster out of a main office in 
Prague. Its mandate, known as “sur-
rogate broadcasting,” is to focus on 
local and domestic news coverage. 
RL gave voice to three generations 
of outstanding Soviet dissidents and 
built a leading brand in Russian and 
Eurasian broadcasting.

But two decades after the end of 
the Cold War, Russia remains a “thu-
gocracy.” To quote a petition intend-
ed for the Obama Administration 
currently circulating on the Internet: 

“The lack of freedom in [President 
Vladimir] Putin’s Russia increases 
every day. Repressive laws are passed, 
biased trials are held, independent 
media are closed or become depen-
dent on Russian authorities. Radio 
Svoboda’s voice is crucially impor-
tant for us, Russians, in this context.”

According to Freedom House, 
Russia today is “not free” and fails to 
qualify as an electoral democracy.2 
Despite the Obama/Clinton “reset” 
policy, the Russian media today is far 
from “free.” The Kremlin tightly con-
trols all TV channels.

The Russian government’s public 
diplomacy has taken an intensely 
anti-American direction. At the 
same time, Russia Today (RT), 
Moscow’s global television news 

network, and Voice of Russia radio 
broadcast unimpeded in the United 
States despite intense and persistent 
bias in its news coverage.

Tumult and Turmoil at RL. 
During the first Obama term, RL/
RFE management changed hands 
and is now under the presidency of 
former CNN broadcaster Steven 
Korn. Vice President for Content 
Julia Ragona, in charge of RL reorga-
nization, previously ran a lucrative 
business in Russia in partnership 
with the Russian government, which 
some believe may have created a con-
flict of interest.

In Moscow, an office of some 100 
broadcasters who have brought the 
uncensored news to Russians is now 
decimated. On September 20 and 21, 
without warning, over 40 of RL’s staff 
were summarily fired.3 The way this 
was done is what one would expect 
from the Soviet or Russian govern-
ment. The staffers were blocked from 
entering their offices and escorted 
out by armed guards.

The decision was allegedly the 
result of a new media law that took 
effect in Moscow on November 
10, ending Radio Liberty’s license 
to broadcast on AM radio.4 This 
change in the media law came soon 
after Moscow ordered the closing 
in October of the offices of USAID, 

How to Save Radio Liberty
Ariel Cohen, PhD, and Helle C. Dale

No. 3804  |  December 13, 2012

This paper, in its entirety, can be found at
http://report.heritage.org/ib3804

Produced by the Douglas and Sarah Allison 
Center for Foreign Policy Studies

The Heritage Foundation
214 Massachusetts Avenue, NE
Washington, DC 20002
(202) 546-4400 | heritage.org

Nothing written here is to be construed as necessarily 
reflecting the views of The Heritage Foundation or 
as an attempt to aid or hinder the passage of any bill 
before Congress.



2

issue brief | NO. 3804
December 13, 2012

which it accused of political interfer-
ence. However, RL management did 
not attempt to negotiate an excep-
tion, collaborate with a Russian 
media organization, or intervene in 
Washington in order to apply equiva-
lent treatment to Russia Today TV 
and Voice of Russia radio.

In addition, the firings came 
shortly after the selection of a new 
head of the Russian service of Radio 
Liberty, Masha Gessen, a Russian 
American print journalist, the author 
of a biography of Putin, and gay and 
lesbian rights activist whom much 
of the controversy has centered on. 
Gessen, in her previous, short-term 
stint of Vokrug Sveta (Around the 
World), a semi-glossy magazine, had 
met with Putin just days before the 
firings took place, giving the impres-
sion that the Russian president had 
potentially exerted pressure on her.5

Most importantly, Gessen, who 
was a consultant to RL for reorgani-
zation, managed to land the coveted 
RL Russian service directorship and 
then led the service straight into its 
nosedive by eliminating experienced 
broadcasters and bringing in with 
her a team of like-minded elitist 

print journalists, with little or no 
experience in radio broadcasting.

What Can Be Done. The bot-
tom line is that the actions taken 
by the RL management has caused 
tremendous damage to the image of 
the United States as a supporter of 
liberty and freedom of information 
around the world.

To address the greatest crisis in 
RL’s history, the Broadcasting Board 
of Governors should:

■■ Find a way to continue the 
24-hour broadcasting that RL is 
famous for in Russia—aimed at 
high-quality coverage of internal 
Russian politics, regional news, 
and complex inter-ethnic and 
inter-religious relations, such 
as in North Caucasus and other 
ethnic republics of the Russian 
Federation;

■■ Explore a joint venture with 
an established pro-democracy 
Russian media organization with 
the aim to cover the majority of 
Russian cities, not just the satu-
rated Moscow market, through 
FM broadcasting; and

■■ Reassemble RL’s crack team of 
experienced radio journalists, 
including those who were fired, 
to continue their work in RL’s 
Moscow office on radio as well as 
Internet platforms. In the process, 
consideration and opportunities 
should be provided to journalists 
who have been fired from state-
run TV channels (such as NTV) 
for “political unreliability.” 

RL Remaining Relevant. Only 
by reinventing RL for the post–Cold 
War, 21st-century highly competitive 
media environment—and by actively 
pursuing an on-the-air broadcasting 
strategy—can the U.S. remain rel-
evant in the increasingly oppressive 
media environment of Russia and 
post-Soviet states.

—Ariel Cohen, PhD, is Senior 
Research Fellow in Russian and 
Eurasian Studies and International 
Energy Policy and Helle C. Dale is 
Senior Fellow for Public Diplomacy in 
the Douglas and Sarah Allison Center 
for Foreign Policy Studies, a division of 
the Kathryn and Shelby Cullom Davis 
Institute for International Studies, at 
The Heritage Foundation.

1.	 Broadcasting Board of Governors, “FY 2013 Budget Request,” http://www.bbg.gov/wp-content/media/2012/02/FY-2013-BBG-Congressional-Budget-
Request-FINAL-2-9-12-Small.pdf (accessed December 13, 2012).

2.	 Freedom House, “Freedom in the World 2012: The Arab Uprisings and Their Global Repercussions,” http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/inline_
images/Table%20of%20Independent%20Countries%2C%20FIW%202012%20draft.pdf (accessed December 13, 2012).

3.	 See Helle C. Dale, “U.S. Fires Its Own Broadcasters in Russia,” The Heritage Foundation, The Foundry, October 15, 2012, http://blog.heritage.org/2012/10/15/
u-s-fires-its-own-broadcasters-in-russia/. 

4.	 See Helle C. Dale, Ariel Cohen, and Janice A. Smith, “Challenging America: How Russia, China, and Other Countries Use Public Diplomacy to Compete with 
the U.S.,” Heritage Foundation Backgrounder No. 2698, June 21, 2012, http://www.heritage.org/research/reports/2012/06/challenging-america-how-russia-
china-and-other-countries-use-public-diplomacy-to-compete-with-the-us. 

5.	 BBG Watch, “Newly-Selected Director of Radio Liberty Russian Service Masha Gessen Met with Putin, Denies Role in Mass Firing of RL Staffers,” September 
23, 2012, http://www.usgbroadcasts.com/bbgwatch/2012/09/23/newly-selected-director-of-radio-liberty-russian-service-masha-gessen-met-with-putin-
denies-role-in-mass-firing-of-rl-staffers/ (accessed December 13, 2012).


